Gå til innhold

Må en begravelse være trist?

Anbefalte innlegg

Gjest Vil ha fest i begravelsen
Skrevet

Når jeg dør, kan jeg da bestemme at min begravelse skal være en fest?

Kan det stå øl til de voksne, brus og godteri til barna samt mange ballonger der? så kan alle synge karaoke og hygge seg.

hvorfor må begravelser være så triste.

Og hadde jeg fått gjennomslag for mine ideer noen sted?

Noen byråer som spesialiserer seg på festbegravelser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har ikkje høyrd om festbegravelsesbyråer enda ;-) Det vil nok vere heller uvanleg med ei festleg gravferd.

Dersom ønska dine var kjend for dei næraste på førehand, ville dei kanskje akseptert det, som ei feiring over livet ditt heller enn sorg over bortgangen. Den tanken er jo ikkje så veldig framand. Men du skal hugse på at gravferda er *viktig* for å takle sorga det blir når ein ein er glad i døyr. Det er jo litt av denne grunn at mange har problemar med den sosiale samankomsten etter ei gravferd - "korleis kan dei proppe seg med god mat, prate og le som om ingenting hadde hendt når denne som eg elska så høgt er død"-reaksjonen. Sjølv om ein her jo *har* ein slags fest over den avdødes liv - dog i litt meir moderate formar enn det du skildrer :)

Men for all del, planlegg gravferda di slik du vil, du, om folk får vite at du har regissert det heile sjølv, og kjenner deg godt så syns dei sikkert det passar til deg. Det triste der vil jo bli at du ikkje får vere med på moroa.

Helsing

Skrevet

Jeg har en venninne som vil at det skal spilles "Always look on the bright side of life" i begravelsen hennes... :o)

Gjest Debra irl
Skrevet

Søsteren min har sagt at om hun dør før meg, vil hun ha gravøl.

Jeg har lovet at det skal hun få, hvis hun, Gud forby, dør før meg. Men jeg har også sagt at jeg ikke kan love bare vitser og hæla i taket. For vi som samles der er der fordi vi savner henne. Og det vil bli trist, selvom vi bare skal dele gode minner.

så prøv å få noen til å lage fest, men deltakerne bestemmer stemninga på en måte....

Gjest Tror du får det til jeg
Skrevet

Egentlig så er ikke ideen din dum :)

Iallefall ikke hvis man er kristen og/eller har tro på Gud og "hans" liv etter dette.

Da når en dør, så skal man jo "endelig" få komme til det evige hvor det ikke er sykdom, nød, eller elendighet.

Dette skulle man virkelig tro var noe å feire for alle som er glad i en :)

Om du får noe gjennomslag med ideen din, ja det skulle vært artig å vite.

Men ingen kan vel forby en å ha et slikt heidundrende selskap privat etterpå, bare en ter seg som man hør og bør i kirka kanskje :D

Skrevet

Når jeg dør skal det ihverfall være gravøl. Det skal stå som klausul i testamentet.

"........................................"

Skrevet

En nær venn av meg døde for et par år siden i en ulykke, da han var 24 år. Han forsvant på fjellet og ble først funnet etter fire måneder. Da hadde det allerede blitt arrangert en minnestund for ham, med påfølgende fest. Vi var jo ca. 50 stykker der som var mellom 20 og 30. Men det var IKKE vårt ønske at minnestunden skulle avsluttes med en fest. Det var foreldrenes og familiens ønske. For han var en av livets glade gutter, og de sa de ville arrangere det i hans ånd. Og det føltes riktig, selv om det selvsagt ble grått i bøtter og spann midt oppi øldrikkingen.

Skrevet

Personlig synes jeg de fleste begravelser jeg har vært i har vært hyggelige.

Greit, det er trist i kirka. Men etterpå treffer man masse slekt man sjelden ser ellers. Man snakker, mimrer og husker morsomme episoder om den avdøde.

Jeg koser meg masse i begravelser.

(Jeg har nesten bare vært i begravelse til gamle mennesker.)

Hvis du ønsker at din begravelse skal være en fest, så gjør du dine nærmeste oppmerksomme på det. Her jeg bor er det ikke begravelsesbyrået som arrangerer samværet etter begravelsen. Men de kan være behjelpelige.

Skrevet

Jeg har en venninne som vil at det skal spilles "Always look on the bright side of life" i begravelsen hennes... :o)

Jeg var i en begravelse hvor de spilte "What a wonderful world"

Ikke lite munter kanskje, men likevel en positiv sang. Blir trist/betenksom hver gang jeg hører den sangen nå, selv om jeg ikke kjente han som ble begravet den gang (kjenner sønnen). Han hadde selv bedt presten om de kunne spille den sangen.

Skrevet

Var i begravelsen til en arbeidskollega av meg som døde i en bilulykke, 24 år gammel.

I kirken var det hans musikk vi hørte på, cd-platene han var glad i å høre på, presten var såvidt fremme å sa det han absolutt måtte si, ellers var det faren som holdt hele begravelsen. Vi lo og vi gråt omhverandre ut fra det faren fortalte.

Det er den fineste begravelsen jeg noen gang har vært i :).

