Gå til innhold

Er bilbelte-reklamen for sterk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja er det ikke merkelig? Såpass voksne og oppegående mennesker som kan få seg til å si og mene slikt? Jeg skjønner det bare ikke!

Har en veninne som gladelig tar med seg barn i kassa på varebilen, og syns det kan sidestilles med faren ved å klatre i trær..... Du kan tro det ble klar beskjed om hvor MITT barn skal være i den bilen.. hehe ;) Utrolig, syns nå jeg da!

"Såpass voksne og oppegående mennesker som kan få seg til å si og mene slikt?"

"Jeg trenger ikke belte - jeg holder i rattet" er en av mine favoritter :-)

"........................................"

Videoannonse
Annonse
  • Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• songbirdy

9

• Prozak

5

• flisa

4

• Lillemus

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Såpass voksne og oppegående mennesker som kan få seg til å si og mene slikt?"

"Jeg trenger ikke belte - jeg holder i rattet" er en av mine favoritter :-)

"........................................"

haha.. tragikomisk.. ;)

Skrevet

Nei, den er ikke for sterk. Men den er teit og urealistisk. Ingen andre hadde bilbelte, de døde av ulykken, men de sitter fremdeles på plassene sine?

Urealistisk er den jo definitivt ikke da. Det at de sannsynligvis ville vært posisjonert annerledes er selvsagt sant, men da hadde reklamen sett betraktelig styggere ut. Tror flere hadde reagert hvis pasasjeren i baksetet lå med det ene benet flatt bakover ryggen, eller revet av og på dæsjbordet, f.eks.

Poenget er at sjansen for å overleve et i utg.punktet dødelig kræsj er fryktelig mye større med belte enn uten. Og det finnes mange eksempler på omtrent den situasjonen her, hvor vedkommende med beltet på kommer til seg selv blant en eller flere døde pasasjerer/sjåfør.

"......................................."

Skrevet

Helt glimrende reklame. Sterk, men god.

"........................................."

Skrevet

Jeg klarer ikke bestemme meg. Helt j*'\?ig å se for meg, som mistet broren min i ei bilulykke.

Jeg har aldri klart å finne ut om han brukte belte eller ikke.

Skrevet

Tror faktisk det er den beste reklamen jeg noengang har sett.

Ikke noe krimskrams og luring på hva som egentlig var budskapet, som de der Fantareklamene for tiden.

Skrevet

Nei, den er ikke for sterk. Den sier svart på hvitt: Hvis du krasjer og ikke har bilbelte på, vil du sannsynligvis dø. So? Det er jo sant! Og alt for mange lar fremdeles være å bruke beltet! Kravet om å bruke bilbelte er langt mer enn en høflig anmodning, folkens!

Jeg tror de som regaerer negativt på denne reklamen går gjennom livet sitt med et par skylapper for mange.

Skrevet

De som klager har ikke sett trynet og halsen på en som har gått på hue gjennom frontruta, eller ribbeina stikke ut av brystet på folk når rattstammen har gjort sitt.

Jeg mener reklamen er så sterk den kan/bør være. Bare litt eldre barn og voksne skal/trenger forstå det. Da gjør det ingenting om barn ser det siden det er såpass ublodig.

Skrevet

En jeg kjenner kaller det "pysebeltet".... fy flate, sjelden blitt så provosert som da.. Gjett hvem som pent måtte ta på seg beltet.. ;)

Hmmm, lurer på hvor "pysete" han hadde syntes det hadde vært om det var han som havnet i en kollisjon?

Skrevet

De som klager har ikke sett trynet og halsen på en som har gått på hue gjennom frontruta, eller ribbeina stikke ut av brystet på folk når rattstammen har gjort sitt.

Jeg mener reklamen er så sterk den kan/bør være. Bare litt eldre barn og voksne skal/trenger forstå det. Da gjør det ingenting om barn ser det siden det er såpass ublodig.

Groteskt, men sant.. :(

Skrevet

Jeg klarer ikke bestemme meg. Helt j*'\?ig å se for meg, som mistet broren min i ei bilulykke.

Trist å høre om broren din, jeg skjønner at du reagerer og at det ripper opp i sorgen..

Men føler du at det er noe i det han sa i artikkelen; pårørende vil at andre skal slippe å oppleve det samme - og dersom dette er måten for å få flere til å bruke belte, så er det kanskje "verdt det"?

*klem* til deg om du vil ha. :)

Skrevet

Groteskt, men sant.. :(

I min ungdom var ikke slike skader forårsaket av dårlig sikrede biler, men av sjåførens udugelighet, dumhet eller fyll. Man hadde en helt annen innstilling til sikkerhet. Så begynte noen å tenke på passasjene. Det var mest kvinner og barn som tredde hodet gjennom vinduet. Kvinner satt også uten belte i forsetet og ammet barn. I dag ville hun vel blitt arrestert?

Da bant de småunga i løpestreng også. Det hadde vel blitt lynsjing i dag?

Gjest Zarine meiner NEI
Skrevet

Den er trist, men faktum *er* jo at mange mister livet heilt unødig fordi dei ikkje bruker bilbelte. Den er sterk i den forstand at ein illustrerer folk som døyr i trafikken. Gjer det på ein ublodig måte, som etter mi meining påverkar kjenslene våre meir enn om vi hadde sett blålys, ambulanser, overdekte bårer... Og eg håpar at den verkeleg kan redde liv.

Eg syns det er ein god film. Det er mange, mange som treng ein vekkar når det gjeld bilbeltebruk. Ingen er immune i trafikken...

Skrevet

Synes det må så pass til for å få folk til å reagere. Synes den virker troverdig i motsetning til mange andre reklamer. Det er vel ikke en reklame heller, men en opplysning.

Skrevet

Det er en av de beste reklamene jeg har sett! Dessuten gjør det ingenting at små barn ser den heller, da den ikke er ekkel, men mer tankevekkende.

Skrevet

Nei, sånn sett er det ikke spesielt realistisk, men man tar jo poenget.

I en bilulykke hjemmefra ble alle 4 drept. Den ene brukte bilbelte, og han kunne foreldrene se før begravelsen. De andre var tilnærmet ugjenkjennelige. Kompisen min var førstemann til åstedet (bodde like ved), og det var ikke et pent syn. De trodde det var 3 i bilen, for den ene i baksetet var krøllet i en ball under forsetet... :(

Uansett, syns dette er en av de bedre. Og den plakaten langs veiene der de holder rundt hverandre. Veldig talende, man husker på hvorfor man helst bør gidde å huske på beltet...

Jeg synest dette er en bra reklame !! Aldeles ikke for sterk .

Skrevet

Skjønner at reklamen påvirker deg på en annen måte enn for folk flest...

På den annen side føler jeg reklamen på en måte viser at man lever videre et annet sted etter døden. Kanskje en liten trøst?

Skrevet

Sterk, effektiv. Sann.

Det viser seg at kanskje så mange som 50 % av de som omkommer i traffikken ikke har brukt belte.

Håper den kan påvirke noen sjeler der ute.

Har vært førstehjelper på skadested x flere. Det er ikke noe kjekt syn med dødsfall pga ulykker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...