Gå til innhold

Til psykiateren - er det jeg som er hårsår?


Gjest Gutt 20

Anbefalte innlegg

Gjest Gutt 20

Jeg trodde liksom jeg hadde noe på gang med denne jenta. Det tror jeg hver gang, inntil den dag kommer hvor hun ikke virker helt "god".

Det som skjer er at hun oppfører seg "normalt" for det meste, og da virker hun interessert. Vi har da en god periode sammen, hvor vi prater og flørter litt. Hun virker følsom, og forståelsesfull, og gir mye av seg selv.

Men etterhvert så virker det som om hun gradvis forandrer seg. Hun blir mer og mer "bitch", hvor hun flyr rundt og "skriker" etter oppmerksomhet, og flørter med alt og alle. Hun er rett og slett forferdelig eglete, barnslig, leken, flørtete, fjollete og masete. Jeg synes det er fryktelig slitsomt når hun holder på slik, ikke det at jeg blir utsatt for maset hennes, men det virker så utrolig falskt, og jeg blir såret når hun flørter og tuller med alle andre. Hun klarer knapt å sitte stille i sofaen! Dessuten så tar hun på alle gutta, og skal massere dem osv. Jeg får liten oppmerksomhet, det eneste var at hun i dag lurte på om vi skulle spise lunsj sammen. Ja, sa jeg, og da sa hun "takk". Ble jo litt smigret, og desto mer skuffa når hun fortsetter med det overfladiske "maset" sitt.

Det virker på meg som om det går i bølger dette her. Hun har for det meste gode perioder, hvor hun faktisk ter seg, og da virker hun som sagt interessert. Men i de dårlige perioder blir jeg rett og slett sur på henne, og bare overser henne etterhvert. Vet det er dumt, og at jeg kanskje har et problem akkurat der.

MEN, er det noen som skjønner noe av dette her?? Kan det være noe "psykisk"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er redd det er slik mange jenter/kvinner er. Det går i bølger. De er ikke forutsigbare på samme måte som menn.

Heldigvis modnes de fleste slik at denne tendensen avtar.

Du må selv finne ut om det er verdt det, eller om du skal bruke tiden på å prøve å finne en jente som ikke er slik. De finnes heldigvis, og da er gleden desto større :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym kvinne

Jeg er redd det er slik mange jenter/kvinner er. Det går i bølger. De er ikke forutsigbare på samme måte som menn.

Heldigvis modnes de fleste slik at denne tendensen avtar.

Du må selv finne ut om det er verdt det, eller om du skal bruke tiden på å prøve å finne en jente som ikke er slik. De finnes heldigvis, og da er gleden desto større :-)

Unnskyld meg men hva slags svar er dette fra en profesjonell psykiater??? Jeg er kvinne og har da selvsagt alldri oppført meg på denne måten. Hadde reagert like spørrende som gutt 20 om jeg hadde møtt ei slik jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest puzzle

Unnskyld meg men hva slags svar er dette fra en profesjonell psykiater??? Jeg er kvinne og har da selvsagt alldri oppført meg på denne måten. Hadde reagert like spørrende som gutt 20 om jeg hadde møtt ei slik jente.

hehe...

Men han skrev jo at gutten kunne prøve å finne en jente som ikke er slik, for de finnes de også ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt 20

Unnskyld meg men hva slags svar er dette fra en profesjonell psykiater??? Jeg er kvinne og har da selvsagt alldri oppført meg på denne måten. Hadde reagert like spørrende som gutt 20 om jeg hadde møtt ei slik jente.

Men da kan jo du fortelle meg hva du tror om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er den jenta du forteller om? Kan det hende at hun rett og slett ikke er helt voksen enda? Mitt inntrykk, ut i fra det du skriver er at hun er umoden og ikke så veldig trygg på seg selv. (Uten at det trenger å ha så mye med alder å gjøre.)

Er hun umoden, er jo det noe som kan bli bedre med tiden, hvis du er tålmodig. Men du vil jo utvikle deg videre du også, så det er jo ikke sikkert at "gapet" mellom dere vil forsvinne.

Det kan jo også hende at det er en mer grunnleggende forskjell: hun er opptatt av ting du oppfatter som overfladiske, og det er langt fra sikkert at denne forskjellen vil bli borte med tiden.

