Gå til innhold

Hjelp, jeg skal holde tale til konfirmanten min.

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Og det er ikke bare lett for meg. Har aldri holdt en tale i hele mitt liv, men nå har jeg lyst å gjøre det.Er jo bare kjentfolk der likevel.

Problemet er bare hvordan jeg legger den opp.

Dette har jeg tenkt forløpig:

Jeg starter med barndommen og forteller noe om hva som kjennetegner min datter. Og da kommer jeg ikke utenom hennes stahet på godt og vondt. Ordet sta kan jeg vel ikke bruke i en tale som skal være hyggelig, derfor er det kanskje bedre å bruke ordet viljesterk?

Jeg har jo tenkt å si mest postivt om hennes stahet/viljestyrke, for det har jo vært mest postivt også.Hun har f.eks et veldig konkuranseinnstinkt og er flink til mye. Er en vinnertype.(Kommer ikke til å si det selvfølgelig)

MEN man kommer ikke bort i fra at hun er stri også. Ting skal skje på hennes måte og slik har hun vært fra hun var født omtrent.

Spørsmålet er bare hvor mye jeg kan si om den biten, før det vil virke som negativt?

Kanskje bare nevne et par episoder i den forbindelse på en litt morsom måte?

Jeg synes det er vanskelig jeg hvordan jeg skal balansere dette,slik at det ikke blir så mye ros at det blir kvalmt og heller ikke at talen skal bli negativ.

Videre har jeg tenkt å si noe om hva hun har drevet med opp gjennom årene og hvordan hun er i dag og hva hun har landet på av interesser, som egentlig ikke er noen overaskelse.

Så er neste spørsmål. Bør jeg holde en tale som er direkte rettet til henne? Eller heller so noe om henne til hele forsamlingen.

Mannen min skal også holde tale og vi har pratet litt om vi skal flette talene våre sammen, slik at vi sier hvert vårt avsnitt.Noe av det vi skal si er jo det samme,bare med egne ord. Det blir kanskje for lite personlig?

Hva mener dere? Jeg høres sikkert lite selvstendig ut her nå altså, men jeg er virkelig ingen taler og gruer meg bittelitt. Likevel har jeg veldig lyst til å gjennomføre dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe om du sier noe om å være sta (og bruke det ordet), så lenge du både forteller om litt negative utslag av det (men ikke utdriting da selvsagt), men kanskje mest om at de positive sidene, hva hun har oppnådd ved å stå på og velge sin egen vei.

Skrevet

Du kan fint bruke uttrykket sta. Hva med eksempler fra hun var liten på "negativ" stahet, fulgt opp av noe positivt hun har oppnådd ved å stå på sitt senere.

Rett gjerne talen til forsamlingen, med noen ord direkte til henne på slutten. At du ønsker henne lykke til videre i livet, at du håper hun klarer å utnytte sin stahet på en positiv måte i fremtiden.

Og noen praktiske tips.

- skriv en kort tale.

- lær talen utenat, men skriv den ned så du har noe å støtte deg til.

- skriv talen på A4 ark delt i to

- nummerer sidene, i tilfelle du skulle miste dem på gulvet el.

- ha godt mellomrom mellom avsnittene.

- ikke la ett avsnitt gå over mer enn en side.

- veksle mellom korte og lange setninger og ord.

- marker gjerne pauser i manuset.

- les talen høyt for deg selv.

- kutt ut alle fyllord som og etc.

Lykke til.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg ville holdt talen direkte til henne.

Forsøk å gjøre den kort! Skriv gjerne masse først, stryk halvparten, les gjennom en gang til og stryk igjen. Korte taler er morsommere å høre på og huskes gjerne bedre enn de lange.

Legg gjerne inn litt humor, f.eks. i forbindelse med noe hun har gjort (helst ikke noe pinlig), det myker opp stemningen.

Skrevet

Jeg synes vinnertype er et flott ord, når det brukes på en positiv måte!

Skrevet

Du bør snakke direkte til henne, og ikke omtale henne. Det å være sta osv. oppfattes i slike sammenhenger som en god egenskap ofte. Du kan også selvsagt si at hun er en vinnertype. Bare pass på at alle ord du bruker er ord du også bruker i det daglige. Det blir kunstig om man plutselig "slår om" språket

Og "by the Way" ,,det heter ikke .. "Hjelp, jeg skal holde tale". Det heter: "Kult, nå er det jammen min tur" :-))))

Lykke til...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes ikke det gjør noe om du sier noe om å være sta (og bruke det ordet), så lenge du både forteller om litt negative utslag av det (men ikke utdriting da selvsagt), men kanskje mest om at de positive sidene, hva hun har oppnådd ved å stå på og velge sin egen vei.

