Gjest helgavask Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Jeg skal vaske til helga, og lurer på om noen kan fortelle meg om jeg gjør noe galt hvis jeg vasker TV'n (LCD) med vanlig vann? 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Ikke vann på flatskjerm! Det fins egne våtservietter til det bruk. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Ikke vann på flatskjerm! Det fins egne våtservietter til det bruk. Finnes det spesielle våtservietter til flatskjerm/LCD altså? Vanlige servietter til vask av pc-skjerm (gamle store monitorer) gjør bare LCD-skjermer skjoldete. Jeg lærte av ChiengMai for noen dager siden at det beste er litt lunkent vann på en microfiberklut. Det fulgte til og med en slik klut til hennes skjerm. Og på microfiberkluter skal det ikke brukes noe annet enn vann. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Microfiberklut med litt lunkent vann er visst det beste. Men skru av TVen først. Ikke bare på standby (av på fjernkontrollen), men helt av. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Finnes det spesielle våtservietter til flatskjerm/LCD altså? Vanlige servietter til vask av pc-skjerm (gamle store monitorer) gjør bare LCD-skjermer skjoldete. Jeg lærte av ChiengMai for noen dager siden at det beste er litt lunkent vann på en microfiberklut. Det fulgte til og med en slik klut til hennes skjerm. Og på microfiberkluter skal det ikke brukes noe annet enn vann. *Fnis* Nå måtte jeg lese på serviettene vi har fått som skal brukes på flatskjermene og her står det forsyne meg:"skal ikke brukes på skjermfilter eller glasset på pc'en"... Hvilken tufs er det som har sendt oss dette da og sagt at vi skal bruke det på flatskjermene?! "Eksen miiiiin?" ;o) *Sender mail* 0 Siter
Gemini Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 *Fnis* Nå måtte jeg lese på serviettene vi har fått som skal brukes på flatskjermene og her står det forsyne meg:"skal ikke brukes på skjermfilter eller glasset på pc'en"... Hvilken tufs er det som har sendt oss dette da og sagt at vi skal bruke det på flatskjermene?! "Eksen miiiiin?" ;o) *Sender mail* Hm - hva slags servietter er det da? Sånne til å vaske tastatur, telefon osv.? 0 Siter
nanna Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Eh, vann trenger du da ikke? Tørk av den med en tørr microfiberklut. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Eh, vann trenger du da ikke? Tørk av den med en tørr microfiberklut. Tørre microfiberkluter tar ikke all slags skitt. _Litt_ lunkent vann (så vidt fuktig) på en klut av microfiber gjør susen på alt fra fingeravtrykk fra barn til flueskitt. Blir gullende rent. Og som Gemini sier, det fulgte med en sånn klut da jeg kjøpte laptop, så da er det temmelig safe. 0 Siter
Gjest helgavask Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Eh, vann trenger du da ikke? Tørk av den med en tørr microfiberklut. Jeg har småbarn i huset som etterlater seg klissete og fettete håndavtrykk, så om ikke vann, så må det iallefall noe flytendes til... 0 Siter
nanna Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Jeg har småbarn i huset som etterlater seg klissete og fettete håndavtrykk, så om ikke vann, så må det iallefall noe flytendes til... Åkei, da blir jo saken en annen. Jeg tenkte på støvtørking, jeg. 0 Siter
nanna Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Jeg har småbarn i huset som etterlater seg klissete og fettete håndavtrykk, så om ikke vann, så må det iallefall noe flytendes til... Jeg bruker mikrofiberklut med kaldt vann til det. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Hm - hva slags servietter er det da? Sånne til å vaske tastatur, telefon osv.? Antagelig. "Plastrens for alle kontormsakiner" står det, fra Nor Office. 0 Siter
keinstein Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Med hva du vil, bare ikke for mye av vannet ikke renner inn i TV'en. Glass og moderne plast tåler det meste. Luringer vil gjerne selge deg "spesial" for 1000 kr literen hvis de kan. Som egentlig er vann og to dråper zalo, muligens 5% sprit for å lukte effektivt. Det morsomste er "rensemiddel" for keramiske topper. Keramikken er det mest robuste materialet som er laget i menneskenes historie, og sannsynligvis kunne du brukt salpetersyre og jernrive på det om du ville. Men vi vil lures til å kjøpe noe dyrt. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Med hva du vil, bare ikke for mye av vannet ikke renner inn i TV'en. Glass og moderne plast tåler det meste. Luringer vil gjerne selge deg "spesial" for 1000 kr literen hvis de kan. Som egentlig er vann og to dråper zalo, muligens 5% sprit for å lukte effektivt. Det morsomste er "rensemiddel" for keramiske topper. Keramikken er det mest robuste materialet som er laget i menneskenes historie, og sannsynligvis kunne du brukt salpetersyre og jernrive på det om du ville. Men vi vil lures til å kjøpe noe dyrt. Jeg har akkurat kjøpt ny ovn, med keramisk topp. Har prøvd Jif kjøkken og Sunlight oppvaskmiddel, men det duger ikke altså. MrMuscle keramisk rent (eller hva det nå het) derimot - det funka! 0 Siter
