Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen der ute som har en god eplekake-oppskrift?

Elsker eplekake, men har aldri laget selv. Ønsker en oppskrift som er lett å få til, og hvor kaken blir luftig, saftig, og har masse god smak. Mmmmmm, *sikle*

Takk på forhånd :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant en her:

150 gr sukker og

150 gr margarin - -røres hvitt

2 egg - tilsett ett av gangen og rør godt

150 gr hvetemel og 1 ts bakepulver vendes inn

4 store epler i båter

100 gr rosiner trukket i 3 ss rom (evnt romessens og vann)

50 gr hakkede mandler

(kanel og sukker)

Halve deigen helles i smurt form, epler og rosiner over. resten av deigen fordeles over. Mandler og kanel og sukker over.

Stekes på nederste rille 175 grader ca 1 time.

Trodde jeg hadde mammas gode eplekake-oppskrift -men den har hun glemt å gi meg. Skal skaffe den!

Skrevet

Fant en her:

150 gr sukker og

150 gr margarin - -røres hvitt

2 egg - tilsett ett av gangen og rør godt

150 gr hvetemel og 1 ts bakepulver vendes inn

4 store epler i båter

100 gr rosiner trukket i 3 ss rom (evnt romessens og vann)

50 gr hakkede mandler

(kanel og sukker)

Halve deigen helles i smurt form, epler og rosiner over. resten av deigen fordeles over. Mandler og kanel og sukker over.

Stekes på nederste rille 175 grader ca 1 time.

Trodde jeg hadde mammas gode eplekake-oppskrift -men den har hun glemt å gi meg. Skal skaffe den!

Tusen takk for oppskriften!! Trenger å få detaljene litt inn med te-skje, så det var kjempebra at du skrev så mye!

Denne skal prøves!

Om du får din mors gode oppskrift, tas den også imot med takk - om du vil dele den! :)

Skrevet

Tusen takk for oppskriften!! Trenger å få detaljene litt inn med te-skje, så det var kjempebra at du skrev så mye!

Denne skal prøves!

Om du får din mors gode oppskrift, tas den også imot med takk - om du vil dele den! :)

Ja, for den må jeg jo ha selv også :)

Skrevet

Ja, for den må jeg jo ha selv også :)

Flott :-)

hare1365380455
Skrevet

Du kan bruke en pakke paideig som er veldig lett å lage. Legg paideigen i en form, og så har du i vaniljekrem og eplebiter som du har dyppet i sukker/kanel.

(Jeg tror det var slik....)

Skrevet

Du kan bruke en pakke paideig som er veldig lett å lage. Legg paideigen i en form, og så har du i vaniljekrem og eplebiter som du har dyppet i sukker/kanel.

(Jeg tror det var slik....)

"Ferdig" paideig, altså..? Er litt grønn på området, skjønner du :-)

Skal se i butikken om det finnes her. Høres kjempegodt ut!

Tusen takk for godt og heldigvis lettvint tips!! :-)

hare1365380455
Skrevet

"Ferdig" paideig, altså..? Er litt grønn på området, skjønner du :-)

Skal se i butikken om det finnes her. Høres kjempegodt ut!

Tusen takk for godt og heldigvis lettvint tips!! :-)

Det er en enkel oppskrift! Lurer på om pakken heter noe med maizena(?), og den er gul og hvit. Det står nå paideig på den. Så kjøper du en pakke vaniljekrem og epler. Vips så er kaken klar!

Skrevet

Lag mørdeig slik:

150 g smør

1½ dl sukker

3 eggeplommer

2 ss melk

4 dl hvetemel

1½ ts bakepulver

Rør smør og sukker forholdsvis lenge, til det er hvitt og kremaktig.

Rør inn eggeplommer og melk og sikt inn hvetemel og bakepulver.

Elt deigen sammen. La den stå litt kaldt, så blir den lettere å arbeide med.

Trykk 2/3 av mørdeigen i bunnen av formen og oppover langs kanten.

Lag eplesyltetøy slik:

1 kg epler

1/2 ts kanel

200 g sukker

1 dl vann

Skrell og rens eplene. Del dem i båter og kok dem møre. Tilsett sukker, og gi det hele et godt oppkok.

Fyll eplesyltetøyet i forma med mørdeig. Kjevle resten av deigen til en 2-3 mm tykk leiv. Skjær 1-1½ cm brede striper og legg i rutemønster over kaken. Legg en strimmel rundt kanten, slik at alle endene blir dekket.

Pensle deigen med sammenvispet egg, og stek i ovn ved 180-190 °C i ca. 40 minutter. La kaken stå litt i formen før den avkjøles på rist.

Serveres med is eller krem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...