Gjest (Anonymous) Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 hei Jeg har skrevet til deg tidligere angående angst for ekstraslag. Jeg sliter enda voldsomt med det. Jeg går til psykolog og det hjelper endel, men fortsatt på langt nær bra. For 7 uker siden hadde jeg ett langvarig anfall med hurtig puls og ekstraslag. Varte i ett par timer og var til EKG so var normal viste sinusrytme. Dette burde berologet meg men neida, nå har jeg gått i 6 uker og nesten ikke tort rørt meg av redsel for ekstraslag. FRyktelig mye angst, men nesten ikke ekstraslag på disse ukene. Mange dager uten og enkelte dager med ett 2- 3 slag. Så i går kom det gjentatte ekstraslag i ca 3 kvarter med 5 min mellomrom kanskje. Pulsen var ikke så høy fordi jeg klarte å roe meg på en måte, men i dag er rdselen der for fullt igjen. Jeg vet jo innerst inne at det ikke er farlig men jeg har på en måte angst for angsten at det aldri skal stoppe at jeg skal miste kontrollen helt etc. I et tidligere innlegg nevnte du at betablokker kunne dempe ekstarslagaktiviteten. Er det noe for meg. Jeg er ca 52 kg, kvinne 35 år har lavt blodtrykk 100/60 og til vanlig puls på 60. Er betablokker noe alternativ for meg og i såfall hvor mye bør jeg ta av f.eks inderal. Kan betablokker være noe for meg eller er det bivirkninger. Er det farlig for meg å ta det. Jeg tenker på blodtrykksfall siden utg.trykket er så lavt, det samme med puls. Kan den bli så lav at hjertet stopper. Som sagt er det ikke ofte jeg har ekstraslag, men det har vært 3 dager de siste 2.5 mnd som har vært litt ekle og svært angstskapende. Hva kan jeg gjøre med dette. Jeg er så fortvilet. Jeg har isolert meg, tør ikke være blant folk av redsel for ekstraslag osv.Håper du kan hjelpe meg. Jeg er så fortvilet. Det er angsten for å få ekstarslagene som er værst. Jeg har jo ikke så mye av dem. Takknemlig for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24197-ekstraslag-igjen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Svar til Anonymous. Du bør ikke være så opptatt av medikamenter for ditt hjerte, men fortsette å få hjelp for din angst. Det er mulig at du bør ta opp med din psykolog at du kan ha behov for mer intensivert oppfølgning p.g.a. angstplagene dine. Hvis dine perioder med ekstraslag blir lange, kan det være en idè å forsøke en betablokker i vanlig dosering. Det synes å være vanskelig for deg å akseptere at slike ekstraslag er absolutt uskyldige, og ikke gjør annet enn å forsterke angsten din, som igjen øker tendensen til ekstraslag. Jeg regner med at du ser den uheldige sirkelen du er inne i, og at løsningen utvilsomt ligger i å bryte den ved å bearbeide angsten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24197-ekstraslag-igjen/#findComment-101650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 6. april 2001 Del Skrevet 6. april 2001 Svar til Anonymous. Du bør ikke være så opptatt av medikamenter for ditt hjerte, men fortsette å få hjelp for din angst. Det er mulig at du bør ta opp med din psykolog at du kan ha behov for mer intensivert oppfølgning p.g.a. angstplagene dine. Hvis dine perioder med ekstraslag blir lange, kan det være en idè å forsøke en betablokker i vanlig dosering. Det synes å være vanskelig for deg å akseptere at slike ekstraslag er absolutt uskyldige, og ikke gjør annet enn å forsterke angsten din, som igjen øker tendensen til ekstraslag. Jeg regner med at du ser den uheldige sirkelen du er inne i, og at løsningen utvilsomt ligger i å bryte den ved å bearbeide angsten. Hei Takk for svar. Jeg har svært liten lyst til å prøve medikamenter men mente du betablokker bare når jeg har anfallet med ekstraslag eller mente du hele tiden. DEt vil vel uansett ikke være farlig å gå uten medikamenter heller. Altså slik jeg forstår deg så mener du jeg ikke trenger medikamenter. Det lengste anfallet med ekstraslag varte i 2 timer. Det har jeg hatt 3 ganger i mitt liv. ellers så varer de kort tid. Jeg har mere kontroll med angsten nå enn for 2 mnd siden. Denne ekstraslag angsten har jeg hatt siden jul. Jeg håper å klare meg uten betablokker. Hva mener du. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24197-ekstraslag-igjen/#findComment-101672 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Hei Takk for svar. Jeg har svært liten lyst til å prøve medikamenter men mente du betablokker bare når jeg har anfallet med ekstraslag eller mente du hele tiden. DEt vil vel uansett ikke være farlig å gå uten medikamenter heller. Altså slik jeg forstår deg så mener du jeg ikke trenger medikamenter. Det lengste anfallet med ekstraslag varte i 2 timer. Det har jeg hatt 3 ganger i mitt liv. ellers så varer de kort tid. Jeg har mere kontroll med angsten nå enn for 2 mnd siden. Denne ekstraslag angsten har jeg hatt siden jul. Jeg håper å klare meg uten betablokker. Hva mener du. Svar til Anonymous. Med så sjeldne episoder med ekstraslag vil det være å skyte langt over målet å bruke medisiner i det hele tatt. Kommer du inn i en periode med langvarige og hyppige ekstrasystoler kan du evt. ta en betablokker, og da i en skikkelig, terapeutisk dose. Snakk med legen din om det, men så langt jeg kan se dine symptomer vil det ikke være grunn til å ta noe som helst. Det synes som om du er på god vei til å få bearbeidet angsten din i forbindelse med dette, og da er det meste gjort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24197-ekstraslag-igjen/#findComment-102153 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.