KaVa Skrevet 24. august 2006 Forfatter Skrevet 24. august 2006 Ikke bare _kan_ du skrive etasje, garasje og sjiraff - dette er nå offisiell skrivemåte. Ergo er den gamle regla fra barneskolen om at "i'en og y'en skulle til byen, der traff de j'en men ville ikke se'n" fullstendig utdatert! ;-) Den gamle regla lærte vi - og at unntaket som "bekreftet regelen" var akkurat Sjiraff 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Den gamle regla lærte vi - og at unntaket som "bekreftet regelen" var akkurat Sjiraff Åja, hvis jeg har lært det har jeg glemt det! :-) Mener å huske at vi skrev giraff......? 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 *Snøft* Du får ta på deg litt hårsprei og gå på deit og spise beiken, så føler du deg sikkert litt bedre! ;-) 0 Siter
KaVa Skrevet 24. august 2006 Forfatter Skrevet 24. august 2006 Åja, hvis jeg har lært det har jeg glemt det! :-) Mener å huske at vi skrev giraff......? ....Eller kanhende min norsklærer var mer oppdatert enn din ;-) 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 ....Eller kanhende min norsklærer var mer oppdatert enn din ;-) Ja, det kan godt hende!! Hun var ikke helt ung den dama som lærte oss den regla!! ;-) 0 Siter
Mista nikket Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Det var det jeg også mente.. Men så sjekket jeg på www.sprakrad.no http://www.dokpro.uio.no/bob_forkl.html og til min overraskelse (og skrekk) ser jeg at du faktisk KAN skrive "kontorer" *urrrgh* Denne setningen blir litt rar : Jeg har vært på så mange kontor i dag. Her høres det mest riktig med kontorer. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Du får ta på deg litt hårsprei og gå på deit og spise beiken, så føler du deg sikkert litt bedre! ;-) Og deiten tar deg med til pøbben og så kan dere drikke jus og sjampanje... 0 Siter
Lillemus Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Og deiten tar deg med til pøbben og så kan dere drikke jus og sjampanje... Og sjokoladeskaka mjølk. 0 Siter
Dorthe Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Denne setningen blir litt rar : Jeg har vært på så mange kontor i dag. Her høres det mest riktig med kontorer. Den setningen høres helt grei ut for meg. Jeg sier aldri at jeg har vært på mange kontorer i dag, det høres feil ut det ) 0 Siter
frosken Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Ikke bare _kan_ du skrive etasje, garasje og sjiraff - dette er nå offisiell skrivemåte. Ergo er den gamle regla fra barneskolen om at "i'en og y'en skulle til byen, der traff de j'en men ville ikke se'n" fullstendig utdatert! ;-) ...også det som er omtrent den eneste regelen jeg husker :-( 0 Siter
Mista nikket Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Den setningen høres helt grei ut for meg. Jeg sier aldri at jeg har vært på mange kontorer i dag, det høres feil ut det ) For meg klinger det helt feil. Har kanskje noe med den dialekta jeg er oppvokst med, østfolddialekta :-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Og sjokoladeskaka mjølk. Hi, hi!!! 0 Siter
fresja Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Men i pålegg er det vel -legg som er enstavelsesordet, som det i nesehorn er -horn som er enstavelsesordet. Derfor ingen flertalls -er, Kjøkken og skjema følger samme regel som kontor :-O !! Då er det enklarare på nynorsk. Ingen inkjekjønnsord får er/ar i fleirtal...trur eg! Det er mange som skriv epler på nynorsk, men det skurrar i mine øyro/øyrer! Øyre må jo vera unntak.... 0 Siter
Osiris Skrevet 24. august 2006 Skrevet 24. august 2006 Det var det jeg også mente.. Men så sjekket jeg på www.sprakrad.no http://www.dokpro.uio.no/bob_forkl.html og til min overraskelse (og skrekk) ser jeg at du faktisk KAN skrive "kontorer" *urrrgh* Betyr det at det er tillatt å skrive "skaper" også? Altså ett skap - flere skaper? Har sett det på trykk i Østfold og jeg grøsset innvendig. 0 Siter
KaVa Skrevet 25. august 2006 Forfatter Skrevet 25. august 2006 Denne setningen blir litt rar : Jeg har vært på så mange kontor i dag. Her høres det mest riktig med kontorer. Synes at setningen din ser helt fin ut, jeg! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.