Gjest Koser meg ikke
Skrevet

Personlig synes jeg de fleste begravelser jeg har vært i har vært hyggelige.

Greit, det er trist i kirka. Men etterpå treffer man masse slekt man sjelden ser ellers. Man snakker, mimrer og husker morsomme episoder om den avdøde.

Jeg koser meg masse i begravelser.

(Jeg har nesten bare vært i begravelse til gamle mennesker.)

Hvis du ønsker at din begravelse skal være en fest, så gjør du dine nærmeste oppmerksomme på det. Her jeg bor er det ikke begravelsesbyrået som arrangerer samværet etter begravelsen. Men de kan være behjelpelige.

Koser deg i begravelse....., ja, ja, nå har jeg mistet et barn så kan ikke helt forstå det, men blir vel annerledes når det er gamle mennesker som trots alt har levd et liv.

Skrevet

Koser deg i begravelse....., ja, ja, nå har jeg mistet et barn så kan ikke helt forstå det, men blir vel annerledes når det er gamle mennesker som trots alt har levd et liv.

En del voksne/eldre har jo den oppfatningen at familie og venner ikke skal sørge over at vedkommende er død, men glede seg over at vedkommende har levd - en fin tanke synes jeg!

Når det gjelder voksne altså, når det gjelder barn blir det selvfølgelig noe helt annet.

Gjest kvitsymra
Skrevet

Eg tenkte faktisk på dette en gang.

Det ser så trist med det hvite silketeppet og klærne når liket ligger i kiste.

Eg kunne godt tenkt meg å være kroppsmalt!!! Glade farger!!! Gi min hilsen til mine nærmeste og at livet er fint å leve, og takke for å få ha vært sammen med dem!

Eg håper på at min begravelse blir fylt med musikk, sang og dans! Har man forresten lov å male glade farger på kisten også?

Begravelser er igrunnen skremmende triste. Alt hvitt og svart... :c(

Kan være enig at sammenkomsten etterpå kan være ganske koselig. Trenger ikke være alkohol for min del.

Skrevet

Tror nok det er tradisjon for mye høytid og mollstemning i en begravelse.

Det er jo den siste avskjed med et menneske; og et veldig sterkt rituale for mange av de etterlatte.

Så selve seremonien vil nok ha tristesse over seg uansett hva du måtte ønske; andre menneskers emosjonelle reaksjoner kan nok ikke styres av deg.

Derimot kan du legge til rette for at gravølet blir en lystig og fuktig affære.

Frem til for drøyt 100 år siden var det faktisk vanlig norsk tradisjon at gravølet var like muntert som begravelsen var trist - en slags markering av at folk som sjelden så hverandre kom sammen og en feiring av at livet går videre.

Skrevet

Husker vi humret godt på jobb når en avdød ønsket at Åge Aleksandersens's "Mykje lys og mykje varme" skulle spilles.

Budskapet kan tross alt fortolkes en del når det i dette tilfellet var snakk om en kremasjonshandling.

Skrevet

Når jeg dør skal det ihverfall være gravøl. Det skal stå som klausul i testamentet.

"........................................"

Vikingblot på Tusenfryd da vel? :)

Skrevet

Vikingblot på Tusenfryd da vel? :)

For det første, så vil "vikingblot" innebære bloting av vikinger. Og vikinger er det som kjent ganske få igjen av.

For det andre, så bloter man ikke i en begravelse.

For det tredje, så har jeg aldri satt mine ben på tusenfryd, og jeg håper indelig at ingen drar kadaveret mitt dit etter at jeg er dau :-)

"......................................"

Skrevet

En del voksne/eldre har jo den oppfatningen at familie og venner ikke skal sørge over at vedkommende er død, men glede seg over at vedkommende har levd - en fin tanke synes jeg!

Når det gjelder voksne altså, når det gjelder barn blir det selvfølgelig noe helt annet.

Kan aldri se for meg at jeg vil ha en "fest" me masse moro hvis noen av mine nærmeste ska gå bort, uansett om det er ungt eller gammelt!!

Selv om det skulle vært deres siste ønske så har jeg ikke klart det!!!

Det er greit at vi selv ikke skal være med å legge oss i grava av den grunn men det finnes andre måter å hedre et menneske!! Ha en fin,og koselig taler som letter litt på stemmnigen er helt i orden!

Kunne aldri sett for meg alkohol i en begravelse... har ikke noe sans for det!

Det kan være en mimre dag me historier og kos!!!

Skrevet

Kan aldri se for meg at jeg vil ha en "fest" me masse moro hvis noen av mine nærmeste ska gå bort, uansett om det er ungt eller gammelt!!

Selv om det skulle vært deres siste ønske så har jeg ikke klart det!!!

Det er greit at vi selv ikke skal være med å legge oss i grava av den grunn men det finnes andre måter å hedre et menneske!! Ha en fin,og koselig taler som letter litt på stemmnigen er helt i orden!

Kunne aldri sett for meg alkohol i en begravelse... har ikke noe sans for det!

Det kan være en mimre dag me historier og kos!!!

Det er jeg helt enig i! Akkurat sånn som vi hadde for min mor. :o)

Skrevet

Selvsagt blir det anderledes når det er barn og unge som dør, enn når det er gamle mennesker som er mette av dage.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...