Gå til innhold

Er det en sammenheng mellom høy utdanning hos foreldre og fri barneoppdragelse?

Anbefalte innlegg

Gjest barnepasser
Skrevet

Jeg jobbet i sommer på en skandinavisk kongress hvor jeg hadde ansvaret for barna til deltakerne. Deltakerne var høyt utdannede (som regel professorer) med filosofi og pedagogikk som hovedfelt. Det som slo meg var at mesteparten av barna , omtrent 70 prosent, hadde omtrent ingen grenser. De var vant til å gjøre akkurat som de ville, og hadde ikke noen respekt for autoriteter. Jeg så aldri at foreldrene satte barna på plass, selv om barna kunne slå noen andre barn rett foran øynene deres., eller gjøre noe annet dumt. En del barn kunne også legge seg ned på bakken og skrike etter is, og etter en stund fikk de is. Eller de hylgrinte når de ikke fikk det som de ville, og foreldrene måtte komme trøstende til.Foreldrene var også ekstremt ettergivende ovenfor barna.

Jeg har aldri opplevd noen liknende andre steder jeg har jobbet, og jeg har jobbet på den kongressen i to år. I jobbarenaer har vi også hatt barn som ikke oppfører seg bra, men de har vært i fåtall, og de lystrer når vi sier at noe ikke er lov. Jeg har heller ikke opplevd slik sutring hos barna hvis vi sa at noe ikke var lov. Ingen som legger seg på bakken og skriker om vi sier at noe ikke er lov.

Er det en sammenheng mellom utdanning og utdanningslengde hos foreldre og graden av «fri» barneoppdragelse?

Er høyt utdannede foreldre mer ettergivende enn hos de som har lavere utdannelse?

Videoannonse
Annonse
Gjest grønn tulipan
Skrevet

Synes det er motsatt jeg. Men nå kjenner jeg ikke så mange professorer da.

Gjest dill dall dompen
Skrevet

Ja,det kan jo være psykologer som har instruert småpøblene til å gjøre det.

Skrevet

Det er iallefall sammenheng mellom høy utdannelse og karrierejag. Og mellom karrierejag og dårlig samvittighet + lite tid.

Noe som igjen kan gi rimelig uoppdragne unger for foreldrene vil ikke bruke "kvalitetstiden" til kjeft og sure miner. Og lar den dårlige samvittigheten over tidsbruken sin styre barneoppdragelsen - i den grad de har tid å oppdra barna sine selv.

Snacky1365380698
Skrevet

Tror ikke det er noen sammenheng. Men det at du var på kongress med professorer i filosofi og pedagogikk, synes jeg er med påfallende.

Begge disse retningene har noen kontroversielle synspunkter på barneoppdragelse, metoder etc. Er man i tillegg høyt utdannet innen feltet, overrasker det ikke meg at de tyr til litt utradisjonelle måter å oppdra barna på.

Gjest PandaMiranda
Skrevet

Det forundrer meg ikke.

En ting som er bra med høy utdannelse, er jo at man blir veldig bevisst på individets frihet - det frie ord, fritt valg av livsstil etc.

Men hvis man trekker den tanken litt for langt, så ender man kanskje opp med å respektere sine barns frihet så mye at man ikke tør å sette grenser. Det blir rett og slett en litt misforstått oppfatning av frihetsbegrepet, og det kan gå på bekostning av ansvaret.

Hvis vi går til den andre enden av skalaen, kan vi jo se på taliban - der er utdannelse forbudt, og man krever blind lydighet fra sin analfabete befolkning, som dessverre ikke er i stand til å stille kritiske spørsmål ved lederne.

En mellomting hadde vært fint...

Hørte en psykiater på radioen som sa at mange idag stoler for mye på barnets egen evne til å ta ansvar. Men vi kan ikke stole på at de har en indre kontroll i utgangspunktet. Innen de får bygget opp en indre kontroll, må vi ha en ytre kontroll. Det er vel tross alt snakk om en utvikling...

Han mente også at dagens feilslåtte oppdragelse der barn ikke får grenser, henger igjen fra 70-tallet, da man gjorde et opprør mot den overdrevne autoritetsholdningen som hadde vært gjeldende. Men det er vel kanskje snart på tide å finne en balansegang mellom autoritær og fri barneoppdragelse...?

Gjest barnepasser
Skrevet

Det forundrer meg ikke.

En ting som er bra med høy utdannelse, er jo at man blir veldig bevisst på individets frihet - det frie ord, fritt valg av livsstil etc.

Men hvis man trekker den tanken litt for langt, så ender man kanskje opp med å respektere sine barns frihet så mye at man ikke tør å sette grenser. Det blir rett og slett en litt misforstått oppfatning av frihetsbegrepet, og det kan gå på bekostning av ansvaret.

Hvis vi går til den andre enden av skalaen, kan vi jo se på taliban - der er utdannelse forbudt, og man krever blind lydighet fra sin analfabete befolkning, som dessverre ikke er i stand til å stille kritiske spørsmål ved lederne.

En mellomting hadde vært fint...

Hørte en psykiater på radioen som sa at mange idag stoler for mye på barnets egen evne til å ta ansvar. Men vi kan ikke stole på at de har en indre kontroll i utgangspunktet. Innen de får bygget opp en indre kontroll, må vi ha en ytre kontroll. Det er vel tross alt snakk om en utvikling...

Han mente også at dagens feilslåtte oppdragelse der barn ikke får grenser, henger igjen fra 70-tallet, da man gjorde et opprør mot den overdrevne autoritetsholdningen som hadde vært gjeldende. Men det er vel kanskje snart på tide å finne en balansegang mellom autoritær og fri barneoppdragelse...?

