Gå til innhold

Angående menn i barnehage

Anbefalte innlegg

Gjest Millesille
Skrevet

All denne diskusjonen her inne i dag har fått meg til å tenke endel på min egen fortid. Fra jeg var 12 til jeg var 13 ble jeg missbrukt av en mann. Dette var ufrivillig og gikk ganske langt. Da mener jeg full pakke. Denne mannen jobbet på den tiden i barnehage og etter det jeg har hørt så jobber han fortsatt i barnehage. Jeg vet også om en annen jente på samme tid han missbrukte som var like gammel som meg.

Jeg har aldri fortalt dette til noen, og jeg har nok prøvd å fortrengt hele mannen. Av en eller annen merkelig grunn har jeg aldri tenkt noe særlig over det at han faktisk jobber i barnehage før nå i senere tid. Det knyter seg i magen min når jeg tenker på dette. Jeg ville aldri ha hatt barnet mitt i nærheten av han og jeg har svært dårlig samvittighet når jeg tenker på at jeg kunne/kan ha avslørt han slik at andre ikke blir missbrukt i fremtiden.

Så selv om en ikke skal misstenke alle menn i barnehager, så er det helt klart menn som jobber i barnehage som ikke er like uskyldige.

Videoannonse
Annonse
Gjest majjaaa
Skrevet

Har selv hatt to barnehageonkler som var kjempegreie. 2 av 2 altså. Hadde en barnehagetante som aldri burde hatt noe med barn å gjøre.

Det er selvfølgelig kjempeleit å høre om dine erfaringer, og at du hittil ikke har funnet ut av en måte å forhindre/advare mot å la mannen jobbe i barnehage og eventuelt overgripe seg mot andre barn.

Meg bekjent finnes det også kvinnelige overgripere, og det har også vært en del saker oppe angående lærere av begge kjønn. Hvorfor mistenker man ikke kvinnelige barnehage-ansatte i like stor grad?

Skrevet

merkelig at du skriver to sånne inlegg såpass sent på natten:)

kanskje du burde ta et glass vann og legge deg??

Du blir kanskje fornærmet nå men siden du både jobber med overgrep, har opplevd overgrep, samt tar dette opp i barnehagen til ditt barn så synes jeg historien din er ganske så utrolig:)

Gjest Millesille
Skrevet

merkelig at du skriver to sånne inlegg såpass sent på natten:)

kanskje du burde ta et glass vann og legge deg??

Du blir kanskje fornærmet nå men siden du både jobber med overgrep, har opplevd overgrep, samt tar dette opp i barnehagen til ditt barn så synes jeg historien din er ganske så utrolig:)

Det er ikke jeg som skrev sist innlegg, og historien er sann. Bare spørr webmaster om å sjekke opp identitetene.

Jeg skriver ikke dette for å støtte opp om innlegget til den bekymrede moren. Jeg ville bare komme med min erfaring om menn i barnehage.

Nå angrer jeg egentlig på at jeg skrev hele innlegget.

Skrevet

Det er ikke jeg som skrev sist innlegg, og historien er sann. Bare spørr webmaster om å sjekke opp identitetene.

Jeg skriver ikke dette for å støtte opp om innlegget til den bekymrede moren. Jeg ville bare komme med min erfaring om menn i barnehage.

Nå angrer jeg egentlig på at jeg skrev hele innlegget.

det skal du selvfølgelig ikke gjøre, men egne dårlige erfaringer kan sette uskyldige personer i en situasjon de ikke vil..... en overgriper som jobber i barnehage/ eller med barn betyr jo ikke at de fleste er sånn??

Gjest Millesille
Skrevet

det skal du selvfølgelig ikke gjøre, men egne dårlige erfaringer kan sette uskyldige personer i en situasjon de ikke vil..... en overgriper som jobber i barnehage/ eller med barn betyr jo ikke at de fleste er sånn??

Jeg synst det er flott at menn vil jobbe i barnehager. Normale menn.

Men det jeg prøvde litt knotete å få frem er at det kan tiltrekke seg tvilsomme typer også... og jeg vet at det finst minst en der ute.

Selvfølgelig skal en ikke nekte menn å jobbe i barnehage, men å ha regler om at en ikke er alene med barna i lettkledde situasjoner (både menn og kvinner), synst jeg burde vært en fornuftig regel.

Skrevet

Jeg synst det er flott at menn vil jobbe i barnehager. Normale menn.

Men det jeg prøvde litt knotete å få frem er at det kan tiltrekke seg tvilsomme typer også... og jeg vet at det finst minst en der ute.

Selvfølgelig skal en ikke nekte menn å jobbe i barnehage, men å ha regler om at en ikke er alene med barna i lettkledde situasjoner (både menn og kvinner), synst jeg burde vært en fornuftig regel.

siden du selv har opplevd overgrep så må jeg si at jeg skjønner deg, men som ansatt i en barnehage vil jeg også si at mannlige ansatte var mye bedre likt (stort sett) enn kvinnelige.. de møtte barna på en helt utrolig flott måte..

men det er min erfaring, håper du har det bra uansett hva du opplevde, jeg unner ingen og ha det vondt:)

Skrevet

syns det er helt sykt å skrive dette! hvorfor blir ikke kvinner sett på på samme måte?? stakkars, stakkars mannfolk sier jeg bare....

