Gå til innhold

Helt idioti i banken

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Mamma sliter med det samme, med meg hadde hun foreldreretten alene, men ikke med lillesøstera mi.

Hun åpnet til slutt i sitt navn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen har overhode ikke skrupler, jeg oppretter en sparekonto i mitt navn jeg hvis jeg ikke får laget en sparekonto i banken min. Dette var nemlig i Postbanken som er der jeg bor.

Tror det lønner seg å opprette i ditt navn. Blir det endel penger på kontoen i barnas navn, kan de få problemer senere når de f.eks skal søke om stipend.

Skrevet

Jeg visste ikke at det var slik for jeg har hatt foreldreansvaret alene for de to eldste. Og det var aldri noe problem.

Men som "mista nikket" sier, så lønner det seg faktisk at pengene står på konto i ditt navn, særlig den dagen barnet skal søke stipend osv. fra lånekassen.

Skrevet

Du får skylde på finansavtaleloven, det er den som setter slike begrensninger.

Det kan ikke åpnes konto på en umyndig person uten at _begge_ vergene har signert. Det kan bestemmes at bare en av de skal disponere kontoen, men dette skal være godkjent av begge verger.

I ditt tilfelle, hvor du er eneforsørger (om jeg ikke leste feil), så er det nok at du bringer med bevis for dette. Er du eneforsørger har ungen bare en verge, og da holder det at kun du signerer.

Loven er veldig streng og kan ofte oppfattes som litt firkantet, spesielt med skillsmissebarn o.l. i bildet. Men husk altså at det er lovverket, og ikke banken, som er firkantet.

Hvis faren til ungen fikk opprettet konto på ungen (med ungen som kunde, og ikke på seg selv) alene uten at du har signert, har banken begått lovbrudd. Det har de rett og slett ikke lov til hvis det er slik at du også har foreldreansvar for barnet, alene eller delt.

Hvordan du velger å gjøre det, er en vurdering som du må ta selv. Det blir å veie evt. overformynderi, likning av formue etc etc. opp mot hverandre. i tilfelle saldo på kontoen etterhvert skulle bli stor.

Gjest dævvensintja
Skrevet

Det er helt hull i hodet!

Jeg opplevde det samme for ikke så lenge siden. Jeg er også aleneforsørger, og åpnet egen konto for mitt barn, etter dåpen. Da jeg nå skal skifte bankforbindelse, har jeg ikke sjans om å få pengene ut av banken, og inn på en egen konto, i min nåværende bank.

Far har aldri satt inn eller tatt ut en krone av denne kontoen. Vi lever i et håpløst samfunn som stigmatiserer aleneforsørgere, bare så dere vet det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...