Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en relativt stor plodpropp i høyre lunge i forbindelse med bruk av p-piller (Marvelon) for ca 20 år siden. Fikk så bekreftet at jeg har såkalt forhøyet APC-resistens eller noe slikt, altså større sjanse for å få blodpropp enn normalt. Etter 2 barnefødsler har jeg fått relativt store åreknuter på begge lår. De er ikke særlig plagsomme enda, men kosmetisk er de ikke fine. Jeg er innvilget operasjon, men har ikke greid å få svar på mitt viktigste spørsmål som er om en operasjon er lurt med tanke på blodpropp... Hva er minst skadelig for meg - å beholde åreknutene eller å fjerne dem? Jeg er 40 år, røyker ikke og er i normalt, god form. 1000 takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/242783-%C3%A5reknuter-og-blodpropp/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Vener.

I forbindelse med en eventuell operasjon for åreknuter vil du ikke være spesielt truet av blodpropp. På forhånd bør du få undersøkt hvordan din såkalte koagulasjonsstatus er ( din lege vet hvordan den skal sjekkes). Deretter vil det være enkelt å vurdere hvorvidt du bør få forebyggende medisin i noen tid etter operasjonen, som forøvrig som regel er enkel og kortvarig.

Det er sannsynligvis en større risiko for deg å gå med dine åreknuter, så dette vil være mer enn kosmetisk nyttig for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...