Gå til innhold

Jeg prøvde si fra i barnehagen om grenser, men...

Anbefalte innlegg

Gjest abrahamsen
Skrevet

På den ene side forstår jeg din uro, men på den annen side bør man vel tross alt tenke litt rasjonelt i en slik situasjon.

Det er faktisk ikke slik at det bor en pedofil i de fleste menn, som bare venter på en anledning til å slippe ut.

De aller, aller fleste menn ville ALDRI tenke noe som helst usømmelig, langt mindre gjøre noe galt, under stell av et barn.

Det viktigste som kan gjøres er jo ikke å mistenkeliggjøre enhver mann (det skremmer bare menn ytterligere vekk fra slike yrker), men å kreve vandelsattest ved ansettelse. og det er vel innført allerede, er det ikke? Og da for ansatte av begge kjønn.

For man må jo være klar over at det også finnes kvinner som er overgripere, og overgripere som forgriper seg på barn av samme kjønn som seg selv, så det er ikke slik at mann som jobber med barn betyr en mann som vil finne jenter han kan tukle med.

Og du som har jobbet med overgrepsutsatte barn, vet vel også at det like gjerne (eller oftere?) er menn i barnets familie og hjemmemiljø (far, bestefar, stefar, onkel, storebror, venninnens far osv.) som er overgriper, vel så ofte som en mann som barnet kommer i kontakt med på annen måte.

Forstår du hennes uro?

AAAAAAARRRRRRRRRRRRRRRRRRG;jeg blir så sinna at jeg ikke greier å skrive noen ting.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• meg__123!

6

• flisa

3

• puttelull

3

• bugge -jenta

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes ikke det er galt!

Jeg begynner og tro at hele tråden er oppspinn...

Ja, jeg håper vel egentlig det.

Mannen min har tidligere jobbet i barnehage, og jeg blir dårlig av å tenke på at noen mødre kan ha tenkt slik.

sammfunnskritiker
Skrevet

Jeg prøver å lære barna å sette grenser for seg selv jeg. Dersom noen gjør noe barna mine ikke liker, eller dersom barna mine velger noe andre ikke gjør,så skal det være greit- og barna skal kunne være åpen på det. En nøkkelferdighet i livet det syns jeg.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Er ikke dette litt trist å lese?

Dere andre?

Det er helt sykt!

Skrevet

kjæresten min jobber i barnehage, og han syns dette er helt tåpelig....

Skrevet

Er ikke dette litt trist å lese?

Dere andre?

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er et vaskeekte troll.

Gjest niclas 65
Skrevet

Det er helt sykt!

enig med dere!

dama må ha bekymringsangst!

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette er et vaskeekte troll.

Spiller ingen rolle egentlig.

:-)

Gjest bhg-ansatt
Skrevet

Man har all mulig rett til å ha meninger, men det er hva man gjør med det i praksis som betyr noe. Men jeg kan forstår din uro for dette.

I en barnehage vil det ofte være veldig upraktisk at det alltid skal være en kvinne som følger barna på do. Ofte er det ikke så mange ansatte heller pga sykdom.

I småbarnsavdelinger så er det sjelden slik at de som skifter bleie på barna er helt alene i rommet. Ofte gjør de det sammen, eller en annen passer på andre barn i rommet.

I flere barnehager er det også slik at de voksne ikke har lov til å lukke døren når de følger barn på do, eller skifter bleie på barnet.nettop for å forhindre overgrep og at voksne skal bli urettmessige anklaget.

Jeg tror at det beste man kan gjøre når man bekymrer seg for overgrep er å gjøre barna bevisst på sin egen kropp. man trenger ikke å snakke om spesielle situasjoner som kan skje, men at de får lov til å si ifra dersom det er noe de ikke liker. Å gjøre barna mest mulig selvstendig vil nok også ta bort en del av angsten. Når barna er under tre er dette vanskelig, men når de blir eldre, så blir det lettere.

Det værste med slike regler er ikke at det kan være vanskelig å gjennomføre, men at det er et tillitsbrudd. Jeg ville følt meg mistenkeliggjort dersom det ble satt opp regler om at dører må være åpne, det må være to i rommet, kun bleieskift på barn av samme kjønn som deg selv osv. Men sett gjerne opp videokamera

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, jeg håper vel egentlig det.

Mannen min har tidligere jobbet i barnehage, og jeg blir dårlig av å tenke på at noen mødre kan ha tenkt slik.

Enkelte er jo bare hysteriske, grenser til det horrible av og til.

Men så lenge de fleste av oss tenker normalt og fornuftig, så hjelper det jo på :o)

Men det kjennetegner vel trolling at trådstarter ikke svarer i sin egen tråd...

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men en del av den.

