Gå til innhold

Burde han kunnet mere?

Anbefalte innlegg

Gjest 2 klasse

Har en sønn på syv år som nå skal opp i andre klasse. Han kan lese. Men tallene er han ikke så flink på. Han kan telle langt men vet ikke så langt hvordan de skrives. Han vet alle opp til 10 og de fleste opp til 20.

Han kan heller ikke klokken enda, bare hele og halve timer? Hvor mye er det vanlig når det gjelder tall og klokken når de skal opp i andre klasse?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/241990-burde-han-kunnet-mere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest jobber der

Klokken kan du bare glemme å bekymre deg for ennå.

i første klasse har vi såvidt lært litt om klokka.

Vi har lært tall 0-20 og alfabetet.

5-6 av 27 elever har lært å lese eller kunne å lese i første klassen.

Ingen grunn til bekymring ennå.

Det som er litt viktig er språket og sosial trening i 1 klasse.

Du kan bare være helt trygg på at gutten din mestrer det han bør på det trinnet. Han kan å lese og det er jo flott!! Tallene begynner de å jobbe seriøst med nå i 2. klasse.

Jeg er selv mattelærer. I min gamle 4. klasse hadde vi en del om klokka. Det var fortsatt en del elever på det trinnet som ikke kunne klokka så det trenger du ikke stresse med. Men likevel fint å øve med han når det faller naturlig i hverdagen, slik at han slipper å sette seg ned for å pugge dette i 3. eller 4. klasse:-)

Gjest spent 2. klassemor

Eldstemann skal begynne i 2. klasse - og spennet i gruppen er stort. Noen leser, noen ikke - "offisielt" har de lært 5-6 bokstaver. Tall (+/-) opp til 12.

Min er veldig glad i tall og regner nå greitt +/- opp til 50 - og lesingen går bra. Vi er spent på hvordan den enkelte blir møtt i år - med de store variasjonene som det jo er.

Vesla begynner også i 2. nå. Ho er en raser med tall. Teller vel omtrent hvor langt ho vil, og har også hørt at ho teller baklengs fra 100 til 0. Både + og - går bra med tall opp til 100.

Ho leser litt. Dvs. at ho fortsatt staver seg gjennom ordene når ho leser. Kun 2 og 3 stavelsesord kommer noen ganger flytende. Ho kan skrive så jeg forstår det.

Vet at det er en del 2. klassinger som ikke har knekt lesekoden.

Alt i alt vil jeg vel tro at poden din er helt gjennomsnittlig.

Vesla begynner også i 2. nå. Ho er en raser med tall. Teller vel omtrent hvor langt ho vil, og har også hørt at ho teller baklengs fra 100 til 0. Både + og - går bra med tall opp til 100.

Ho leser litt. Dvs. at ho fortsatt staver seg gjennom ordene når ho leser. Kun 2 og 3 stavelsesord kommer noen ganger flytende. Ho kan skrive så jeg forstår det.

Vet at det er en del 2. klassinger som ikke har knekt lesekoden.

Alt i alt vil jeg vel tro at poden din er helt gjennomsnittlig.

Klokka glemte jeg.

Ho fikk klokke i sommer. Har lært litt om hel, halv, kvart, ti på/over og fem på/over. MEN det sitter ikke enda.

Men øvelse gjør mester:-)

Annonse

tror det er veldig varierende i den alderen.

noen barn kan "alt", mens andre sliter litt med tall, ord klokka eller annet.

det er bare å fortsette å jobbe med det du ser din sønn sliter med.

fokusere litt ekstra på å lære klokka den neste tiden for eksempel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...