Gå til innhold

Hvordan få en henvisning til urolog fra fastlegen?

Anbefalte innlegg

Gjest lei av å ha UVI
Skrevet

Jeg har hatt enormt mange urinveisinfeksjoner siden januar. Går nå på antibiotika som ikke fungerer.

Begynner å bli dritt lei av dette her. har spurt om henvisning til urolog men fastlegen tror ikke at det har noe for seg.

Hvilke argumenter skal jeg bruke for å bli henvist til spesialist?

Videoannonse
Annonse
Gjest Shira12
Skrevet

Du kan prøve med at du bør få tatt en cystoskopi for og sjekke om du kan ha kronisk UVI.

Om du har det, vil du få medisiner som er mer egnet, enn bredspektret antibiotika.

Skrevet

Hvis legen ikke gidder henvise deg når du sier du vil bli henvist så gå til en annen lege. Ingen tvang om å gå til fastlegen sin.

Gjest lei av å ha UVI
Skrevet

Du kan prøve med at du bør få tatt en cystoskopi for og sjekke om du kan ha kronisk UVI.

Om du har det, vil du få medisiner som er mer egnet, enn bredspektret antibiotika.

takk for tipset:)

Gjest Shira12
Skrevet

takk for tipset:)

Men Lillemus har ett viktig poeng også, bytt lege, og be om henvisning der om du ikke når frem hos den du har nå.

Lykke til, og god bedring! :o)

Skrevet

Jeg hadde forsøkt å be om henvisning en gang til, og nettopp påpeke at du nå har hatt svært mange UVI og at du ønsker at en spesialist ser på dette. Få legen til å begrunne sine motforestillinger godt, slik at du evt. kan sjekke om de har noe for seg eller om de mer bunner i "sløvhet".

Mange fastleger vil akseptere et slikt ønske når du samtidig har relativt gode argumenter slik du har.

Hvis fastlegen fortsatt nekter, så har du krav på at en annen almennlege gjør en vurdering.

Jeg er ikke enig med de som foreslår bytte av fastlege når man møter motforestillinger i forhold til det man selv ønsker. Fastlegebytte reserverer jeg for den situasjon at jeg totalt sett er misfornøyd med legen og at kommunikasjonen bryter sammen.

En god lege gjør ikke nødvendigvis som pasienten vil i alle situasjoner.

Gjest lei av å ha UVI
Skrevet

Jeg hadde forsøkt å be om henvisning en gang til, og nettopp påpeke at du nå har hatt svært mange UVI og at du ønsker at en spesialist ser på dette. Få legen til å begrunne sine motforestillinger godt, slik at du evt. kan sjekke om de har noe for seg eller om de mer bunner i "sløvhet".

Mange fastleger vil akseptere et slikt ønske når du samtidig har relativt gode argumenter slik du har.

Hvis fastlegen fortsatt nekter, så har du krav på at en annen almennlege gjør en vurdering.

Jeg er ikke enig med de som foreslår bytte av fastlege når man møter motforestillinger i forhold til det man selv ønsker. Fastlegebytte reserverer jeg for den situasjon at jeg totalt sett er misfornøyd med legen og at kommunikasjonen bryter sammen.

En god lege gjør ikke nødvendigvis som pasienten vil i alle situasjoner.

jeg er enig med deg i dette med å ikke bytte fastlege for enhver grunn. Generelt er jeg veldig fornøyd med min fastlege.Har også hatt han over flere år, og han kjenner sykdomshistorien min Akkurat dette med at jeg ikke får henvisning forstår jeg ikke helt. Men håper han kan gi meg en bedre begrunnelse på hvorfor han mener det ikke har noe for seg. Jeg kan ikke se at det kan gjøre ting noe verre heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...