Skrevet

Jeg synes det er utrolig at du ikke har sagt ifra om hva denne mannen har gjort!

Tenk på andre barn han har forgrepet seg på etter deg?!

Egoistisk å ikke si ifra,du kunne i det minste sagt anonymt ifra til barnehagen!

Skrevet

syns det er helt sykt å skrive dette! hvorfor blir ikke kvinner sett på på samme måte?? stakkars, stakkars mannfolk sier jeg bare....

Det er ytterst få kvinner i forhold til menn, som begår overgrep mot barn. Urettferdig? Javisst. Men slik er det nå engang.

"........................................"

Skrevet

Har selv hatt to barnehageonkler som var kjempegreie. 2 av 2 altså. Hadde en barnehagetante som aldri burde hatt noe med barn å gjøre.

Det er selvfølgelig kjempeleit å høre om dine erfaringer, og at du hittil ikke har funnet ut av en måte å forhindre/advare mot å la mannen jobbe i barnehage og eventuelt overgripe seg mot andre barn.

Meg bekjent finnes det også kvinnelige overgripere, og det har også vært en del saker oppe angående lærere av begge kjønn. Hvorfor mistenker man ikke kvinnelige barnehage-ansatte i like stor grad?

Kanskje fordi vi ennå ikke kjenner til noen saker om kvinnlige barnehageansatte som har begått seksuelle overgrep?

Og det på tross av kvinnelig dominans i barnehagen. Jeg gir min støtte til hovedinnlegger her.

Jeg har også blitt seksuelt misbrukt av en mann som senere tok seg arbeid i barnehage!

Fant ut av det i vokssen alder. Tok kontakt med barnehagekontoret i kommunene og forklarte alt i detalj om hva jeg hadde opplevd av denne mannen. og at om de ønsket det, ville jeg også ha anmeldt ham, slik at omplassering/oppsigelse var mulig.

De konfronterte ham, og han ble omplassert til teknisk etat.

Snakket aldri mer med dem, men det viste seg at det nyttet...

Men det er viktig å være spesifik. De fikk alle detajer rundt det som var skjedd. Godt å vite at de tok dette alvorlig og grep inn.

Skrevet

Kanskje fordi vi ennå ikke kjenner til noen saker om kvinnlige barnehageansatte som har begått seksuelle overgrep?

Og det på tross av kvinnelig dominans i barnehagen. Jeg gir min støtte til hovedinnlegger her.

Jeg har også blitt seksuelt misbrukt av en mann som senere tok seg arbeid i barnehage!

Fant ut av det i vokssen alder. Tok kontakt med barnehagekontoret i kommunene og forklarte alt i detalj om hva jeg hadde opplevd av denne mannen. og at om de ønsket det, ville jeg også ha anmeldt ham, slik at omplassering/oppsigelse var mulig.

De konfronterte ham, og han ble omplassert til teknisk etat.

Snakket aldri mer med dem, men det viste seg at det nyttet...

Men det er viktig å være spesifik. De fikk alle detajer rundt det som var skjedd. Godt å vite at de tok dette alvorlig og grep inn.

men tenk på alle de uskyldige mannfolka da? får ikke en sjanse engang..

Skrevet

Hvorfor bli de ikke anmeldt og fjernet? Problemet løses ikke ved å klage her. Slike påstander og kakkel fører bare til mistenkeliggjøring av de menn som jobber i barnehage. Det kan virke som noen ønsker at overgriperne skal fortsette, så ofrene får noe å syte og kakle for, og anklage uskyldige?

Mange barn, særlig eldre gutter, kan fortelle om kvinnelige overgripere, men sakens natur gjør det vanskelig å få oversikt over og gjort noe med. Folk flest vil ikke akseptere at kvinner har forstyrrelser og unaturlige drifter. Det er ikke mange år siden vi på alvor offentlig mente at kvinner ikke hadde seksualitet, ikke hadde egenskapen å føle seksuell tiltrekning. Der tok vi feil. Lenge ville vi ikke akseptere at det fantes pedofile kvinner. På min skole var det en gymlærer som var klart pedofil, og ungene forsto det veldig godt. De voksne nektet å akseptere det - kalte det barnefantasi. Dermed kunne den forstyrra kjerringa operere fritt.

Skrevet

Hvorfor bli de ikke anmeldt og fjernet? Problemet løses ikke ved å klage her. Slike påstander og kakkel fører bare til mistenkeliggjøring av de menn som jobber i barnehage. Det kan virke som noen ønsker at overgriperne skal fortsette, så ofrene får noe å syte og kakle for, og anklage uskyldige?

