Gå til innhold

Hudproblemer

Anbefalte innlegg

Kjære Per! Jeg begynte på p-piller for ganske nøyaktig 2 år siden, og det siste året har jeg blitt plaget av kviser. Noen vil kanskje ikke kalle det en plage da jeg bare hadde fire,fem stk. Jeg ble uansett veldig bekymret og dro til legen min for å få resept på Diane. Da jeg hadde brukt Diane-tablettene i vel 3 måneder fikk jeg et større kviseutbrudd, men jeg tenkte det var normalt for at ansiktet skulle kvitte seg med avfallsstoffer eller noe sånt. Jeg fortsatte å ta pillene i 3 måneder til før jeg byttet over til noen p-piller kalt Feminil. Nå har jeg brukt Feminil i 4 måneder, men kviseutbruddene gir seg ikke. Har nærmere 30 kviser nå, og det ser bare ut til å bli verre! Hva kan jeg gjøre? Og hvorfor tror du det ikke hjelper? Tror du det faktum at jeg bruker heldekkende sminke i ansiktet hver dag kan ha noe å si? Hilsen fortvilet jente på 18 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242206-hudproblemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

høyst sannsynlig er kroppen din "programmert" til å utvikle kviser rundt 17 års alder, da kvisene startet. P-pillen Diane vil ofte hjelpe på kviser, men det er ikke alltid det er nok.

Lokalbehandling vil ofte være det første alternativ, som regel en kombinasjon av et lokalt antibiotisk middel som Dalacin og et middel som letter flyten av talg ut på huden, eksempelvis Differin.

For å hindre tilstopping i talgkjertel utførselsgangen, er det viktig å unngå fete kremer og dekkende sminke....

Hvis det er vanskelig for deg, kan du snakke med lege eller hudlege om et opplegg med lokalbehandling, alternativt en kur med tetracycliner.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242206-hudproblemer/#findComment-1884307
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...