Gå til innhold

I påvente av innvilgelse av uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest Sykline
Skrevet

Jeg skal søke om tidsbegrenset uføretrygd, og har hørt at det kan være minst 6 mnd saksbehandlingstid. Er det noen som vet om hvilken stønad jeg kan leve av i mellomtiden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten vil du få den stønaden du har i dag fram til søknaden din er behandlet (normalt tar det bare 2 mnd) eller du vil få rehabiliteringspenger i ventetiden.

Skrevet

Enten vil du få den stønaden du har i dag fram til søknaden din er behandlet (normalt tar det bare 2 mnd) eller du vil få rehabiliteringspenger i ventetiden.

ingen automatikk i det d saigon

Skrevet

Vel, jeg er i samme situasjon som deg. Her har de sagt det er 8 mnd til et års ventetid forresten, så jeg vet ikke om det finnes en 6mndsregel. Man har ikke rett til rehabiliteringspenger i ventetiden, siden forutsetningen for det er ytsikter til bedring. Da gjenstår sosialstønad, sier de til meg. Min mann tjener normalt godt, og jeg regner derfor med å ikke få noen støtte. Når søknaden innvilges får en etterbetalt trygdepenger fra tidspunktet en søkte, og inntil tre mnd før, hvis en kan dokumentere en har vært syk da, og ikke hatt annen stønad.

Harde bud.

Gjest Sykline
Skrevet

Vel, jeg er i samme situasjon som deg. Her har de sagt det er 8 mnd til et års ventetid forresten, så jeg vet ikke om det finnes en 6mndsregel. Man har ikke rett til rehabiliteringspenger i ventetiden, siden forutsetningen for det er ytsikter til bedring. Da gjenstår sosialstønad, sier de til meg. Min mann tjener normalt godt, og jeg regner derfor med å ikke få noen støtte. Når søknaden innvilges får en etterbetalt trygdepenger fra tidspunktet en søkte, og inntil tre mnd før, hvis en kan dokumentere en har vært syk da, og ikke hatt annen stønad.

Harde bud.

Det var det jeg var redd for. Jeg har barn, og jeg har ikke rett på sosialtrygd, da jeg har bolig og en gammel bil som jeg ikke kan selge. Så hva vi skal leve av i ventetiden, vet jeg ikke.

Hurra, den byråkratiske velferdsstaten!

Skrevet

Det var det jeg var redd for. Jeg har barn, og jeg har ikke rett på sosialtrygd, da jeg har bolig og en gammel bil som jeg ikke kan selge. Så hva vi skal leve av i ventetiden, vet jeg ikke.

Hvis du er alene med barnet er det mulig du får trygd, men da trekkes den av på det beløpet du får ved en eventuell innvilgelse av uføretrygden.

Skrevet

ingen automatikk i det d saigon

Mange får rehabiliteringspenger i ventetiden, enkelte steder er det omtrent automatikk i det. Men alt varierer fra kommune til kommune.

Gjest fafwerewr
Skrevet

Mange får rehabiliteringspenger i ventetiden, enkelte steder er det omtrent automatikk i det. Men alt varierer fra kommune til kommune.

jeg fikk ikke en shitt uten lønnn i 8 mnd og pådro meg betalinganmerkninger og hadde rett og slett o kroner hver mnd

Gjest LOTUS78
Skrevet

Det er mulig du kan få lånt penger hos sosialkontoret, mens du venter på å få invilget søknaden og ettergitt penger også for søknadsperioden. Det å få hjelp fra sosialkontoret er ikke så enkelt som mange tror.

Skrevet

Har du ikke muligheter til bedring, får man ikke rehabpenger.

Gjest eewqwetwewewet
Skrevet

nops

Skrevet

Jeg renger med at du pr. dato enten har inntekt i form av medisinsk rehabilitering eller

attførikng fra Aetat. Vanligvis får man da den stønaden man har hatt den siste tiden fram til søknad om TU er ferdigbehandlet hos trygdekontoret. Dersom du ikke har ytterligere rettigheter kan du søke om sosialhjelp i påvente av evt. stønad fra trygdekontoret i form av TU. Du vil da få innvilget økonomisk stønad etter Lov om sosiale tjenester § 5-1 og 5-9 i påvente av annen inntekt.

5-9 betyr at stønaden gis som forskudd på evt. innvilget stønad fra trygdekontoret for samme periode og samme formål.

Sosialkontoret vil legge alle inntekter og boutgifter til grunn ved beregning. Dette gjelder også din samboer/ektefelles inntekter.

Det første du må gjøre er i allefall å avklare om du får beholde den stønaden du har pr. i dag i påvente avgjøresle på TU er i klar.

Skrevet

Hvor har du det fra at man ikke kan eie bolig eller bil når man søker sosialhjelp?

Hjelp til avdrag på huslån blir som hovedregel gitt som lån. Til rentene blir det gitt bidrag. Bougifter som er godkjente er husleie, renter og avdrag, kommunale avgifter, strøm og husforsikring. Hjelp til bilutgifter faller i utgangspunktet utenfor det som sosialkontoret plikter å yte hjelp til, men i enkelte tilfeller blir det gitt ytelser til det også.

Har du huslån gjennom Husbanken så kan du ha rettigheter ift bostøtte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...