Mange barn, særlig eldre gutter, kan fortelle om kvinnelige overgripere, men sakens natur gjør det vanskelig å få oversikt over og gjort noe med. Folk flest vil ikke akseptere at kvinner har forstyrrelser og unaturlige drifter. Det er ikke mange år siden vi på alvor offentlig mente at kvinner ikke hadde seksualitet, ikke hadde egenskapen å føle seksuell tiltrekning. Der tok vi feil. Lenge ville vi ikke akseptere at det fantes pedofile kvinner. På min skole var det en gymlærer som var klart pedofil, og ungene forsto det veldig godt. De voksne nektet å akseptere det - kalte det barnefantasi. Dermed kunne den forstyrra kjerringa operere fritt.

ja jeg skjønner ikke hvorfor menn skal være så mye værre enn kvinner....

Skrevet

men tenk på alle de uskyldige mannfolka da? får ikke en sjanse engang..

Klart menn får en tjangse i barnehagen.

det jobber rundt 30% menn i norske barnehager. Ofte ser man at menn blir oppfordret til å søke også!

I min sønns barnehage er andelen 50/50 kvinner og menn. og det ser jeg på som positivt. De utfyller hverandre.

Jeg er selv førskolelærer, men jobber ikke i barnehage. Vandelsattest blir krevd av alle som blir tilbudt arbeid. Kvinner og menn. Og slik bør det også være.

Skrevet

ja jeg skjønner ikke hvorfor menn skal være så mye værre enn kvinner....

Jeg forstår ikke det jeg heller. Hva i tilfelle skal det være som skiller oss?

Jeg har kommet borti kvinner som har vist seg både å være forstyrret, har en uhyre sterk libido og har sterke fetisjtiltrekninger.

Hvorfor kan de ikke være pedofile? En sterkere empatisk evne kan muligens stoppe dem litt. Men det tror jeg heller ikke har så mye å si. Jeg tror det er et kulturelt fenomen. Etter å ha snakka med personer i sommer som har mye med unge jenter å gjøre, så er jenter svært mye mer utagerende enn de var for 10 år siden. Mange fler er åpne lesbiske og snakker om sex mye mer ennn før på en helt annen måte.

Jeg kjenner muligens tre menn som i barndommen er utsatt for pedofile barnevaktjenter, til og med to sammen, men de menna holder klokelig kjeft. De blir nok ikke trodd. Men det er like ulovlig for kvinner som menn.

Det går så langt at kvinner og andre blir sinte for at den påstanden blir framsatt. Det er "utenkelig" at kvinner kan være pedofile.

Er det virkelig SÅ utenkelig? Og hvorfor er det "umulig"?

Skrevet

Klart menn får en tjangse i barnehagen.

det jobber rundt 30% menn i norske barnehager. Ofte ser man at menn blir oppfordret til å søke også!

I min sønns barnehage er andelen 50/50 kvinner og menn. og det ser jeg på som positivt. De utfyller hverandre.

Jeg er selv førskolelærer, men jobber ikke i barnehage. Vandelsattest blir krevd av alle som blir tilbudt arbeid. Kvinner og menn. Og slik bør det også være.

men dere er jo så kritiske! de blir passa på så de ikke gjør noe ulovlig.. de gjør vel ikke no mer ulovlig enn kvinner..

Jeg er hvertfall glad jeg ikke er mann, når det gjelder det yrket der...

Skrevet

Jeg forstår ikke det jeg heller. Hva i tilfelle skal det være som skiller oss?

Jeg har kommet borti kvinner som har vist seg både å være forstyrret, har en uhyre sterk libido og har sterke fetisjtiltrekninger.

Hvorfor kan de ikke være pedofile? En sterkere empatisk evne kan muligens stoppe dem litt. Men det tror jeg heller ikke har så mye å si. Jeg tror det er et kulturelt fenomen. Etter å ha snakka med personer i sommer som har mye med unge jenter å gjøre, så er jenter svært mye mer utagerende enn de var for 10 år siden. Mange fler er åpne lesbiske og snakker om sex mye mer ennn før på en helt annen måte.

Jeg kjenner muligens tre menn som i barndommen er utsatt for pedofile barnevaktjenter, til og med to sammen, men de menna holder klokelig kjeft. De blir nok ikke trodd. Men det er like ulovlig for kvinner som menn.

Det går så langt at kvinner og andre blir sinte for at den påstanden blir framsatt. Det er "utenkelig" at kvinner kan være pedofile.

Er det virkelig SÅ utenkelig? Og hvorfor er det "umulig"?

Kvinner kan visst være pedofile.

Ingen har benektet det. Kanskje menn og kvinner som har blitt utsatt av kvinner bør komme frem og anmelde forholdene, selv om de er foreldet.

Når det gjelder vold mot barn skårer kvinner høyt.

Tall og statistikker blir jo i hovedsak bygget på det ofrene har fortalt.

Skrevet

men dere er jo så kritiske! de blir passa på så de ikke gjør noe ulovlig.. de gjør vel ikke no mer ulovlig enn kvinner..

Jeg er hvertfall glad jeg ikke er mann, når det gjelder det yrket der...

Nå skjærer du visst alle kvinner over en kam selv ;-)

VI er ikke kritiske generellt. VI som er kvinner har like mange delte meninger som menn. Men jeg forstår at dette er et sårbart tema.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...