Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har noen små, føflekk lignende merker på venstre side av penis. Jeg husker ikke helt når jeg oppdaget disse, men det må være et sted mellom et halvt og halvannet år siden. På litt avstand ser det ut som to stykker, men nærmere er det én alene og tre som står veldig nært hverandre. Jeg er litt usikker på om de klør. Det hender jeg klør der nede, men jeg har aldri bevisst koblet det til dem. De er ikke spesielt mørke, men asymetrisk (dvs. ikke runde), forrandrer ikke farge og blir ikke sår. Det kan være jeg tar feil, men jeg synes de har blitt bittelitt større i det siste. Er veldig bekymret for hudkreft, og tanken på å kle av meg hos kvinnelig fastlege frister ikke. Er jeg unødvendig bekymret eller blir det for vanskelig å si noe om det basert på mine beskrivelser? Hadde det evt. vært mulig å ta noen bilder og sende dem på mail?

Fortsetter under...

Per Helsing, hudspesialist

Hei,

høyst sannsynlig er dette ufarlige pigmentflekker, såkalte lentigines. Den vurderingen baserer jeg på at disse er relativt vanlige, og at føflekkrekft på penis er svært uvanlig.

Hvis dette utvikler seg med økende størrelse og mørke partier bør du likevel be fastlegen din om en vurdering hos hudlege. Si det som det er, at det er en pigmentering på penis som du ønsker profesjonell vurdering av. Fastlegen vil respektere ditt ønske, og gi deg en henvisning. Slike vurderinger kan være vanskelige. Legger ved en lenke til bilde av av en slik snill lentigo: http://www.dermnetnz.org/lesions/lentigines.html

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...