Gå til innhold

innkjøp av katteutstyr?

Anbefalte innlegg

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ikke glem halsbånd med i allefall telefonnummer skrevet på, helst adresse også.

Pass på at det blir skrevet tydelig med vannfast, ikke for tykk tusj.

Ellers kan man få kjøpt graverte skilt til å feste på, dette fåes kjøpt bl.a hos Tropehagen Zoo.

Man bør ikke ha halsbånd på utekatter, fordi de kan henge seg fast i greiner e.l. og bli kvalt.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 54
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

17

• Katt-ja

7

• Signaturelle

2

• keinstein

2

Skrevet

Hva legger du i noen måneder, egentlig? Den skal jo være nesten tre mnd. før dere får den. Og jeg ville absolutt ikke kastrert den før den var minst 6 mnd. gammel. Ja, jeg vet enkelte har fått det for seg at man kan kastrere de fryktelg tidlig, men dette er en ny ting som hverken veterinærer eller andre vet nok om ennå. Best å være litt mer på den sikre siden. 6-10 mnd. vil jeg si.

"....................................."

Enig. Ikke bra å kastrere katten for tidlig, det kan bl.a føre til kronisk urinveisinfeksjon hos hannatter.

Gjest SheScorpio
Skrevet

Bra at _dere_ vet hva dere driver med, ihvertfall :-)

"............................................"

Må spørre deg om en ting, siden du tydeligvis har peiling...

Fikk katten min nesten 6 uker gammel. De som hadde henne ville avlive henne hvis jeg ikke tok henne så ung, for de skulle på ferie! Vi trenger jo ikke diskutere hvor mye det i seg selv byr oss imot, for jeg regner med at vi er rimelig enige. Men det jeg lurer på er om hun kan ha gått glipp av ting som har vært viktig for utviklingen hennes...

Hun er to år nå, og kom forresten hjem med sin første mus i dag... Har bjelle på henne se! Da jeg fikk henne ca 5,5 uker gammel, gikk hun alltid i kassa, spiste og drakk! Hun lekte, og virket på alle måter frisk, hvilket hun gjør enda!

Hun begynte allerede første natten å sutte på håret mitt og lete etter pupp. Det gjør hun enda, men bare for kos når vi sover. Klorer opp hele hodebunnen min med kosetråkkingen sin...

Det er det eneste tegnet jeg har sett, på at hun var tatt for tidlig! I tillegg er hun usedvanlig skvetten og sint overfor fremmede (både dyr og mennesker). Men dette kan også komme av at hun var mye aleine en stund, og ellers bare sammen med meg.

Tror du hun har gått glipp av noe?

Var forresten førstefødt, og stor og sterk...!

Skrevet

Må spørre deg om en ting, siden du tydeligvis har peiling...

Fikk katten min nesten 6 uker gammel. De som hadde henne ville avlive henne hvis jeg ikke tok henne så ung, for de skulle på ferie! Vi trenger jo ikke diskutere hvor mye det i seg selv byr oss imot, for jeg regner med at vi er rimelig enige. Men det jeg lurer på er om hun kan ha gått glipp av ting som har vært viktig for utviklingen hennes...

Hun er to år nå, og kom forresten hjem med sin første mus i dag... Har bjelle på henne se! Da jeg fikk henne ca 5,5 uker gammel, gikk hun alltid i kassa, spiste og drakk! Hun lekte, og virket på alle måter frisk, hvilket hun gjør enda!

Hun begynte allerede første natten å sutte på håret mitt og lete etter pupp. Det gjør hun enda, men bare for kos når vi sover. Klorer opp hele hodebunnen min med kosetråkkingen sin...

Det er det eneste tegnet jeg har sett, på at hun var tatt for tidlig! I tillegg er hun usedvanlig skvetten og sint overfor fremmede (både dyr og mennesker). Men dette kan også komme av at hun var mye aleine en stund, og ellers bare sammen med meg.

Tror du hun har gått glipp av noe?

Var forresten førstefødt, og stor og sterk...!

Heldigvis er det slik at sjansen for at katten blir trygg og harmonisk, og ikke får adferdsvansker o.l., er ganske god selv om den blir tatt for tidlig fra moren.

Dette med pattingen kan være p.g.a dette, samtidig som den kunne ha vært slik selv om den var 14 uker når den ble tatt fra moren. Men ofte blir de mer "pattete" hvis de er tatt for tidlig. Det er imidlertid ikke noe galt med en voksen katt som gjør det - det er en instinktiv adferd som kommer frem når den koser seg. Når det gjør dette, går den inn i en tilstand hvor den blir kattunge igjen. Ganske morsomt, og i seg selv ikke noe negativt tegn.

