Gå til innhold

nhd. depresjon


lote

Anbefalte innlegg

Takker for svar som jeg fikk for en stund siden. Der jeg skrev at jeg hadde gått på antidepresiva noen ganger. nå går jeg på zoloft 50 mg. daglig. føler meg fortsatt noe deppa

kjenner jo at zoloft hjelper. Er det noen ide at jeg hører med legen min om og øke dosen.Kan en bli bedre da. Da jeg har hatt depresjoner noen ganger nå. og gått på medisiner har gått på antidepresiva ca 10 - 12 mnd. om gangen. Er det en fordel om jeg går på zoloft lengre denne gangen ?

Hvor lenge 1-2-3 år? si at jeg går i 2 år kan det gå lengre tid for neste depresjon kan komme da for er jo klar over at det er noe jeg må leve med resten av livet . regner ikke med at depresjonen forsvinner for alltid.En som har det som meg med stadige depresjoner hvor lenge er det vanlig og gå på antidepesiva.

Det er vel ikke så godt og svare på noe av dette da det vel er forsjell på den som bruker disse medisinene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er slett ikke uvanlig at dosen Zoloft må være større enn 50 mg. Jeg mener å ha lest et sted at gj.sn dosen er ca 75 mg. Derfor synes jeg det er en svært god ide å diskutere doseøkning med legen din om effekten ikke er tilfredsstillende.

Veiledende behandlingstid er 9-12nd første gang. Minimum to år andre gang, og en vurdering av svært lang (livslang?) behandling fra tredje depressive episode.

For deg som har hatt flere episoder og som skal behandles lenge, vil det være av spesiell viktighet med _langsom_ nedtrapping dersom du en dag skal slutte med medisinene. Med dette mener jeg minst 4 mnd. nedtrappingstid. Dette for ikke å rent kjemisk fremkalle en ny depresjon kun fordi en tar bort medisinene for raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke uvanlig at dosen Zoloft må være større enn 50 mg. Jeg mener å ha lest et sted at gj.sn dosen er ca 75 mg. Derfor synes jeg det er en svært god ide å diskutere doseøkning med legen din om effekten ikke er tilfredsstillende.

Veiledende behandlingstid er 9-12nd første gang. Minimum to år andre gang, og en vurdering av svært lang (livslang?) behandling fra tredje depressive episode.

For deg som har hatt flere episoder og som skal behandles lenge, vil det være av spesiell viktighet med _langsom_ nedtrapping dersom du en dag skal slutte med medisinene. Med dette mener jeg minst 4 mnd. nedtrappingstid. Dette for ikke å rent kjemisk fremkalle en ny depresjon kun fordi en tar bort medisinene for raskt.

Takker for svaret. unnskyld maset men har bare et lite tillegsspørsmål

Er der noen som må gå på antidepresiva hele livet?

Takker for svar

Og igjen takk for at dere er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...