Gemini Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Antagelig. "Plastrens for alle kontormsakiner" står det, fra Nor Office. Ja, det er IKKE til skjerm i alle fall. Kopimaskin, tastatur osv. har godt av en vask med sånne servietter :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Jeg har akkurat kjøpt ny ovn, med keramisk topp. Har prøvd Jif kjøkken og Sunlight oppvaskmiddel, men det duger ikke altså. MrMuscle keramisk rent (eller hva det nå het) derimot - det funka! Litt om det: Det må være basisk vaskemiddel for kjøkken. Surt vaskemiddel er for bad, kalk og såpe. Jo mer basisk, jo mer effektivt på kjøkkenet, hvor sot, fett og proteiner er problemet. Dessuten skal det lukte godt og se blankt ut. Prøv med sterkt nok lut, hansker og vernebriller, og du fjerner det meste av brent og matrester på et blunk fra komfyren. Problemet er at det svir og bryter ned bl a proteiner i huden, og gjør deg blind hvis du får det i øyet. Giftighet og aggressivitet mot huden og øyet er det største problemet vaskemiddelprodusenter har. Derfor ser du ikke de mest effektive i butikken. De tør ikke selge det til deg. Dessuten blir det ikke blankt. Men det blir rent. Det er snakk om kjemi, og det fins et tyvetall ulike hovedgrupper av "fjernemidler" til ulike oppgaver og metoder. Skal du f eks rense en bil før sliping og lakkering, bruker du først mineralterpentin og så ammoniakkprit. Der er det silikon som er problemet. Det lærte jeg i går. Det mest moderne er de desinfiserende midlene, men du trenger ikke desinfisere hvis du ikke skal foreta åpen kirurgi, dessuten med skrubb, såpe og varmt vann blir alt rent. Vi leter etter lettvinte lsøninger, men ingen slår skrubb, såpe, kokvarmt vann og muskler :-) 0 Siter
keinstein Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Tørre microfiberkluter tar ikke all slags skitt. _Litt_ lunkent vann (så vidt fuktig) på en klut av microfiber gjør susen på alt fra fingeravtrykk fra barn til flueskitt. Blir gullende rent. Og som Gemini sier, det fulgte med en sånn klut da jeg kjøpte laptop, så da er det temmelig safe. Så de fjerner barn? Hmmm.. 0 Siter
keinstein Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Microfiberklut med litt lunkent vann er visst det beste. Men skru av TVen først. Ikke bare på standby (av på fjernkontrollen), men helt av. Hva skjer hvis du ikke slår av? :-) 0 Siter
Gemini Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Hva skjer hvis du ikke slår av? :-) Kortslutning i verste fall? 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. august 2006 Skrevet 25. august 2006 Litt om det: Det må være basisk vaskemiddel for kjøkken. Surt vaskemiddel er for bad, kalk og såpe. Jo mer basisk, jo mer effektivt på kjøkkenet, hvor sot, fett og proteiner er problemet. Dessuten skal det lukte godt og se blankt ut. Prøv med sterkt nok lut, hansker og vernebriller, og du fjerner det meste av brent og matrester på et blunk fra komfyren. Problemet er at det svir og bryter ned bl a proteiner i huden, og gjør deg blind hvis du får det i øyet. Giftighet og aggressivitet mot huden og øyet er det største problemet vaskemiddelprodusenter har. Derfor ser du ikke de mest effektive i butikken. De tør ikke selge det til deg. Dessuten blir det ikke blankt. Men det blir rent. Det er snakk om kjemi, og det fins et tyvetall ulike hovedgrupper av "fjernemidler" til ulike oppgaver og metoder. Skal du f eks rense en bil før sliping og lakkering, bruker du først mineralterpentin og så ammoniakkprit. Der er det silikon som er problemet. Det lærte jeg i går. Det mest moderne er de desinfiserende midlene, men du trenger ikke desinfisere hvis du ikke skal foreta åpen kirurgi, dessuten med skrubb, såpe og varmt vann blir alt rent. Vi leter etter lettvinte lsøninger, men ingen slår skrubb, såpe, kokvarmt vann og muskler :-) Jif kjøkken skulle da være spesielt ment for - nettopp - kjøkken? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.