Gå til innhold

Gallestein

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 26 år som for en liten stund siden fikk bekreftet gallestein ved ultralyd. Har i ettertid snakket med fastlegen min om operasjon,og da sa han at siden jeg er forholdsvis ung, så kommer di til å fjerne hele galleblæra. Er det ikke nok å bare fjerne steinene da? Og hvilke ulemper/fordeler er det med å fjerne hele galleblæra? Er takknemlig for svar både fra eksperter og private!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242629-gallestein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Gallestein kan fjernes - men kommer bestandig tilbake. Det er dermed like greit å fjerne hele galleblæra først som sist.

I enkelte tilfeller kan gallestein gi svært alvorlige komplikasjoner. Det er derfor lurt å fjerne galleblæra dersom man får råd om dette.

Å fjerne galleblæra gjøres oftest som dagbehandling, og er en liten operasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242629-gallestein/#findComment-1883941
Del på andre sider

Jeg er ei høne

Hei!

Gallestein kan fjernes - men kommer bestandig tilbake. Det er dermed like greit å fjerne hele galleblæra først som sist.

I enkelte tilfeller kan gallestein gi svært alvorlige komplikasjoner. Det er derfor lurt å fjerne galleblæra dersom man får råd om dette.

Å fjerne galleblæra gjøres oftest som dagbehandling, og er en liten operasjon.

Hei

Jeg fikk mitt første gallesteinsanfall 1 juledag i fjor. Visste da ikke at det var dette det var snakk om. Da det andre anfallet kon to dager senere dro jeg på legevakten. Der trodde de det var snakk om magesår, siden det ikke er så vanlig at så unge mennesker går gallestein (er 21år). Men etter flere "anfall" på kort til ble jeg henvist til ultralyd. Da fikk jeg vite at det var gallestein, og fikk den samme beskjeden som deg, at de kom til å fjerne hele blæra.

I februar ble jeg operert. Møtte opp på sykehuset klokken 0700 og ble operert rundt halv ni. Jeg ble vekt fra narkosen med en gang de var ferdig og overvåket en liten stund på overvåkningsavd før jeg ble sendt opp på rommet igjen. Etter å ha ligget der en stund ble jeg hentet av samboeren min ca klokken halv fem. Fikk med meg steinene hjem på glass (reimelig ekkelt når jeg tenker meg om) og når jeg så de skjønte jeg hvorfor jeg hadde hatt så usansynlig vondt!

Opplevde dette som helt ufarlig, og ikke noe å bekymre seg for. Du har sikkert blitt fortalt at de som regel benytter kikkehulls operasjon, og du vil derfor ikke få store arr. Jeg har fire små prikker på magen. Ser mest ut som det er arr etter vannkopper eller noe:)

Ønsker deg lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242629-gallestein/#findComment-1883976
Del på andre sider

Jeg er ei høne

Hei

Jeg fikk mitt første gallesteinsanfall 1 juledag i fjor. Visste da ikke at det var dette det var snakk om. Da det andre anfallet kon to dager senere dro jeg på legevakten. Der trodde de det var snakk om magesår, siden det ikke er så vanlig at så unge mennesker går gallestein (er 21år). Men etter flere "anfall" på kort til ble jeg henvist til ultralyd. Da fikk jeg vite at det var gallestein, og fikk den samme beskjeden som deg, at de kom til å fjerne hele blæra.

I februar ble jeg operert. Møtte opp på sykehuset klokken 0700 og ble operert rundt halv ni. Jeg ble vekt fra narkosen med en gang de var ferdig og overvåket en liten stund på overvåkningsavd før jeg ble sendt opp på rommet igjen. Etter å ha ligget der en stund ble jeg hentet av samboeren min ca klokken halv fem. Fikk med meg steinene hjem på glass (reimelig ekkelt når jeg tenker meg om) og når jeg så de skjønte jeg hvorfor jeg hadde hatt så usansynlig vondt!

Opplevde dette som helt ufarlig, og ikke noe å bekymre seg for. Du har sikkert blitt fortalt at de som regel benytter kikkehulls operasjon, og du vil derfor ikke få store arr. Jeg har fire små prikker på magen. Ser mest ut som det er arr etter vannkopper eller noe:)

Ønsker deg lykke til!

Vil bare legge til at jeg ikke har hatt noen komplikasjoner rundt det å ikke ha galleblære. Merker ingen forskjell fra å ha den og å ikke ha den....bortsett fra at jeg ikke har disse smertene da:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242629-gallestein/#findComment-1884165
Del på andre sider

Hei

Ønsker deg lykke til!

tusen takk for fint svar!! Men er litt bekymra fortsatt for at jeg må leve resten av mitt liv med å være veldig forsiktig med fet mat..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242629-gallestein/#findComment-1884390
Del på andre sider

Jeg er ei høne

tusen takk for fint svar!! Men er litt bekymra fortsatt for at jeg må leve resten av mitt liv med å være veldig forsiktig med fet mat..

Det er noen som må være litt forsiktige med fet mat har jeg hørt, men jeg spiser som før og tenker ikke på å unngå fett i det hele tatt. Har ikke merket noen ting. Men hvis du er en av de som reagerer på det, tror jeg det værste som skjer er at du får litt løs mage når du har spist fet mat. Det går jo ann å leve med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242629-gallestein/#findComment-1884579
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

MIn søster har hatt gallesten et par ganger, hun er 33 år. Begge gangene har hun fått medisiner som har fjernet dem (eller de ha løsnet eller hva nå enn medisinene har gjort). Legen sa at får hun det igjen, så blir det operasjon. Det tok forresten 6 år mellom de to gangene hun hadde det...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242629-gallestein/#findComment-1907499
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...