I bunn og grunn er det et valg du må ta: Vil du fortsette å være en hun en gang i blant begunstiger med sitt selskap? Kanskje bare være en av flere som hun henter bekreftelse for sin egen verdi og beundring hos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er redd det er slik mange jenter/kvinner er. Det går i bølger. De er ikke forutsigbare på samme måte som menn.

Heldigvis modnes de fleste slik at denne tendensen avtar.

Du må selv finne ut om det er verdt det, eller om du skal bruke tiden på å prøve å finne en jente som ikke er slik. De finnes heldigvis, og da er gleden desto større :-)

Nå ble jeg litt uvel. Hva i himlens navn mener fagmannen med det han skriver? Er menn forutsigbare? Mer forutsigbare enn kvinner?

Det er mer individuelle forskjeller enn kjønnsforskjeller når det kommer til forutsigbarhet. Men skal vi snakke harde fakta, dvs. f.eks. ut fra hva forskningen sier, så er det f.eks. menn som er mer utro - og det handler vel om uforutsigbarhet. Menn er mer voldelige enn kvinner også. Er ikke det å være voldelig også å være litt uforutsigbar.

Å forklare den unge mannens dilemma ut fra kjønn blir helt tullete. Jenta er klart uforutsigbar, men det er barn også, og mange ungdommer som er usikre, og mange voksne med borderlinediagnoser og mange gamle med Altzheimer. Hva med litt faglighet her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt 20

Hvor gammel er den jenta du forteller om? Kan det hende at hun rett og slett ikke er helt voksen enda? Mitt inntrykk, ut i fra det du skriver er at hun er umoden og ikke så veldig trygg på seg selv. (Uten at det trenger å ha så mye med alder å gjøre.)

Er hun umoden, er jo det noe som kan bli bedre med tiden, hvis du er tålmodig. Men du vil jo utvikle deg videre du også, så det er jo ikke sikkert at "gapet" mellom dere vil forsvinne.

Det kan jo også hende at det er en mer grunnleggende forskjell: hun er opptatt av ting du oppfatter som overfladiske, og det er langt fra sikkert at denne forskjellen vil bli borte med tiden.

I bunn og grunn er det et valg du må ta: Vil du fortsette å være en hun en gang i blant begunstiger med sitt selskap? Kanskje bare være en av flere som hun henter bekreftelse for sin egen verdi og beundring hos?

Hun er 22 og burde være rimelig voksen. Og hun virker selvsikker stort sett uansett om hun er i den "dårlige" eller "gode" fasen, men hun virker bare voksen når hun er i den "gode" fasen.

Men hun har nok et behov for oppmerksomhet, og derfor flyr hun rundt og tuller med alle.

Det er da jeg begynner å lure på om alt det vi to "har" sammen, er noe hun "har" med alle andre også. Her om dagen lurte hun på hva jeg skulle til høsten, jeg sa jeg kanskje skulle studere i en annen by, og da prøvde hun nærmest å overtale meg til å bli. Hun spurte om vi skulle spise lunsj sammen, og sa takk når jeg sa ja. Hun blir litt sur hvis jeg "henger" med andre jenter, og lei seg og fortvilet hvis jeg er sur på henne en periode. Det er flere sånne episoder av lignende karakter. Tviler på at hun oppfører seg likedan mot alle! Det eneste jeg har sett hun har gjort med andre er dette overflatiske tullet som beskrevet i det første innlegget mitt. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er 22 og burde være rimelig voksen. Og hun virker selvsikker stort sett uansett om hun er i den "dårlige" eller "gode" fasen, men hun virker bare voksen når hun er i den "gode" fasen.

Men hun har nok et behov for oppmerksomhet, og derfor flyr hun rundt og tuller med alle.

Det er da jeg begynner å lure på om alt det vi to "har" sammen, er noe hun "har" med alle andre også. Her om dagen lurte hun på hva jeg skulle til høsten, jeg sa jeg kanskje skulle studere i en annen by, og da prøvde hun nærmest å overtale meg til å bli. Hun spurte om vi skulle spise lunsj sammen, og sa takk når jeg sa ja. Hun blir litt sur hvis jeg "henger" med andre jenter, og lei seg og fortvilet hvis jeg er sur på henne en periode. Det er flere sånne episoder av lignende karakter. Tviler på at hun oppfører seg likedan mot alle! Det eneste jeg har sett hun har gjort med andre er dette overflatiske tullet som beskrevet i det første innlegget mitt. Hva tror dere?

