Gå til innhold

Ekstra slag og alkohol

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en mann på 25 år som er plaget av ekstraslag. I form av periodevis hjertebank og av og til noen kraftige ekstraslag. Legen min har gitt det benevnelsen ekstra-systoler og palpitasjoner, hvis jeg ikke husker feil. Jeg har derfor vært til 24 timers EKG undersøkelse, samt tatt ultralyd av hjertet. Ultralyd viste normale forhold, men EKG kunne vise at hjertet slår fort i perioder av døgnet. Spesialisten kunne forklare at dette var helt ufarlige anfall, men at jeg bør kontakte lege igjen dersom problemene blir større. Etterhvert som jeg har fått den psykologiske roen rundt dette, har ikke anfallene kommet så hyppig. Men jeg sliter voldsomt dagen derpå, hvis jeg har drukket mye alkohol. Da får jeg ofte noen voldsomme ekstraslag som kjennes ut som et søkk i brystet. Er dette helt ufarlig? Bør jeg medisineres mot disse ekstraslagene? Har du noen gode råd og tips ang.kosthold og trening etc.som kan bidra til å stabilisere rytmen? PS.Prøver fremdeles å slutte å snuse, håper det har effekt på sikt.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242244-ekstra-slag-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Marius24.

For å ta det siste først : snus gir deg en nikotinkonsentrasjon som er mange ganger høyere enn hvilken som helst pakke sigaretter. Nikotin (og tildels kaffe) gir blodtrykksforhøyelse og raskere puls, i tillegg til markert øket ekstraslagaktivitet. Det er således det første du bør legge på hyllen.

Du synes å være ganske godt undersøkt og vurdert, og det er ikke noe å si på de konklusjoner som er trukket på grunnlag av de foretatte undersøkelser.

Enkelte av oss har en sterkere reaksjon på alkohol enn andre, og det kan tenkes at du er en av dem. I så fall bør du ta konsekvensen av det også. Du bør også ha in mente at alkohol i slike mengder at du kan snakke om en "dagen derpå", gir deg et ganske betydelig væsketap. Slike volumsvingninger, og spesielt et redusert, sirkulerende væske-(blod)volum vil også kunne utfordre din tendens til ekstraslag. Sørg i hvertfall for at du kompenserer med mist en liter vann før du legger deg etter en fest. Men, aller helst, ta festen på en slik måte at du slipper "dagen derpå-fenomènet".

Medisinering for dette vil være helt galt.

Ved å forbedre sin treningstilstand vil de fleste merke at tendensen til ekstraslag avtar. Det dreier seg spesielt om aerob trening, d.v.s. kondisjonstrening. De fleste vil ha utbytte av det. Skal du som 24-åring ha glede av slik trening, bør den være systematisk, med henblikk på å bygge opp en akseptabel form. Og da snakker vi minst tre -fire skikkelige økter pr. uke. Da blir det også lettere og naturlig å legge snusen vekk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...