Helt enig med det. Bra svart!

Gjest barnepasser
Skrevet

Tror ikke det er noen sammenheng. Men det at du var på kongress med professorer i filosofi og pedagogikk, synes jeg er med påfallende.

Begge disse retningene har noen kontroversielle synspunkter på barneoppdragelse, metoder etc. Er man i tillegg høyt utdannet innen feltet, overrasker det ikke meg at de tyr til litt utradisjonelle måter å oppdra barna på.

Vet du om de også er mer frie med hensyn til personlige grenser?

Noen av disse barna kunne kle av seg på stranda og insistere på å gå naken opp til hotellet. Og disse jentene var 8 og 9 år gamle. Opplevde det samme i fjor også.

Har de samme syn på frihet i forhold til nakenhet også?

Skrevet

Synes det er motsatt jeg. Men nå kjenner jeg ikke så mange professorer da.

Ditto, i alle fall om jeg skal uttale meg på grunnlag av umiddelbare omgivelser.

Tror nok, som det er nevnt høyere oppe i tråden, at det er typen utdanning som teller mer enn antall år i så måte.

Men ja, de erfaringer jeg har tilsier i alle fall at det suser og går mer hos de familiene der foreldrene ikke har nevneverdig utdanning, både med tanke på oppfølging av ungene, og ungenes (manglende) respekt og omtanke for andre og andres eiendom.

Snacky1365380698
Skrevet

Vet du om de også er mer frie med hensyn til personlige grenser?

Noen av disse barna kunne kle av seg på stranda og insistere på å gå naken opp til hotellet. Og disse jentene var 8 og 9 år gamle. Opplevde det samme i fjor også.

Har de samme syn på frihet i forhold til nakenhet også?

Tror man skal være litt forsiktig med å kategorisere her. Blir litt feil å si at alle som har høy utdannelse innenfor disse områdene er for èn type barneoppdragelse. Som alle andre, varierer foreldrenes valg av oppdragelse her. Men støtter man opp mot alle de dypeste filosofiske teoriene og faglitt om barneoppdragelse, vil det ikke overraske meg om de har et mer liberalt syn enn de fleste.

Men det som man også bør ta til betrakning er at mange foreldre ser på disse kursene/kongressene som ferieturer. Ta med familien og slapp av! Og på ferieturer har de fleste tendens til å gi litt mer f*** både for å slippe maset selv, og fordi de tror barna koser seg mer med frie tøyler. Spesielt når det er masse kollegaer i nærheten er fornøyde barn (som de blir når de får det som de vil) mye bedre enn tverre og trassige barn. Måten de "oppdrar" barn på de turene kan være mye forskjellig fra hverdagen hjemme.

Gjest majjaaa
Skrevet

Tja, kanskje har det også litt å gjøre med typer personer som velger svært høy utdanning.

Mange av de er travelt opptatt med å vise seg frem for omverdenen, noe som innebærer å dyrke barna og gi dem hva de vil.

Gjest barnepasser
Skrevet

Tror man skal være litt forsiktig med å kategorisere her. Blir litt feil å si at alle som har høy utdannelse innenfor disse områdene er for èn type barneoppdragelse. Som alle andre, varierer foreldrenes valg av oppdragelse her. Men støtter man opp mot alle de dypeste filosofiske teoriene og faglitt om barneoppdragelse, vil det ikke overraske meg om de har et mer liberalt syn enn de fleste.

Men det som man også bør ta til betrakning er at mange foreldre ser på disse kursene/kongressene som ferieturer. Ta med familien og slapp av! Og på ferieturer har de fleste tendens til å gi litt mer f*** både for å slippe maset selv, og fordi de tror barna koser seg mer med frie tøyler. Spesielt når det er masse kollegaer i nærheten er fornøyde barn (som de blir når de får det som de vil) mye bedre enn tverre og trassige barn. Måten de "oppdrar" barn på de turene kan være mye forskjellig fra hverdagen hjemme.

Jeg er enig i at foreldre kan slappe mer av i forhold til grenser og kan være mer ettergivende i forhold til barna i ferier etc.

Men allikevel så forundrer det meg, i hvor stor grad de gjør det.

Når barna slår andre barn, forsøker å drukne de andre i bassenget så ville vel enhver foreldrer tatt affære?. Det er vel også grenser for hvordan man får oppføre seg når man er på ferie også?. Når de legger seg ned på bakken og skriker fordi de ikke får is, så har jeg vanskelig for å tro at de ikke viser den samme atferden hjemme også.

Snacky1365380698
Skrevet

Jeg er enig i at foreldre kan slappe mer av i forhold til grenser og kan være mer ettergivende i forhold til barna i ferier etc.

Men allikevel så forundrer det meg, i hvor stor grad de gjør det.

Når barna slår andre barn, forsøker å drukne de andre i bassenget så ville vel enhver foreldrer tatt affære?. Det er vel også grenser for hvordan man får oppføre seg når man er på ferie også?. Når de legger seg ned på bakken og skriker fordi de ikke får is, så har jeg vanskelig for å tro at de ikke viser den samme atferden hjemme også.

Helt enig. Men så finnes det mye rare folk (les: foreldre) der ute.

sammfunnskritiker
Skrevet

Artig obeservasjon du har gjort deg. Det hadde vært morrsom å sett på undersøkelser i forhold til dette. Jeg tror nok at foreldre med mye penger, lett kan overlate ansvaret til andre når det gjelder barna og barneoppdragelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...