Gå til innhold

parkinson


Gjest gm

Anbefalte innlegg

Min 73 årige far har fått diagnosen parkinson.Han er veldig redusert fysisk av sykdommen.Det som bekymrer meg veldig er at han idet siste har begynt å se masse syner om natten.Han sier at soverommet er fullt av folk.Han ser dyr der osv.osv.Dette blir bare værre og værre og min mor orker snart ikke mer.Ellers er han også veldig plaget av tvangstanker.En liten bagatell blir til et kjempeproblem som han bekymrer seg for i ukevis.Dessverre nekter han å ta tabeletter.Han har prøvd det meste av Parkinson medisin,men han sier han blir så uvel av det.Hva er det egentlig som skjer med min far?Er dette vanlig sykdomsbilde ved Parkinson?

Håper på svar da dette plager meg veldig.

Hilsen fortvilet datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr

Svar til gm (07. Apr 2001)

Det er sjelden at parkinson gir hallusinasjoner, men det er ganske vanlig at behandlingen kan ha slike bivirkninger. Hvis parkinsonproblemet er av forholdsvis ny dato, kan det være at det foreligger en sykdom med såkalte "Lewy"-legemer i hjernen. Dette må avklares av spesialist, dvs. alderspsykiater eller nevrolog, som også kan komme med råd om behandlingen. Det finnes medikamenter som kan hjelpe på hallusinasjonene og vrangforestillingene i slike situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...