Gå til innhold

Lykkepiller til alle formål?


Vibekew

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om bruken av antidepressiva/lykkepiller har tatt litt overhånd. Jeg synes det virker som om disse medisinene blir gitt ut litt vel ukritisk. Har i den senere tid opplevd at både familie og andre har opplevd store bivirkninger av disse og dette har resultert i mye større problemer enn det som var utgangspunktet.

Jeg har tatt psykologi grunnfag og i den forbindelse lest en del om både depresjoner, årsaker til dette, og ulike teorier om behandling.

Jeg vet ihvertfall at jeg aldri ville tatt i mot slike medisiner så lenge det ikke var mot det de var tenkt til, nemlig depresjoner. Når jeg ser familie og bekjente ende opp med psykiske problemer etter bruk av lykkepiller mot helt andre ting som å slutte å røyke og søvnproblemer, er det jo noe somgår galt. Ingen av disse hadde psykiske problemer i utgangspunktet. Men det ble et resultat av at de oppsøkte hjelp for noe de ville gjøre noe med.

Er holdningen til disse medisinene blit for ukritisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

I alle sammenhenger er disgnosen grunnlaget for valg av behandling. Uten riktig diagnose kan en ikke iverksette sikker og riktig behandling. Dette gjelder både i psykiatri og somatikk, og det gjelder leke mye ved valg av medisinering som ved valg av psykoterapi. Således er det min påstand at det er minst like mye feil valg av psykoterapi som av medisiner i norsk psykiatri.

Per 07.04.01 er SSRIer godkjent for bruk på disse indikasjoner i Norge (kke alle SSRI for alle indikasjoner):

Depresjon, panikklidelse, sosial fobi, tvangslidelse, bulimi og PTSD.

I tillegg vil det sikkert komme disse indikasjonene som finnes i flere vestlige land: Generalisert angstlidelse - GAD, PMS, ustabil p.f. der emosjonell ustabilitet er et hovedproblem. Muligens også alkoholisme og brå, uforklarlig sinne.

Som du ser blir dette etterhvert ganske mange av se psykiske lidelser.

Grunnlaget for slike godkjenninger er store vitenskapelige studier. Etterhvert som ditt universitetsstudium skrider frem, vil du sikkert få økt forståelse av at viten og beslutninger ikke kun kan baseres på erfaring fra familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle sammenhenger er disgnosen grunnlaget for valg av behandling. Uten riktig diagnose kan en ikke iverksette sikker og riktig behandling. Dette gjelder både i psykiatri og somatikk, og det gjelder leke mye ved valg av medisinering som ved valg av psykoterapi. Således er det min påstand at det er minst like mye feil valg av psykoterapi som av medisiner i norsk psykiatri.

Per 07.04.01 er SSRIer godkjent for bruk på disse indikasjoner i Norge (kke alle SSRI for alle indikasjoner):

Depresjon, panikklidelse, sosial fobi, tvangslidelse, bulimi og PTSD.

I tillegg vil det sikkert komme disse indikasjonene som finnes i flere vestlige land: Generalisert angstlidelse - GAD, PMS, ustabil p.f. der emosjonell ustabilitet er et hovedproblem. Muligens også alkoholisme og brå, uforklarlig sinne.

Som du ser blir dette etterhvert ganske mange av se psykiske lidelser.

Grunnlaget for slike godkjenninger er store vitenskapelige studier. Etterhvert som ditt universitetsstudium skrider frem, vil du sikkert få økt forståelse av at viten og beslutninger ikke kun kan baseres på erfaring fra familiemedlemmer.

Vel jeg forstår at personer i min omkrets ikke akkurat er et representativt utvalg. Men det er jo like vel urovekkende når man ser hvor stor skade disse pillene kan resultere i. Selv om det bare gjelder noen få personer som jeg har hørt om, har jeg likevel inntrykk av (gjennom media) at de jeg kjenner ikke er enestående tilfeller.

Jeg vet det er vanskelig for deg å si noe om andre legers vurderinger. Men det er en ting jeg lurer på ang det ene av tilfellene. Det er selvfølgelig helt greit om du ikke ønsker å svare på dette.

Denne personen gikk til et søvnsenter (det eneste i landet) for å få hjelp til å sove, noe hun har hatt problemer med i årevis.

