Gå til innhold

Hjelp til kronisk syk mor med baby

Anbefalte innlegg

Gjest aliondro
Skrevet

En venninne av meg har fått en kronisk sykdom slik at hun ikke klarer å ta vare på babyen sin på 4 mnd. Hun må la han ligge i senga hele formiddagen til mannen kommer hjem og tar han opp. Han får flaske og bleieskift i senga for hun kan ikke løfte han. Hun klarer heller ikke å gå tur med han.

Gutten har etterhvert blitt ganske passiv og hun ønsker hjelp, men vet ikke hvor hun skal få hjelp. Hun vegrer seg for å ringe til barnevernet.

Er det barnevernet eller rehabilitering som tar seg av sånt? Hun vil gjerne ha penger til å betale en person til å ta han noen timer hver dag. Hvem skal hun søke hjelp hos og er det sannsynlig at hun får det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsestasjonen må være første instans å snakke med her vel!?

Gjest Aviaana
Skrevet

Finnes det spedbarnsbarnehager?

Eller kan hun ansette en dagmamma?

Slik du beskriver situasjonen er det absolutt ikke bra for hverken mor eller barn. Tenker at barnet også kan bli understimulert når hun har så begrensede muligheter i hverdagen.

Jeg ville overtalt henne til å ta en telefon til barnehjemmet i første om gang. Ofte kan de hjelpe til med råd om hva skal gjøres. Det er ikke nødvendigvis slik at det er snakk om å ta fra henne foreldreretten eller umyndiggjøre henne på noe måte. å ringe dem vitner bare om at hun ser klart i en vanskelig situasjon.

Gjest Aviaana
Skrevet

Finnes det spedbarnsbarnehager?

Eller kan hun ansette en dagmamma?

Slik du beskriver situasjonen er det absolutt ikke bra for hverken mor eller barn. Tenker at barnet også kan bli understimulert når hun har så begrensede muligheter i hverdagen.

Jeg ville overtalt henne til å ta en telefon til barnehjemmet i første om gang. Ofte kan de hjelpe til med råd om hva skal gjøres. Det er ikke nødvendigvis slik at det er snakk om å ta fra henne foreldreretten eller umyndiggjøre henne på noe måte. å ringe dem vitner bare om at hun ser klart i en vanskelig situasjon.

svaret mitt kunne virke unødvendig brutalt. jeg mente å skrive barnevernet, men pga en feilkobling i hjernen så skrev jeg barnehjemmet.

Sånn kan det gå iblant.

Skrevet

Be henne kontakte kommunale hjelpeordninger for å søke om brukerstyrt personlig assistent. Det er litt ulikt hvem som har ansvar for denne ordningen i kommunene; i vår kommune er det felles saksbehandlere for alle kommunale hjelpeordninger, så som hjemmehjelp, hjemmesykepleie, personlige assistenter, støttekontakter etc. Hvis man ser på kommunens hjemmesider på nettet, så vil man normalt kunne se hva som er riktig instans å kontakte.

Man henvender seg vanligvis selv uten legehenvisning etc.

Skrevet

Hun har sannsynligvis permisjon ikke sant? Og hvis hun er så syk, så går hun til legen sin og får en sykmelding. Dermed kan pappan ta over resten av permisjonen og være hjemme med barnet. Dette er den letteste løsningen.

Ellers er det lite hjelp å få for syke foreldre som ikke greier å ta seg av barna sine. Hun må nok ta kontakt med barnevernet og forhøre seg.

Skrevet

Hun har sannsynligvis permisjon ikke sant? Og hvis hun er så syk, så går hun til legen sin og får en sykmelding. Dermed kan pappan ta over resten av permisjonen og være hjemme med barnet. Dette er den letteste løsningen.

Ellers er det lite hjelp å få for syke foreldre som ikke greier å ta seg av barna sine. Hun må nok ta kontakt med barnevernet og forhøre seg.

Du har sannsynligvis rett i at den enkleste løsningen er sykemelding slik at far blir hjemme.

Skrevet

Dette er ikke vanskelig. Dersom mor er kronisk syk skal hun selvsagt sykemeldes, og dermed kan far overta permisjonen.

Ta kontakt med helsestasjon eller fastlegen, de er der for å hjelpe!

Skrevet

Det er bestillertjenesten dvs hjemmetjenesten i kommunene.

Barnevernet har ikke noe med dette å gjøre.

Gjest heffalumpen
Skrevet

Hvis hun ikke kan løfte ham, eller gå tur med ham, kan hun jo la mannen ta ham opp av senga og legge ham på en madrrass på gulvet. Hvis hun klarer å mate og skifte bleie på gulvet.

På gulvet vil han få motorisk stimuli, kan bevege seg. Hun kan kansej orke å ligge ved siden av ham og leke med ham, eller leke/kose på andre måter.

Dette er hvis hun ikke får hjelp. Han bør iallfall opp av senga.

Lykke til med venninna di!

Skrevet

sier som de andre: hun må sykmelde seg og manne bli hjemme.

Hvis ikke kommer dette til å bli vanskjødsel, uansett hvor gode motvier moren har.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg vet om noen i akkurat samme situasjon.

De løste det ved å sette inn en annonse i avisen hvor de søkte etter en person som kunne komme hjem til dem noen timer daglig og hjelpe til med barnet. Som en dagmamma/praktikant, liksom.

Jeg er usikker på om de får støtte til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...