Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann! :-)

Så lenge jeg kan huske, altså fra barndommen/tidlig ungdom, har jeg hatt store poser under øynene. De varierer i størrelse (tykkelse) tror det er væske. Har fått relativt store og dype furer som ligger i to "etasjer" under øynene.

Hva kan jeg gjøre for å dempe disse, både hevelsene og furene? Ser ut som jeg går med briller, og om morningen ser jeg rett og slett skummel ut!

Jeg har også en velutviklet "40 års rynke" fra nesebor til munnviker. Synes det er tidlig!! Sinnarynken mellom brynene, kraftige smilerynker, og andre rynker ellers i ansiktet er også fremtredende. I tillegg har jeg svært store porer, med rynker mellom hver pore.., og kinnene mine henger. Faktisk litt under kjevebenet.

Jeg er nå 34 år, og ser veldig dradd ut pga alt dette.

Min sønn på ni år sa en dag at jeg ligner på en skummel rynkete fyr i "Star Wars" (husker ikke navnet til denne karakteren). Min sønn viste meg denne skumlingen i et blad, og sa jeg var ganske lik på ham.. Han ville ikke skuffe meg, så han sa "bare bittelitt da, akkurat der..", og pekte troskyldig under øynene mine, "og litt der og der..". Stakkars gutt, ikke lett å være dønn ærlig :-)

Synes det er vel tidlig å tenke på kirurgi. Har du noen råd for hva jeg kan gjøre? Kremer, Laser, kosthold, A-vitamin, anything..?

Har hørt at ekstreme tilfeller blir anbefalt A-vitamin. Hvordan virker dette? Og er det krem, tabletter, eller eventuelt begge deler? Kan det hjelpe på alle kvisene også? Kan en få det gjennom hudlege? Anbefaler du meg å prøve det?

Jeg skal utredes for Ehlers Danlos Syndrom, så i tilfelle jeg har/får diagnosen, kjenner jeg jo årsaken til mitt rynkete ansikt, men det vil ikke automatisk si at det er ønskelig / lett å godta.

I tillegg har jeg masse grå hår (over 50%), fra før jeg fylte 30.

Er det noe jeg mangler? Hormon? Testet nylig DHEA nivået, det er på 3,2. Tror det er ganske lavt(?). Vet normalområdet er 2-10, men _bør_ visstnok ikke ligge for lavt i forhold til alder osv. Bør jeg ta tilskudd? Får jeg dette på resept hos hudlege? Vet det finnes i små mengder i Barbasco Plus, men det har jeg prøvd, uten å se resultat hverken på blodprøver eller i praksis.

Vær vennlig å skriv litt utfyllende, da dette bare blir værre og værre. Ikke særlig kult å se 20-30 år eldre ut enn hva jeg er.

På forhånd tusen takk for seriøst svar! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242466-poser-under-%C3%B8ynene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

du sier ikke om du har vært hos hudlege med problemet ditt. Ehler Danlos domineres vel heller av hypermobile ledd og arr med spesielt utseende, mer enn rynker og furer.

Det er noe som heter cutis laxa som domineres mer av hudfolder, men dette starter som regel i barndommen. Poenget mitt er at noen som er vant til å bedømme hud, hudsykdomer og variasjon av elastolyse (ødeleggelse) av elastiske fibre som resultat av sol og sigaretter mm bør se om dine plager er innenfor en normal variasjon.

Det er nok marginalt hva du får ut av vitamin A. Poser under øynene skyldes som regel utposning av en fettpose, og lar seg lett korrigere ved kirurgi, inngrepet er relativt enkelt, og kan gjøres fra hudsiden eller fra innsiden av øyelokket. Kirurgi er nok den mest effektive behandling, dersom du har et større hudoverskudd ellers i ansiktet også.

Sannsynligvis mangler du ingen ting, dine beskrivelser av utseende gir ingen assosiasjoner til noen spesifikk mangeltilstand.

Ta utredningen som er tilbudt deg, diskuter med hudlege og plastikkirurg og gjør dine egne valg basert på dette.

Lykke til!

Hei,

du sier ikke om du har vært hos hudlege med problemet ditt. Ehler Danlos domineres vel heller av hypermobile ledd og arr med spesielt utseende, mer enn rynker og furer.

Det er noe som heter cutis laxa som domineres mer av hudfolder, men dette starter som regel i barndommen. Poenget mitt er at noen som er vant til å bedømme hud, hudsykdomer og variasjon av elastolyse (ødeleggelse) av elastiske fibre som resultat av sol og sigaretter mm bør se om dine plager er innenfor en normal variasjon.

Det er nok marginalt hva du får ut av vitamin A. Poser under øynene skyldes som regel utposning av en fettpose, og lar seg lett korrigere ved kirurgi, inngrepet er relativt enkelt, og kan gjøres fra hudsiden eller fra innsiden av øyelokket. Kirurgi er nok den mest effektive behandling, dersom du har et større hudoverskudd ellers i ansiktet også.

Sannsynligvis mangler du ingen ting, dine beskrivelser av utseende gir ingen assosiasjoner til noen spesifikk mangeltilstand.

Ta utredningen som er tilbudt deg, diskuter med hudlege og plastikkirurg og gjør dine egne valg basert på dette.

Lykke til!

Hei igjen!

Takker for svar! Skulle ønske det var noe annet du kunne anbefale enn kirurgi.. Må nok tenke på det noen år før jeg eventuelt tar skrittet.

Angående Ehlers Danlos Syndrom, så har jeg både hypermobile ledd, veldig stygge arr, og en mengde andre ting som kan relateres EDS. Hvis du leser artikkelen om EDS i Tidsskriftet for Den norske lægeforening (nr 15, 10. august 2006), kan du se at også rynkete, gammel hud er en del av symptombildet. Les nest siste setning under "kliniske symptomer".

Ved Cutix Laxa mener jeg huden ikke går tilbake i opprinnelig tilstand etter utstrekning, i motsetning til ved EDS. Stemmer det? Er litt usikker der, er både og med meg. Har hatt gammel hud siden barndommen, men blir som sagt værre og værre.

Ja, jeg skal ta imot tilbudet om utredning, og jeg vil også oppsøke en hudlege, for å høre hva han kan "tilby".

Kan du svare på spørsmålene mine ang. DHEA, som jeg spurte om i mitt betalende innlegg..? Håper det.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...