Gå til innhold

Piller eller terapi??


Vibekew

Anbefalte innlegg

hei

Jeg har et lite spørsmål.

Jeg har en følelse av at, særlig depresjoner, i mye større grad blir behandlet med medikamenter fremfor mer aktiv terapi for å finne årsaken til depresjonen.

Jeg vet jo at det er mye mer økonomisk og mye mindre tidkrevende å skrive ut resepter. Men skal en som da er deprimert gå på piller resten av livet?

Jeg har tro på at de fleste problemer kan løses ved riktig behandling, og at man kan lære å takle vonde ting i livet.

Men hva mener dere her ute?

Er jeg altfor naiv som tror at problemer kan løses på andre måter enn med piller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, du er nok for naiv.

Depresjon er en folkesykdom. Ca. 5% har den til enhver tid. Det finnes ikke i nærheten av nok behandlere til at alle kan få lengre psykoterapi. Siden det beste ikke må bli det godes fende, må de fleste med milde og moderate depresjoner få antidepressiva og samtaler hos primærlegen.

Studier har vist at dette faktisk er svært god behandling.

Det er en myte at alle depresjoner skyldes noe "dypt og bakenforliggende", og det er direkte feil å tro at dersom en likevel skulle finne noe slikt, så vil pasienten bli bra eller bedre.

PS: Har endret overskriften. Terapi betyr behandling. DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg var nok veldig skeptisk til piller/medisin når jeg ble klar over at jeg slet med angst og depresjoner. Men jeg har nå forandret syn på det..

Den type depresjon og angst jeg lider av har ikke bare plutselig dukket opp pga noe som har skjedd. Det ligger i familien, og hadde nok vært vanskelig å kurert med bare prating. Jeg tar nå cipramil (har gjort det i snart et år), og nedturerene er ikke så store lenger, noe som hjelper meg veldig.

Det er iallfall min personlige erfaring, men det kan sikkert diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er nok for naiv.

Depresjon er en folkesykdom. Ca. 5% har den til enhver tid. Det finnes ikke i nærheten av nok behandlere til at alle kan få lengre psykoterapi. Siden det beste ikke må bli det godes fende, må de fleste med milde og moderate depresjoner få antidepressiva og samtaler hos primærlegen.

Studier har vist at dette faktisk er svært god behandling.

Det er en myte at alle depresjoner skyldes noe "dypt og bakenforliggende", og det er direkte feil å tro at dersom en likevel skulle finne noe slikt, så vil pasienten bli bra eller bedre.

PS: Har endret overskriften. Terapi betyr behandling. DS

ja du har nok rett, man blir vel bare litt idealistisk når man sitter og leser teori. Det er jo manger flere aspekter ved dette enn det som gjerne er omtalt i bøkene. Der er det jo så mange teorier om alt mulig, og det er jo ikke tatt med så mange mer praktiske ting.

Det er vel her erfaring og praksis kommer inn.

God påske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...