Takk for råd. Da gjør jeg det.

Hun Er sta så;o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du kan fint bruke uttrykket sta. Hva med eksempler fra hun var liten på "negativ" stahet, fulgt opp av noe positivt hun har oppnådd ved å stå på sitt senere.

Rett gjerne talen til forsamlingen, med noen ord direkte til henne på slutten. At du ønsker henne lykke til videre i livet, at du håper hun klarer å utnytte sin stahet på en positiv måte i fremtiden.

Og noen praktiske tips.

- skriv en kort tale.

- lær talen utenat, men skriv den ned så du har noe å støtte deg til.

- skriv talen på A4 ark delt i to

- nummerer sidene, i tilfelle du skulle miste dem på gulvet el.

- ha godt mellomrom mellom avsnittene.

- ikke la ett avsnitt gå over mer enn en side.

- veksle mellom korte og lange setninger og ord.

- marker gjerne pauser i manuset.

- les talen høyt for deg selv.

- kutt ut alle fyllord som og etc.

Lykke til.

"Rett gjerne talen til forsamlingen, med noen ord direkte til henne på slutten. At du ønsker henne lykke til videre i livet, at du håper hun klarer å utnytte sin stahet på en positiv måte i fremtiden"

Denne likte jeg godt. Tusen takk! Det føles mest naturlig å gjøre, når jeg tenker etter.

Du hadde mange andre fine tips ellers også. Og fyllord ja, der må jeg skjerpe meg. Ser det på hovedinnlegget mitt;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg ville holdt talen direkte til henne.

Forsøk å gjøre den kort! Skriv gjerne masse først, stryk halvparten, les gjennom en gang til og stryk igjen. Korte taler er morsommere å høre på og huskes gjerne bedre enn de lange.

Legg gjerne inn litt humor, f.eks. i forbindelse med noe hun har gjort (helst ikke noe pinlig), det myker opp stemningen.

Tusen takk for alle gode råd. Jeg tar til meg alle bortsett fra første setning. Tror jeg gjør det slik Orio sa der;)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes vinnertype er et flott ord, når det brukes på en positiv måte!

Nei, jeg vil IKKE si det;o)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Du bør snakke direkte til henne, og ikke omtale henne. Det å være sta osv. oppfattes i slike sammenhenger som en god egenskap ofte. Du kan også selvsagt si at hun er en vinnertype. Bare pass på at alle ord du bruker er ord du også bruker i det daglige. Det blir kunstig om man plutselig "slår om" språket

Og "by the Way" ,,det heter ikke .. "Hjelp, jeg skal holde tale". Det heter: "Kult, nå er det jammen min tur" :-))))

Lykke til...

Takk for råd.

Nei, jeg vil ikke bruke ordet vinnertype.

Det motsatte blir taper og det høres skrekkelig feil ut.

Hva vil broren tenke, som er en litt annen type f.eks?

Det er bare 2 år til det er hans tur.

Huff nei, det var et skrekkelig ord jeg brukte der.

Skrevet

Synes det høres OK ut! Min søster hadde med seg en powerpontpresentasjon med bilder av sin datter, da hun holdt talen - da hadde hun bilder av henne i forskjellige stadier i livet, bilder som illustrerte talen godt. Det ble veldig OK. Men det fordrer jo at du har mulighet til å vise bildene da...

Skrevet

Nei, jeg vil IKKE si det;o)

Nei - nei. *slår ut med armene*

Du gjør hva du vil.

:-) Lykke til!

Skrevet

"Rett gjerne talen til forsamlingen, med noen ord direkte til henne på slutten. At du ønsker henne lykke til videre i livet, at du håper hun klarer å utnytte sin stahet på en positiv måte i fremtiden"

Denne likte jeg godt. Tusen takk! Det føles mest naturlig å gjøre, når jeg tenker etter.

Du hadde mange andre fine tips ellers også. Og fyllord ja, der må jeg skjerpe meg. Ser det på hovedinnlegget mitt;)

Hyggelig å kunne være til hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...