Gå til innhold

Haster: Når er tidlig nok behandling av flåttbitt?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg var i skogen for en uke siden og fikk et flåttbitt i benet (som jeg da trodde var brennesle). Jeg oppdaget at jeg hadde et slags sår et par dager senere, men satte dette ikke i sammenheng med mulig flått før såret vokste og etter fem dager klødde veldig. Det var blitt til en rund ring, litt avbleket i midten. Kvelden den 5. dagen dro jeg til legevakten der en relativt ung lege kunne konstatere flåttbitt og erythema migrans, tok ut litt rester etter flåtten og gav meg 100 mg Doxylin tabletter som jeg skal ta i 12 dager morgen og kveld. Jeg tar selvølgelig disse pillene slik jeg skal, men såret utvider seg raskt og jeg lurer på følgende:

a) Når er det tidlig nok å få antibiotika mot flåttbitt? Rakk jeg tidsfristen (for å hindre stadium 2 og 3 av lynne borreliose)med mine 5 dager?

B) Jeg merker at hudbetennelsen blir verre, og det ser ut for å spre seg. Det er nå 2 døgn siden jeg begyndte på kuren. Bør jeg ta meg en rask tur til legen igjen eller vente for å la antibiotiken få lengre tid til å virke?

c) Har jeg fått riktig medisin? Er 100 mg Doxylin tabletter riktig? Burde jeg heller fått Amoxicillin eller noe slikt?

Jeg er ikke den som vanligvis er bekymret, men nå er jeg det... Håper på et raskt svar.

Vennlig hilsen ventende trebarnsmor

Fortsetter under...

Jeg har sikkert fått et hundretalla flåttbitt i mitt liv, og jeg har aldri fått en slik reaksjon som du har. Er imidlertid blitt nøye med å sjekke og fjerne dem helst innen et døgn, men det hender noen har blitt værende lenger.

Oppdaget en flått på innsiden av låret til min datter på to år i går. Det ser helt fint ut, men jeg holder det under oppsyn.

Jeg synes du skal kontakte lege igjen, for å være sikker på at du får rett behandling.

Da mitt eldste barn var 3 eller 4 år, fikk har borrelia-infeskjon. Da hadde flåtten sittet noen dager (3-5) før jeg oppdaget det, og reaksjonen kom noen dager etter jeg fjernet flåtten. Han fikk en eller annen santibiotikakur, og alt gikk helt fint.

Lykke til!

Jeg vet ikke, mannen min fikk Apocillin for sitt flåttbitt. Han gikk til lege ca 3 dager etter han fikk flåttbittet, og startet med medisinen med en gang, og har ikke fått slike plager som du har.

Men du kan jo ta en liten tur til legen igjen siden du er urolig, og nok fikk for dårlig informasjon av legen du har vært hos, ang. hva du bør være obs på framover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...