Sammen med faste regler om når hun kunne sove, fikk hun da lykkepiller.

Og dosen på disse skulle økes hver uke. Etter noen uker begynte hun å få kraftige bivirkninger i form av svimmelhet, kvalme, besvimelser og genrell ørhet. Hun gikk tilbake til "søvnspesialisten" og uttrykte sin uro over dette. (hun er for øvrig gift med en lege og han uttrykte også bekymring)

Hun fikk beskjed om "å holde ut" for det ville gå over! Etter en uke til hvor dosen skulle dobles, endte dette med at hun besvimte, falt i badegulvet og pådro seg hjernerystelse.

Nå 2mnd etterpå er hun fortsatt sykemeldt, selvsagt pga av hjernerystelsen, men bivirkningene henger fortsatt i.

Jeg vet at dette er et enkelttilfelle, men jeg må si jeg er mindre imponert over hvordan dette ble taklet av den ansvarlige fagmann. Når noen kommer og forteller om såpass alvorlige bivirkninger av et medikament synes jeg det fortjener litt mer oppmerksomhet, enn å bare bli avfeid med at det går over!

Jeg håper dette er en enkelthendelse og at ikke flere opplever det samme.

Men jeg synes jo at man både som vanlig menneske og som fagmann bør ta slike ting til etterretning.

Vel tusen takk for raskt svar og ha en fortsatt god påske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Vel jeg forstår at personer i min omkrets ikke akkurat er et representativt utvalg. Men det er jo like vel urovekkende når man ser hvor stor skade disse pillene kan resultere i. Selv om det bare gjelder noen få personer som jeg har hørt om, har jeg likevel inntrykk av (gjennom media) at de jeg kjenner ikke er enestående tilfeller.

Jeg vet det er vanskelig for deg å si noe om andre legers vurderinger. Men det er en ting jeg lurer på ang det ene av tilfellene. Det er selvfølgelig helt greit om du ikke ønsker å svare på dette.

Denne personen gikk til et søvnsenter (det eneste i landet) for å få hjelp til å sove, noe hun har hatt problemer med i årevis.

Sammen med faste regler om når hun kunne sove, fikk hun da lykkepiller.

Og dosen på disse skulle økes hver uke. Etter noen uker begynte hun å få kraftige bivirkninger i form av svimmelhet, kvalme, besvimelser og genrell ørhet. Hun gikk tilbake til "søvnspesialisten" og uttrykte sin uro over dette. (hun er for øvrig gift med en lege og han uttrykte også bekymring)

Hun fikk beskjed om "å holde ut" for det ville gå over! Etter en uke til hvor dosen skulle dobles, endte dette med at hun besvimte, falt i badegulvet og pådro seg hjernerystelse.

Nå 2mnd etterpå er hun fortsatt sykemeldt, selvsagt pga av hjernerystelsen, men bivirkningene henger fortsatt i.

Jeg vet at dette er et enkelttilfelle, men jeg må si jeg er mindre imponert over hvordan dette ble taklet av den ansvarlige fagmann. Når noen kommer og forteller om såpass alvorlige bivirkninger av et medikament synes jeg det fortjener litt mer oppmerksomhet, enn å bare bli avfeid med at det går over!

Jeg håper dette er en enkelthendelse og at ikke flere opplever det samme.

Men jeg synes jo at man både som vanlig menneske og som fagmann bør ta slike ting til etterretning.

Vel tusen takk for raskt svar og ha en fortsatt god påske.

Jeg er enig med deg i at dette høres litt merkelig ut. Spesielt dersom søvnsenteret ikke var svært sikker på at depresjonen ikke skyldtes depresjon.

Hvilket medikament var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at dette høres litt merkelig ut. Spesielt dersom søvnsenteret ikke var svært sikker på at depresjonen ikke skyldtes depresjon.

Hvilket medikament var det?

Hei

nå har jeg undersøkt hvilket medikament dette gjaldt. Det var Nefadar, og det gikk på opptrapping opp til 200mg, fra 50mg 1 uke, 100mg 2.uke og 200mg 3. uke. Bivirkninger: synsforstyrrelser, ørhet, svimmelhet og generell slapphet.

Etter 2 dager uten piller besvimte hun i sittende stilling på badet, med da hjernerystelse som resultat.

Igjen takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...