Gå til innhold

Folk som bærer halssmykke med kors, er de nødvendigvis kristne?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

Ser en del som bærer slike smykker.

Lurer på om det er mange som bruker det, uten at de er kristne, eller som ikke ser noen spesiell symbolikk i det?

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

10

• red

7

• Ugga Bugga

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er i hvert fall blasfemi å ha korset i øret, og enda verre : opp/ned.

Gjest girasol
Skrevet

Er det per definisjon, under blasfemi-paragrafen, blasfemi?

(Eller kanskje du er litt ironisk nå...? :), jeg som ikke skjønner det, eller??)

Skrevet

Er det per definisjon, under blasfemi-paragrafen, blasfemi?

(Eller kanskje du er litt ironisk nå...? :), jeg som ikke skjønner det, eller??)

I flg boka skal et kors henge nær hjertet, rundt halsen.

Men jeg har ikke hørt om noen som har blitt arrestert.

Gjest girasol
Skrevet

I flg boka skal et kors henge nær hjertet, rundt halsen.

Men jeg har ikke hørt om noen som har blitt arrestert.

Ja, men er det blasfemisk, under blasfemi-loven, å gjøre noe annet?

Isåfal burde jeg jammen meg blitt straffet etter paragrafen i min ungdom gitt! ;-)

Skrevet

Kors er mote. Eller var mote, for en stund siden :)

Så nei, tror ikke alle er kristne nei.

Skrevet

Ja, men er det blasfemisk, under blasfemi-loven, å gjøre noe annet?

Isåfal burde jeg jammen meg blitt straffet etter paragrafen i min ungdom gitt! ;-)

Jeg vet ikke. Men den katoslek kirken kan sikkert ordne en straff for deg.

Steile og hjul f eks.

Johann Friedrich Struensee og Enevold Brandt ble i København i 1772 avrettet ved halshogging. Kroppene ble partert og lagt på steile og hjul. Hodene og hendene ble satt på en stake.

Skrevet

Hvorfor er det blasfemi å ha det opp-ned, egentlig? Det er jo en nymotens liksom-satanisme ting, som ikke har historiske røtter i noenting overhodet. Det nermeste må vel være st.peter, som ba om å bli hengt opp-ned på korset, fordi han ikke anså seg som verdig til å korsfestes som jesus (eller noe sånt).

Ellers er selve bruken av kors som symbol i utgangspunktet rimelig makaber. Det kommer fra akkurat samme funksjon som en galge.

Ellers er jeg enig i at det er tullete å gå med kors (eller andre religiøse symboler) hvis man ikke er religiøs.

"........................................."

Skrevet

Steile og hjul f eks.

Johann Friedrich Struensee og Enevold Brandt ble i København i 1772 avrettet ved halshogging. Kroppene ble partert og lagt på steile og hjul. Hodene og hendene ble satt på en stake.

Anklagene mot dem var jo Struensees maksmisbruk og forhold til dronningen, og Brands angivelige pryling av kongen. Hva har det med kors å gjøre?

".........................................."

Skrevet

Hvorfor er det blasfemi å ha det opp-ned, egentlig? Det er jo en nymotens liksom-satanisme ting, som ikke har historiske røtter i noenting overhodet. Det nermeste må vel være st.peter, som ba om å bli hengt opp-ned på korset, fordi han ikke anså seg som verdig til å korsfestes som jesus (eller noe sånt).

Ellers er selve bruken av kors som symbol i utgangspunktet rimelig makaber. Det kommer fra akkurat samme funksjon som en galge.

Ellers er jeg enig i at det er tullete å gå med kors (eller andre religiøse symboler) hvis man ikke er religiøs.

For meg kan de gå med hvilke torturredskaper de vil rundt hvorsomhelst.

Korset er et romersk torturstativ. Romerne korsfestet tusenvis av mennesker på slike. Noen steder var det nesten ikke trær igjen etter dem.

Kanskje vi heller skulle ha en elektrisk stol rundt halsen, en garotte eller giljotin, kanskje?

Skrevet

Anklagene mot dem var jo Struensees maksmisbruk og forhold til dronningen, og Brands angivelige pryling av kongen. Hva har det med kors å gjøre?

Jeg prøvde bare å finne en passende straff for blasfemi.

Skrevet

Jeg prøvde bare å finne en passende straff for blasfemi.

Ah, jeg så ikke helt sammenhengen :-)

Skrevet

Ah, jeg så ikke helt sammenhengen :-)

Jeg som _alltid_ uttrykker meg klart? Relativt i forhold til uklart.

Skrevet

Jeg som _alltid_ uttrykker meg klart? Relativt i forhold til uklart.

Joda. Men vi blander da sammen litt innimellom, alle sammen, og det hender det kommer eksempler som ikke henger helt sammen med poengene. Var derfor jeg lurte, da. Disse to kunne jo like godt ha blitt anklaget for blasfemi og henrettet for dette.

Gjest girasol
Skrevet

Steile og hjul f eks.

Ja det var jo betryggende å høre...

Ble de halshugd pga.bladfemi?

Skrevet

" Den første kristne martyr Stefanos ble steinet etter en blasfemianklage. Likeledes ble Jesus tiltalt for blasfemi: I Markus 14,64 heter det: "Da sønderrev ypperstepresten sine klær og ropte: "Hva skal vi nå med vitner. Dere hørte gudsbespottelsen. Hva er deres mening?". I denne tiltalen mot Jesus kommer det tydelig frem at selv ikke ypperstepresten kan gjenta hva tiltalte sier som er blasfemisk: "Dere hørte gudsbespottelsen".

En geistlig domstol behandlet blasfemisaker i Europa i middelalderen. Da ble blasfemibegrepet utvidet til å gjelde helgener og Jomfru Maria. En vanlig straff for blasfemi i denne tiden var å bli utstøtt fra samfunnet, brennemerking på pannen eller at tungen ble skåret ut ved gjentatte blasfemitiltaler: Dette ble sett på som en streng straff fordi man tenkte seg at Gud ville hjemsøke folket og straffe det hvis noen begikk blasfemi."

Gjest Har et nydelig kors
Skrevet

Bar kors for første gang da jeg døpte meg.

Som 33 åring.

Jeg er hva jeg kaller personlig kristen.

Feiler mye men er et æarlig og godt menneske i grunn, gjør så godt jeg kan :)

Skrevet

Nei, som jeg skrev litt under - helt andre ting. Det var derfor jeg etterspurte kobligen, til keinstein forklarte hva han mente med eksemplet :-)

Skrevet

kjenner flere som bruker kors men ikke er kristne. Vanlig innen goth miljøet iallefall :P Og også mange andre symboler.

Skrevet

kjenner flere som bruker kors men ikke er kristne. Vanlig innen goth miljøet iallefall :P Og også mange andre symboler.

Kors av forskjellige typer er jo et vanlig symbol, i flere former, innenfor mange gamle kulturer og religioner. Keltiske kors. Norønne kors. F.eks.

"........................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...