Det høres ut som hun ikke er så veldig trygg på seg selv. Hun trenger jo ikke å være det selv om hun klarer å opprettholde et ytre bilde av selvtillit. Det er i alle fall den "forklaringen" på at hun stadig trenger bekreftelse jeg synes er mest nærliggende.

I forholdet dere imellom virker det som om det hele tiden er hun som bestemmer premissene. Det er uholdbart i lengden.

Spørsmålet blir da hvor lenge du vil la henne fortsette, og i hvor stor grad du vil la henne styre ditt liv. Er du villig til å ofre utdannelsen din for en som svirrer så mye omkring? Det virker ikke som hun er klar for å forplikte seg overfor deg, selv om hun vil at du skal gi opp mye for å være sammen med henne. Er du villig til å satse så mye på et forhold som i beste fall er ustadig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gutt 20

Det høres ut som hun ikke er så veldig trygg på seg selv. Hun trenger jo ikke å være det selv om hun klarer å opprettholde et ytre bilde av selvtillit. Det er i alle fall den "forklaringen" på at hun stadig trenger bekreftelse jeg synes er mest nærliggende.

I forholdet dere imellom virker det som om det hele tiden er hun som bestemmer premissene. Det er uholdbart i lengden.

Spørsmålet blir da hvor lenge du vil la henne fortsette, og i hvor stor grad du vil la henne styre ditt liv. Er du villig til å ofre utdannelsen din for en som svirrer så mye omkring? Det virker ikke som hun er klar for å forplikte seg overfor deg, selv om hun vil at du skal gi opp mye for å være sammen med henne. Er du villig til å satse så mye på et forhold som i beste fall er ustadig?

Nei, jeg er vel ikke det.

Men jeg tror hele problemet ligger i at vi er like usikre på hverandre begge to. Derfor blir det så mye misforståelser og tull hele tiden, og det har igjen ført til endel diskusjoner og krangling.

Jeg tror at hvis det skulle bli et forhold ut av det, så tror jeg det vil bli mye mer stabilt når vi blir tryggere på hverandre. For begge er veldig analytiske, og tolker tegn i øst og vest. Dessuten så setter vel hun premissene fordi hun er mest usikker både på meg, og på henne selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magna

hehe...

Men han skrev jo at gutten kunne prøve å finne en jente som ikke er slik, for de finnes de også ;o)

Jeg må bare si etter alle de årene jeg nå har levd at jeg forstår godt NHDs svar.

Vi kvinner må kunne tåle å forholde oss til slike uttalelser og rene beskrivelser fra NHD og Gutt 20 uten å koble inn hele følelsesregistret. Vi bruker følelene våre i tide og utide. Andre mennesker må bli aldres i villrede over en slik oppførsel, som det er vanskelig å forholde seg til.

Jeg kunne aldri vært gift med en kvinne og holdt ut i 25 år. Selv tror jeg at jeg er mer mann enn kvinne på det planet til tross for mine problemer.

Jeg forstår rett og slett ikke kvinner. De er lumske og lite forutsigbare. På arbeidsplassene med kvinner er det rett og slett utrygt.

Jeg stortrives med reale og tause mannfolk. Allikevel er jeg kvinnesakskvinne og venn ift. noen kvinner og noen menn. (jeg er ikke lesbisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd det er slik mange jenter/kvinner er. Det går i bølger. De er ikke forutsigbare på samme måte som menn.

Heldigvis modnes de fleste slik at denne tendensen avtar.

Du må selv finne ut om det er verdt det, eller om du skal bruke tiden på å prøve å finne en jente som ikke er slik. De finnes heldigvis, og da er gleden desto større :-)

Mener du dette alvorlig???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mener du dette alvorlig???

Jeg anbefaler deg å lese VG lørdag 7. april side 35.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg anbefaler deg å lese VG lørdag 7. april side 35.

Det VG har jeg ikke......Men dette må da si mer om ditt forhold til kvinner enn "sannheten"? :-))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andante

Det VG har jeg ikke......Men dette må da si mer om ditt forhold til kvinner enn "sannheten"? :-))))

Jeg er dønn enig med deg, Berit.

Jeg synes det sier noe om kvinnesynet. Men det kan hende vi bør lese VG, likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg er dønn enig med deg, Berit.

Jeg synes det sier noe om kvinnesynet. Men det kan hende vi bør lese VG, likevel...

Anbefaler denne rekkefølgen:

først lese VG, deretter trekke konklusjonen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...