Gå til innhold

Noen bønder der ute?

Anbefalte innlegg

Gjest bondetuppe-wannabe
Skrevet

Er det en god ide for en til dels urban dame som aldri har satt sine ben på en lanbrukshøyskole og så vidt vet bakfrem på en gris, å legge halvseriøse planer om å kjøpe et gårsbruk og bli garskjerring på heltid?

Mannen i huset har ingen planer om å bli bonde, men han og ungene blir så klart med på lasset om vi hadde funnet det perfekte sted å kjøpe. Han har et såkalt "høystatus" yrke, med rimelig bra lønn og mulighet til å jobbe mange steder i landet. Så det ville ikke være påkrevet med enorme inntekter fra bruket.

Saken er altså den at jeg drømmer så veldig om det gode liv på landet. Jeg elsker gamle hus, koselige dyr (dog ikke for store), frodige eplehager (savner mormors!), urtedyrking (hittil begrenset til et par krukker), frihet og muligheten til å være sin egen sjef. Jeg hater å stresse ut om morgenen og sitte i bilkø til jobb. Så deilig det måtte være å jobbe der man bor! Dyrke egne (helst økologiske) grønnsaker, frukt og bær, samle egg fra de lykkelige frittgående hønene på tunet, kose med katten på stabburstrappen..... Og leve lykkelig alle sine dager (med dans på låven og noen runder i høyet med gubben!)

Jeg er skikkelig romantisk, men faktisk også litt seriøs. Er det mulig å sette i gang med gårsdrift når man ikke har det minste peiling fra før? Kan man lese noen bøker og ta et par kurs eller bør man ha "grønt" blod i årene og eksamen fra Ås for å bli tatt seriøs blant gutta på Felleskjøpet?

Er det noen som kan gi meg råd?

Videoannonse
Annonse
Gjest bondetuppe-wannabe
Skrevet

...Og så heter det gård med "d" ja. Beklager trykkleifene.....

Skrevet

drøm og virkelighet er temmelig langt fra hverandre om du planlegger og leve av det, da nytter det ikke med en gård på 100 mål f.eks:)

er du økonomisk uavhengig så følger et småbruk med seg massevis av gleder (har selv hatt og har fortsatt 8 geiter, 5 sauer og 50 høner) men du må av og til slakte/selge osv og det må ryddes, rengjøres hver eneste dag + at det krever mye av deg selv fordi dyr er veldig sosiale.... jeg trives med det og håper du også vil gjøre det, livet er herlig på landet når man er instilt på det:)

Gjest bondetuppe-wannabe
Skrevet

drøm og virkelighet er temmelig langt fra hverandre om du planlegger og leve av det, da nytter det ikke med en gård på 100 mål f.eks:)

er du økonomisk uavhengig så følger et småbruk med seg massevis av gleder (har selv hatt og har fortsatt 8 geiter, 5 sauer og 50 høner) men du må av og til slakte/selge osv og det må ryddes, rengjøres hver eneste dag + at det krever mye av deg selv fordi dyr er veldig sosiale.... jeg trives med det og håper du også vil gjøre det, livet er herlig på landet når man er instilt på det:)

Hei! Har du jobb i tillegg, og i såfall hvor mye? Jeg er klar over at det er mye jobb med gård/småbruk, men det er det yrket jeg har nå også. Stress hele uka, ser nesten ikke noe til barna. Ukoselig. Jeg er en ekstremt hjemmekjær person og i grunnen et hverdagsmenneske. Hvis jeg kan pusle rundt hjemme og ha det trivelig i hverdagen, trenger jeg nesten ikke ferie. Hvorfor slite fem dager i uka med noe man ikke egentlig liker, for å kunne "leve" i helger og ferier....? Eller hvorfor jobbe livet av seg for å ha råd til et stort, flott hus, hvis man nesten aldri har tid til å være der....? Det er sikkert noe annet hvis man elsker jobben sin, men jeg har ikke vært så heldig at jeg har funnet "min hylle" ennå. Og som nevnt er vi så heldige at mannen min har muligheter til å tjene bra, og dermed stort sett forsørge familien. Så jeg kikker innom annonsene for gårdsbruk til salgs om dagen. Mon tro om det kunne være tingen...... :)

Skrevet

Hei! Har du jobb i tillegg, og i såfall hvor mye? Jeg er klar over at det er mye jobb med gård/småbruk, men det er det yrket jeg har nå også. Stress hele uka, ser nesten ikke noe til barna. Ukoselig. Jeg er en ekstremt hjemmekjær person og i grunnen et hverdagsmenneske. Hvis jeg kan pusle rundt hjemme og ha det trivelig i hverdagen, trenger jeg nesten ikke ferie. Hvorfor slite fem dager i uka med noe man ikke egentlig liker, for å kunne "leve" i helger og ferier....? Eller hvorfor jobbe livet av seg for å ha råd til et stort, flott hus, hvis man nesten aldri har tid til å være der....? Det er sikkert noe annet hvis man elsker jobben sin, men jeg har ikke vært så heldig at jeg har funnet "min hylle" ennå. Og som nevnt er vi så heldige at mannen min har muligheter til å tjene bra, og dermed stort sett forsørge familien. Så jeg kikker innom annonsene for gårdsbruk til salgs om dagen. Mon tro om det kunne være tingen...... :)

søk iveg du er mitt råd, kan en av dere være hjemme så er det enda bedre.... må nesten finne senga mi nå jeg men vil du snakke mer så kan du sende meg mail eller kontakte meg på msn: [email protected]

småbruk/urtehage er topp og drive om man har tid:)

Skrevet

Om målet er å bli tatt seriøst av andre bønder har du null sjanse om du ikke fem-og-ørtiende generasjon på gården og helst mann, men ingen grunn til å la det stoppe deg. :-) Om du har en annen inntekt til å dekke opp utgiftene så er det supert å drive "hobbygård".

