Gå til innhold

Hormonell ubalanse

Anbefalte innlegg

oppgitt og lei

Jeg er veldig plaget av det jeg tror er hormonell ubalanse. Jeg får nupper på kinn og kjver, ru hud og ujevn farge i ansiktet, noe som plager meg veldig. I perioder får jeg mye kviser i ansiktet og også på skuldre og rygg som er veldig sjenerende, i tillegg svetter jeg mye. Ved siste menstrasjon hadde jeg en forbedring i huden, men ble verre igjen etter mensen, altså motsatt fra det som er vanlig. Jeg har ikke fet hud eller vaner som skulle tilsi at jeg får uren hud (spiser veldig sunt, er mye ute og trener regelmessig), og har heller tørr/ømfintlig hud. Jeg har prøvd forskjellige prevansjonsmidler, både piller, p-ring og p-stav, men uten hell. Jeg har nå avstått fra piller i et par mnd, og huden så ut til å stabilisere seg, men nå er problemene plutselig tilbake. En lege mente jeg kunne ta en hormon-balanse test, men da jeg spurte fastlegen min hadde hun aldri hørt om dette. Er det mulig å teste hormonbalansen? Er det noe annet en p-midler som kan regulere hormonene? Det er også mye allergi i familien min, men jeg er testet for dette uten noen utslag. Problemene hemmer meg ofte sosialt da jeg synes det er flaut. Hva kan jeg gjøre??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243154-hormonell-ubalanse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det går an å få tatt en blodprøve hos fastlegen. Den bør taes på dag 18-20 i mens-syklus; dvs mellom antatt eggløsning og mens. Antakelig har legen din skjema som kan følge blodprøvene til speseille hormon-laboratorier; f.eks det på Aker Sykehus er mye brukt. Hvis ikke kan prøvene sendes til et vanlig FURST-laboratorium. Legen bør sjekke på kjønnshormoner og stoffskifte; og kanskje nevne på arket hva som er "problemstilingen", nemlig huden. Da kan det måles om du har overvekt av noen hormoner i fht andre; f.eks noen av de mannlige. Men sålenge du har regelmessig mens er det neppe noe galt. Dersom prøvene er normale, kan du kanskje be om henvisning til en hudlege. Denne kan se nøyere på utslettet, og finne riktig behandling, de kan også hjelpe til med å tolke blodprøvene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243154-hormonell-ubalanse/#findComment-1890590
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...