Mymlen Skrevet 7. april 2001 Del Skrevet 7. april 2001 Jeg er allergisk mot dyrehår, enkelte pollen og eggehvite. For tida ammer jeg en gutt på vel fire mnd. Jeg har fått store problemer med såre brystvorter, noe jeg ikke hadde med førstemann. Etter å ha konsultert flere leger, barselavd. og helsestasjon er vi kommet fram til at dette ikke virker som sårhet på grunn av feil sugetak, men mer som eksem. Har prøvd alle varianter av med/uten ammeskjold, albueskjell, mykgjørende salve, med/uten BH og så videre. Det som har hjulpet mest er kur med Locoid/Mildison salve. Sårheten dukker imidlertid opp igjen med en gang jeg slutter og går over til vanlig salve (Unguentum Merck). Jeg er litt skeptisk til disse salvene, hvor mye kan jeg benytte av de? Bør jeg få tatt prøver av utslettet for riktig behandling? For en uke siden begynte jeg med Zymelin nesespray mot tette bihuler - på torsdag fikk jeg rødflammete hud og utslett (små prikker, ikke elleveblest). Utslettet vises ennå, på lørdag. Kan Zymelin forårsake en slik reaksjon? Føler også forstørrete slimhinner i munnen. Har selvsagt lite egg i kosten her i huset, og har ellers ikke prøvd noe spesielt nytt. Kan det at jeg ammer føre til større følsomhet mot allergener enn det jeg er vant til? Har ikke som voksen fått slike utslett og også lite reaksjoner i slimhinnene. Dette bekymrer meg imidlertid litt, for jeg føler meg så generelt slapp også. Ellers tar Polaramin siden jeg ammer, da jeg tenkte det kanskje ville hjelpe på eksemen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24290-utslettallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 8. april 2001 Del Skrevet 8. april 2001 Kjære Mymlen Hvis du har nytte av Mildison på brystvortene kan du godt bruke det (smør tynt) i noen tid fremover. Locoid, som er gruppe 2 bør du bare bruke noen dager opp til en uke. Husk å bruke en god fuktighetskrem ved siden av (smør kortison først og vent før du legger på fuktighetskrem), f.eks. Locobase repair. Utslettet du har fått tror jeg ikke har med Zymelin å gjøre, snarere er det en overfølsomhetsreaksjon du som allergiker har så lett for å få. Det er ingen grunn til å tro at ammingen gjør deg mer følsom, men et svangerskap og en fødsel kan ha innvirkninger på balansen i kroppen som forandrer reaksjonene dine. Hvis du er allergisk for egg så unngå egg i denne perioden, kanskje har reaksjonene dine forsterket seg. Vær klar over at i hele Sør-Norge, og deler av Midt-Norge er pollensesongen i full gang - hassel og or har blomstret en stund allerede - det kan også ha betydning for slimhinnereaksjonene dine. At du føler deg slapp er helt naturlig - en fødsel og det å ha et spedbarn tapper deg for krefter. Du må sørge for å få nok hvile, (lettere sagt enn gjort kanskje)? Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/24290-utslettallergi/#findComment-101971 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.