Gjest Shira12
Skrevet

Du kan alltids lære. Jeg var grønn da jeg flyttet sammen med sambo på hans familiegård, men jeg har da lært litt etterhvert.

Og hadde jeg villet, kunne jeg lært mye mer, og tatt mer del. Så det går jo også på ståpå vilje, som så mye annet.

Vi har lagt ned driften, og har bare tømmer igjen. Dettte pga sykdom, og at det ikke lønnet seg økonomisk.

Så dere bør jo ha inntekter i tillegg.

Så det er dessverre ikke noen enkel drøm du har :o) Men vil du satse, så er det fullt mulig.

Det som jeg synes er veldig positivt med og bo på gård (selv uten drift) er miljøet rundt. Vi har gode naboer, men allikevel kan ikke de se inn til meg, jeg tasler ute i morgenkåpe :o)

Guttungen har masse

grønne bakker og herje på, trampoline, sandkasse, huskestativ, alt slik er enkelt og få plass til.

Det er trygt og godt her. Skogen er nærme, sjøen er nærme.

Så finner dere drømmeplassen, kan det være verdt ett forsøk.

Kan jo ha litt drift, men andre jobber i tilleg.

Lykke til da!

Skrevet

Er oppvokst på en liten gard, og syntes ikke det var så romantisk! Verst var det om sommeren, aldri ferie som andre folk.

Kjenner ingen bønder som har gått på Ås; de har vel godt betalte jobber! Noen bønder har knskje et år på jordbruksskole, andre ingen utdanning,

Gjest bondetuppe-wannabe
Skrevet

Er oppvokst på en liten gard, og syntes ikke det var så romantisk! Verst var det om sommeren, aldri ferie som andre folk.

Kjenner ingen bønder som har gått på Ås; de har vel godt betalte jobber! Noen bønder har knskje et år på jordbruksskole, andre ingen utdanning,

Hei! Hadde dere dyr, siden dere aldri kunne ta fri? Eller krever grønnsaker ol. også stell hver dag? Kunne dere heller ikke ta noe ferie om vinteren? Finnes det ikke noe slags ferieavløser-ordning? Trodde jeg hadde lest noe om det et sted..... Jeg har egentlig ikke behov for så mye fri, hvis jeg koser meg i hverdagen, men det er klart det ville være synd å aldri kunne ta en uke på hytta mer eller ta med ungene til Legoland og slikt...

Skrevet

Dersom du har lyst til å jobbe kontinuerlig, uten at det blir noe særlig overskudd, er gårdsdrift det rette for deg.

Jeg har vokst opp i perioder på gård og har hatt en herlig barndom. Det er flott med god plass, masse dyr og spennende maskiner.

Ulempen er at du aldri får fri. Ja, det finnes avløserordninger, men om du bruker dem så går det lille av overskudd du har på gården vekk.

Ellers er det krav til landsbruksutdanning for å få konsesjon til å kjøpe en gård. Kravene er selvsagt forskjellige fra et lite småbruk til et større bruk. Hva med å ta landsbruksskole?

Skal du få overskudd av gården, må du vurdere godt hvilke produkter du kan produsere. Kanskje finner du en går som har krepserett. I så fall kan du selge dette til lokale restauranter.

Lag deg en god markedsplan og tenk gjennom alle situasjoner.

Uansett, lykke til,

Skrevet

Hei! Hadde dere dyr, siden dere aldri kunne ta fri? Eller krever grønnsaker ol. også stell hver dag? Kunne dere heller ikke ta noe ferie om vinteren? Finnes det ikke noe slags ferieavløser-ordning? Trodde jeg hadde lest noe om det et sted..... Jeg har egentlig ikke behov for så mye fri, hvis jeg koser meg i hverdagen, men det er klart det ville være synd å aldri kunne ta en uke på hytta mer eller ta med ungene til Legoland og slikt...

Vi slo gresset på bakkene. Det var midt på sommeren. Min far hadde arbeid utenom; så i den korte sommerferien skulle alt mulig gjøres. Det finnes avløsere, men det koster nok litt, selv om jeg mener mye blir dekket.

Sauene var på fjellet om sommeren, så de klarte seg selv. Noen ganger hadde vi kuer som måtte melkes om sommeren.

Grønnsaker hade vi ikke så mye av. Vil tro de klarer seg om dere drar vekk, om det ikke er så varmt at de bør vannes hver dag.

Det er lenge siden jeg var barn, så mye har nok forandret seg.

Gjest Elextra
Skrevet

Det høres herlig ut :-). Kjenner igjen mye av det du skriver om behovet for mer ro i hverdagen, men kunne selv ikke tenkt meg å drive gård.

Vil likevel gi deg et lite "skår" i gleden: Husk at dersom du slutter å jobbe, og får begrenset inntekt, vil du tape mye i pensjonspoeng. Om du og mannen din mot formodning skulle gå fra hverandre (ja, jeg vet tanken kanskje er fjern nå, men du bør tenke på muligheten), kan du stille svakt når du blir pensjonist. Ikke la dette styre valgene dine, men ha det i bakhodet :-).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...