Jeg er mest opptatt av hva du sier til barna dine. Det har seg slik at når barna dine vokser opp vil det være mennesker der som kan utnytte dem. En tid fant en ut at en skulle lære barna alt om grensesetting for at de skulle kunne stoppe dette selv. Men så viser det seg at en pedofil har så mange måter å tilnærme seg et barn på, at resultatet ofte ble en ekstra bør av skyld for de utsatte barna. En ekstra skyld etter at de hadde blitt utsatt. For mamma hadde jo sagt at..osv. Jeg er ikke i mot å lære barna om kroppsgrenser osv. Men en må være forsiktig med hvor langt en går.

Det beste en kan gjøre som foreldre er å være normalt bevisst på tegn barnet viser. Ellers må en ta sjansen på at det får leve i denne verdenen. Det verste du har gjort er etter min mening å si til barnet ditt at menn ikke skal følge henne på do osv. Men feil gjør vi foreldre i ett sett. Det er viktig at barnet ditt får kjenne omsorg av mannshender. Ha tillit til menn. Det kan du prøve å rette opp på.

De voksne klarer seg nok.

Og jeg tar ikke lett på dette. Jeg er selv blitt utsatt.

Skrevet

Enkelte er jo bare hysteriske, grenser til det horrible av og til.

Men så lenge de fleste av oss tenker normalt og fornuftig, så hjelper det jo på :o)

Men det kjennetegner vel trolling at trådstarter ikke svarer i sin egen tråd...

jeg vet ikke, når man bare får motbør og ikke hadde forventet seg det (muligens), er det kanskje nok til å bli taus.

Gjest Shira12
Skrevet

jeg vet ikke, når man bare får motbør og ikke hadde forventet seg det (muligens), er det kanskje nok til å bli taus.

Det er godt mulig. Men jeg føler at mitt svar til trådstarter ikke var krast, men hun kan jo oppfatte det annerledes såklart.

Vi forstår jo alle at man er redd for barnet sitt.

Huff, ikke enkelt og vite hva som er seriøst eller trolling, det har vært så mye av det i det siste.

Skrevet

Det er godt mulig. Men jeg føler at mitt svar til trådstarter ikke var krast, men hun kan jo oppfatte det annerledes såklart.

Vi forstår jo alle at man er redd for barnet sitt.

Huff, ikke enkelt og vite hva som er seriøst eller trolling, det har vært så mye av det i det siste.

Ikke vet jeg, men jeg tror det er en del mennesker som tenker slik. jeg er litt skeptisk til dette at vedkommende skal ha jobbet med barn med overgrep..

Jeg er jo også redd for barnet mitt. Både når det gjelder overgrep og annet. Jeg vet jo hvor mye det kan skade dessverre. Det er vi alle. Og jeg vet hvem som er sannsynlige overgripere i følge statistikk. Men det er _min_ redsel. Ikke noe barnet mitt skal måtte leve med. Spesielt ikke når det er tre år. Statistikken forteller meg at det er litt av et innskrenket liv en skal ha hvis en skal prøve å unngå overgrep, siden det er naboer, slekt, tillitspersoner som bedriver overgrep. Og barn trenger et godt nettverk, trenger å være tillitsfulle, og få kos og berøring av mennesker rundt seg.

Nå når han er rundt ti snakker vi om ting på en litt annen måte, siden media tar opp mye som krever forklaring. Det er uansett en ganske viktig tråd. Men jeg tenker mer på hva vi formidler til barna, enn på sårede følelser for de voksne.

Også er det lurt at vi voksne tenker på hvordan vi kan gjøre det trygt for hverandre som foreldre, og samtidig få gitt barna mest mulig den oppveksten de er tjent med.

Gjest Shira12
Skrevet

Ikke vet jeg, men jeg tror det er en del mennesker som tenker slik. jeg er litt skeptisk til dette at vedkommende skal ha jobbet med barn med overgrep..

Jeg er jo også redd for barnet mitt. Både når det gjelder overgrep og annet. Jeg vet jo hvor mye det kan skade dessverre. Det er vi alle. Og jeg vet hvem som er sannsynlige overgripere i følge statistikk. Men det er _min_ redsel. Ikke noe barnet mitt skal måtte leve med. Spesielt ikke når det er tre år. Statistikken forteller meg at det er litt av et innskrenket liv en skal ha hvis en skal prøve å unngå overgrep, siden det er naboer, slekt, tillitspersoner som bedriver overgrep. Og barn trenger et godt nettverk, trenger å være tillitsfulle, og få kos og berøring av mennesker rundt seg.

Nå når han er rundt ti snakker vi om ting på en litt annen måte, siden media tar opp mye som krever forklaring. Det er uansett en ganske viktig tråd. Men jeg tenker mer på hva vi formidler til barna, enn på sårede følelser for de voksne.

