Gjest faraosdatter Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Har det noe med mistolkinger av oversettelser? 0 Siter
Lurveline Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 I en del gamle oversettelser ble det f.eks. sagt at Moses hadde horn da han kom ned fra Sinaifjellet. Kunstverk ble laget der Moses ble framstilt med horn i pannen. Senere har man skjønt at den riktige oversettelsen skulle være at det strålte fra Mose ansikt da han kom ned fra Sinai. Så det er vel en misstolkning. 0 Siter
Lurveline Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Da Hieronimus på slutten av 300 tallet skulle oversette det gamle testamentet fra hebraisk til latin, leste han det hebraiske ordet "KRN" for "KÆRÆN", som betyr "å ha horn". 0 Siter
Gemini Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Her er en forklaring: http://en.wikipedia.org/wiki/Moses#Horned_Moses 0 Siter
GoodTimes Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 I en del gamle oversettelser ble det f.eks. sagt at Moses hadde horn da han kom ned fra Sinaifjellet. Kunstverk ble laget der Moses ble framstilt med horn i pannen. Senere har man skjønt at den riktige oversettelsen skulle være at det strålte fra Mose ansikt da han kom ned fra Sinai. Så det er vel en misstolkning. Dette fikk meg til å komme på den gamle, bløte: "Hårda bud, sade Moses, han tappade tavlorna på sina föter". 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Da Hieronimus på slutten av 300 tallet skulle oversette det gamle testamentet fra hebraisk til latin, leste han det hebraiske ordet "KRN" for "KÆRÆN", som betyr "å ha horn". Jeg husker i konfirmasjonsundervisningen, så hadde vi omvisning inne i kirken, og presten sa at nå var tiden inne til å spørre om alt vi måtte lure på. Jeg hadde lenge undret meg over at min farmors Moses byste hadde horn, og nå så jeg at Moses i kirken også hadde horn, så jeg spurte hvorfor. Presten så ut som et spørsmålstegn, og sa litt irritert at det viste han ikke, og at det ikke hadde noe med konfirmasjonsundervisningen å gjøre. Jeg tror jeg mistet det lille jeg hadde av tro da. Ble liksom for dumt når presten ikke viste. 0 Siter
Gjest faraosdatter Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Jeg husker i konfirmasjonsundervisningen, så hadde vi omvisning inne i kirken, og presten sa at nå var tiden inne til å spørre om alt vi måtte lure på. Jeg hadde lenge undret meg over at min farmors Moses byste hadde horn, og nå så jeg at Moses i kirken også hadde horn, så jeg spurte hvorfor. Presten så ut som et spørsmålstegn, og sa litt irritert at det viste han ikke, og at det ikke hadde noe med konfirmasjonsundervisningen å gjøre. Jeg tror jeg mistet det lille jeg hadde av tro da. Ble liksom for dumt når presten ikke viste. Det var bra observert av ei ung jente! Jeg har ikke sett dette før nå i voksen alder jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.