Gå til innhold

Gud hos psykiatrikeren


Gjest Jehova

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Relativt hypotetisk spørsmål, men dette faller meg inn:

Hun plages tydeligvis med initiativløshet. Med allmektighet burde det vært mulig å gjøre verden bedre. Dette er et depresjonssymptom. Varighetskriteriet på to uker er utvilsomt oppfyllt.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er svært nærliggende. Men da ville hun ikke kommet til meg. Disse nøyer seg bare med de beste, så uten professortittel hadde jeg ikke vært aktuell :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt hypotetisk spørsmål, men dette faller meg inn:

Hun plages tydeligvis med initiativløshet. Med allmektighet burde det vært mulig å gjøre verden bedre. Dette er et depresjonssymptom. Varighetskriteriet på to uker er utvilsomt oppfyllt.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er svært nærliggende. Men da ville hun ikke kommet til meg. Disse nøyer seg bare med de beste, så uten professortittel hadde jeg ikke vært aktuell :-)

Utrolig bra at du sier "hun" syns nå jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt hypotetisk spørsmål, men dette faller meg inn:

Hun plages tydeligvis med initiativløshet. Med allmektighet burde det vært mulig å gjøre verden bedre. Dette er et depresjonssymptom. Varighetskriteriet på to uker er utvilsomt oppfyllt.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er svært nærliggende. Men da ville hun ikke kommet til meg. Disse nøyer seg bare med de beste, så uten professortittel hadde jeg ikke vært aktuell :-)

*glis*

beste svaret jeg har hørt på lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thinkerbell

Relativt hypotetisk spørsmål, men dette faller meg inn:

Hun plages tydeligvis med initiativløshet. Med allmektighet burde det vært mulig å gjøre verden bedre. Dette er et depresjonssymptom. Varighetskriteriet på to uker er utvilsomt oppfyllt.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er svært nærliggende. Men da ville hun ikke kommet til meg. Disse nøyer seg bare med de beste, så uten professortittel hadde jeg ikke vært aktuell :-)

*lol*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det egentlig med oss siden vi må personifisere Gud støtt?Gud er livskraft og dermed hverken han eller hun. Et spørsmål til psykiatrikeren må da bli:Hvorfor menneskeliggjør vi Gud? Hva slags kompleks er det? Jeg har en teori, men artig å høre hva andre mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hva er det egentlig med oss siden vi må personifisere Gud støtt?Gud er livskraft og dermed hverken han eller hun. Et spørsmål til psykiatrikeren må da bli:Hvorfor menneskeliggjør vi Gud? Hva slags kompleks er det? Jeg har en teori, men artig å høre hva andre mener.

Etter mitt syn er Gud et eksternalisert behov for tygghet og forklaring der hvor vi til nå ikke har svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt hypotetisk spørsmål, men dette faller meg inn:

Hun plages tydeligvis med initiativløshet. Med allmektighet burde det vært mulig å gjøre verden bedre. Dette er et depresjonssymptom. Varighetskriteriet på to uker er utvilsomt oppfyllt.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er svært nærliggende. Men da ville hun ikke kommet til meg. Disse nøyer seg bare med de beste, så uten professortittel hadde jeg ikke vært aktuell :-)

Mener psykiatrikeren at vi mennesker kan holde fram med all mulig slags dævelskap, og så etterpå skylde på Gud fordi han ikke gjør verden til et bedre sted å være???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener psykiatrikeren at vi mennesker kan holde fram med all mulig slags dævelskap, og så etterpå skylde på Gud fordi han ikke gjør verden til et bedre sted å være???

Universet og naturen er fullkommen. Kraften som holder det hele sammen er fullkommen(noen er sikkert uenig der men..)Hvis denne kraften er Gud,og kraften som river alt opp og ødelegger er menneskeskapt, hvem trenger da mest til behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Mener psykiatrikeren at vi mennesker kan holde fram med all mulig slags dævelskap, og så etterpå skylde på Gud fordi han ikke gjør verden til et bedre sted å være???

Jeg har levd så lenge at jeg ser det helt meningsløst å diskutere slike spørsmål.

Folk har drevet med slike religionsgreier i tusenvis av år. Jeg har intet håp om at dette vil endre seg i min tid. Det er som å slåss mot vindmøller. Jeg ser at slike diskusjoner forgår på forum for livssyn, og jeg undrer meg stadig over deres ork og energi.

Jeg er hedonist.

Enhver får være salig i sin tro.

Jeg vil bruke livet og tankene mine til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (Anonymous)

Jeg har levd så lenge at jeg ser det helt meningsløst å diskutere slike spørsmål.

Folk har drevet med slike religionsgreier i tusenvis av år. Jeg har intet håp om at dette vil endre seg i min tid. Det er som å slåss mot vindmøller. Jeg ser at slike diskusjoner forgår på forum for livssyn, og jeg undrer meg stadig over deres ork og energi.

Jeg er hedonist.

Enhver får være salig i sin tro.

Jeg vil bruke livet og tankene mine til noe annet.

Hva er en hedonist for noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en hedonist for noe?

Jeg holdt på å si at hedonisme er ren og skjær egoisme(der sa jeg det likevel gitt)men det kommer fra gresk og betyr at lyst og nytelse oppfattes som meningen med livet og det høyeste mål for våre handlinger og moral. Men jeg understreker at det er psykiatrikerens livssyn og IKKE mitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt hypotetisk spørsmål, men dette faller meg inn:

Hun plages tydeligvis med initiativløshet. Med allmektighet burde det vært mulig å gjøre verden bedre. Dette er et depresjonssymptom. Varighetskriteriet på to uker er utvilsomt oppfyllt.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er svært nærliggende. Men da ville hun ikke kommet til meg. Disse nøyer seg bare med de beste, så uten professortittel hadde jeg ikke vært aktuell :-)

Jeg vet at dette ikke er et livssynsforum, men av egen erfaring vet jeg at når jeg fant noe å tro på, noe å håpe på, og kunne handle utfra det, så hjalp det meg. Jeg snakker ikke om Gud eller religion, men rett og slett å få en erfaring på at problemer har en løsning. Å tro at de har en løsning. Å få positive erfaringer på at det nytter, og se at det funker hvis man foretar seg noe, det er bekreftelse på at tro virker. Har man ikke tro på at det fins løsninger, finner man de heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Relativt hypotetisk spørsmål, men dette faller meg inn:

Hun plages tydeligvis med initiativløshet. Med allmektighet burde det vært mulig å gjøre verden bedre. Dette er et depresjonssymptom. Varighetskriteriet på to uker er utvilsomt oppfyllt.

Narsissistisk personlighetsforstyrrelse er svært nærliggende. Men da ville hun ikke kommet til meg. Disse nøyer seg bare med de beste, så uten professortittel hadde jeg ikke vært aktuell :-)

:-))))))))))))))) morsomt !!!!

....Freud hadde litt rett han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-))))))))))))))) morsomt !!!!

....Freud hadde litt rett han også.

Berit da - hva slags innrømmelse er dette... *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...