Gå til innhold

Hvordan få suppen tykkere?


Gjest sunt og godt

Anbefalte innlegg

Gjest sunt og godt

Jeg lager ofte grønnsakssuppe rett og slett ved å koke opp grønnsaker sammen (poteter, gulrøtter, brokkoli m.m. med litt krydder). Men hvordan kan jeg få suppen litt tykkere? Jeg ønsker ikke å bruke hvetemel, fett eller kunstige tilsetningsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest maisenna

moser du grønnsakene? hvis ikke kan du kjøre et par av potetene i blender (eller mose for hånd) og spe kraften med denne.

eller du kan brke maisenna-mel (les på pakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sunt og godt

Takk for tipsene! Potetmospulver er ikke akkurat særlig sunt nei. Men å mose grønnsakene eller bruke maizenna-mel, det kan jeg gjerne prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan mose suppa med en stavmixer. Hvis du ikke vil ha helt glatt suppe, kan du mose f.eks 2/3 av suppa glatt, deretter ha oppi den siste umosede tredjedelen sånn at suppa får mer struktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Potetmospulver er ikke akkurat særlig sunt nei. Men å mose grønnsakene eller bruke maizenna-mel, det kan jeg gjerne prøve.

ikke maizena-mel!! da blir det gelé - bruk Maizena Jevning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmel funker ypperlig. Ha litt i ett glass med lokk, tilsett litt vann og rist. Da blir det ikke klumper når du rører det inn i suppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetmel funker ypperlig. Ha litt i ett glass med lokk, tilsett litt vann og rist. Da blir det ikke klumper når du rører det inn i suppa.

potetmel??? det blir jo gelé....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

potetmel??? det blir jo gelé....

Neida, potetmel er fint til å tykne supper, sauser og ostefondue! :-)

men man må altså røre ut potetmelet i kald væske før det tilsettes suppen/sausen/fonduen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsene! Potetmospulver er ikke akkurat særlig sunt nei. Men å mose grønnsakene eller bruke maizenna-mel, det kan jeg gjerne prøve.

Hvorfor er det ok med maizenna men ikke med hvetemel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...