Også er det lurt at vi voksne tenker på hvordan vi kan gjøre det trygt for hverandre som foreldre, og samtidig få gitt barna mest mulig den oppveksten de er tjent med.

Kloke ord Bugge-jenta! :o)

Jeg er enig med deg.

Jeg har tenkt mye på denne problemstillingen, om hvordan vi påvirker barna.

Min lillesøster kom dessverre ut for en pedofil person, hun var da liten (jeg er en god del eldre enn henne) Så dette har jeg tenkt mye på, og snakket med mamma om, om hvordan vi skal få henne til og vokse opp på best mulig måte.

Og at jeg ikke overfører mine redsler til min lille gutt som skal vokse opp.

Men jeg er ikke så flink til og sette ord på hva jeg mener som du er :o)

Bare sånn på slutten, denne mannen ble stoppet til slutt, og sitter nå inne, heldigvis!

Skrevet

Jo, og jeg tror ikke på historien engang :-) om hun jobber med barn som har vært utsatt selv - hadde hun nok visst at det ikke bare foregår med jenter f.eks .-etc, etc, :)

Enig med deg!

Pedofile forgriper seg på gutter såvel som jenter, og det burde en som har jobbet innen feltet vite. D

Gjest Persille
Skrevet

Jeg eier en barnehage - og dette er ikke praktisk gjennomførbart, enkelt og greit.

Og jeg nekter å diskriminere mine ansatte på den måten!

Alle, og da mener _alle_, gjøremål i barnehagen skal kunne utføres av samtlige ansatte - uten at de skal føle de blir mistenkeliggjort på denne måten.

Hadde en forelder kommet til meg med en slik henvendelse, så hadde jeg høflig svart at jeg ikke kunne etterkomme et slikt ønske, dersom det ikke var en spesiell grunn (les; mistanke om misbruk) til det.

Tre-åringer har ikke et forhold til kroppen sin som tilsier at en mannlig barnehageansatt ikke skal kunne hjelpe dem på toalettet.

Skal de ikke skifte bleier heller da? Er det en jobb forbeholdt jentene?

Det er faktisk ikke noe annet enn diskriminering! Man antar at noen har dårligere hensikter/evner kun i kraft av sitt kjønn.

Gjest Persille
Skrevet

WOW- her fikk du mye pepper trådstarter!

Jeg skjønner ikke hvorfor, for jeg skjønner trådstarteren godt (tar da utgangspunkt i at historien er sann!).

Hun har blitt utsatt for overgrep, og er nå redd for sitt eget barn.

Jeg synes ikke det er nødvendig at menn (unntatt fedre og søsken) følger småjenter på do. Og hadde jeg hatt en babyjente i barnehage ville jeg absolutt ikke ønsket at en mann skulle tatt bleieskiftet og smurt på salve etc. Jeg har jobbet i b.hage selv.

Jeg forventer meg masse pepper for dette svaret når jeg ser hva dere har svart her ellers, men det får stå til. Vi har alle lov å ha våre meninger.

Hva slags barnehage skal du ha barnet ditt i da?

En med kun kvinnelige ansatte?

En som diskriminerer sine ansatte i kraft av kjønn?

Skrevet

Jeg eier en barnehage - og dette er ikke praktisk gjennomførbart, enkelt og greit.

Og jeg nekter å diskriminere mine ansatte på den måten!

Alle, og da mener _alle_, gjøremål i barnehagen skal kunne utføres av samtlige ansatte - uten at de skal føle de blir mistenkeliggjort på denne måten.

Hadde en forelder kommet til meg med en slik henvendelse, så hadde jeg høflig svart at jeg ikke kunne etterkomme et slikt ønske, dersom det ikke var en spesiell grunn (les; mistanke om misbruk) til det.

Tre-åringer har ikke et forhold til kroppen sin som tilsier at en mannlig barnehageansatt ikke skal kunne hjelpe dem på toalettet.

Skal de ikke skifte bleier heller da? Er det en jobb forbeholdt jentene?

Det er faktisk ikke noe annet enn diskriminering! Man antar at noen har dårligere hensikter/evner kun i kraft av sitt kjønn.

Dessuten blir du nødt til å ansette minst én mann, til å hjelpe guttene...

Gjest Persille
Skrevet

Dessuten blir du nødt til å ansette minst én mann, til å hjelpe guttene...

Jeg har tre gutter og fire jenter - det er jo ikke alltid jeg har begge kjønn på jobb, og innimellom er de alene.

En ting at det ikke er mulig å løse dette rent praktisk - en annen ting er at det er ren diskriminering, og det er ikke lov.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...