"........................................."

Skrevet

Man bør ikke ha halsbånd på utekatter, fordi de kan henge seg fast i greiner e.l. og bli kvalt.

Ikke helt riktig. Poenget ditt er godt, men man får halsbånd som er helt eller delvis elastiske, slik at de får vridd det av seg hvis noe slikt skulle skje.

Skrevet

Og for å svare helt konkret: Jo, man _skal_ ha halsbånd på katten. Det er det eneste helt sikre tegnet på at den ikke er hjemløs.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Ikke helt riktig. Poenget ditt er godt, men man får halsbånd som er helt eller delvis elastiske, slik at de får vridd det av seg hvis noe slikt skulle skje.

Ja, jeg vet det, men jeg tør uansett ikke ha halsbånd på mine katter.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Og for å svare helt konkret: Jo, man _skal_ ha halsbånd på katten. Det er det eneste helt sikre tegnet på at den ikke er hjemløs.

For noe tull. Det er hundrevis av katter her i nabolaget, har ikke sett en eneste en med halsbånd. Dessuten går det an å få microchip eller øretatovering.

Gjest SheScorpio
Skrevet

Heldigvis er det slik at sjansen for at katten blir trygg og harmonisk, og ikke får adferdsvansker o.l., er ganske god selv om den blir tatt for tidlig fra moren.

Dette med pattingen kan være p.g.a dette, samtidig som den kunne ha vært slik selv om den var 14 uker når den ble tatt fra moren. Men ofte blir de mer "pattete" hvis de er tatt for tidlig. Det er imidlertid ikke noe galt med en voksen katt som gjør det - det er en instinktiv adferd som kommer frem når den koser seg. Når det gjør dette, går den inn i en tilstand hvor den blir kattunge igjen. Ganske morsomt, og i seg selv ikke noe negativt tegn.

Takk for svar:-) Trengte bare å være sikker...

Så da går "pattepus" og jeg og legger oss vi, så får samboeren ligge i fotenden om han er heldig c",)

Skrevet

For noe tull. Det er hundrevis av katter her i nabolaget, har ikke sett en eneste en med halsbånd. Dessuten går det an å få microchip eller øretatovering.

Tull? Bra utsagn.

Eller mener du fatisk at du kan _se_ en microchip? Hvis du ikke har røntgensyn, hvordan ser du da for sikkert at katten har et hjem?

Microchip har kun én funksjon: For at dyrebeskyttelsen e.l. kan se hvem som eier den hvis de får den inn. (Hvis de sjekker for chip.) Og så for deg og røntgensynet ditt, selvfølgelig.

".........................................."

Skrevet

Du bør fakisk klippe klørne. Men det er vanskelig hvis det aldri har blitt gjort :-)

Det hadde nok gått på min gamle late sofakatt,- han er veldig medgjørlig. Men, hvorfor? For at ikke han skal henge så mye fast i ting...? Og hvor korte skal de i så fall være?

Skrevet

Kattehalsbånd er utstyrt med strikk, noen typer har også spenne med "selvutløser", så dette skal ikke være noe problem.

Skrevet

Det hadde nok gått på min gamle late sofakatt,- han er veldig medgjørlig. Men, hvorfor? For at ikke han skal henge så mye fast i ting...? Og hvor korte skal de i så fall være?

For at han ikke skal henge fast, ja. Klore i stykker ting o.s.v. I tillegg til at han ikke får den samme naturlige nedslitingen av klørne som om han hadde gått ute.

Inni kloen ser du en nervetråd som går et stykke utover i kloen. Man kan klippe kloen til omtrent en millimeter fra denne.

"......................................."

Skrevet

For at han ikke skal henge fast, ja. Klore i stykker ting o.s.v. I tillegg til at han ikke får den samme naturlige nedslitingen av klørne som om han hadde gått ute.

Inni kloen ser du en nervetråd som går et stykke utover i kloen. Man kan klippe kloen til omtrent en millimeter fra denne.

"......................................."

Han klorer vel fortsatt, selv om han har korte klør...?

Jeg mener,- jeg tror han liker å klore,- det er ikke bare for å slite klørne, vel?

Skrevet

Han klorer vel fortsatt, selv om han har korte klør...?

Jeg mener,- jeg tror han liker å klore,- det er ikke bare for å slite klørne, vel?

Han vil nok klore mindre, mest sannsynlig. Og så gjør han mindre skade. Men han slutter selvfølgelig ikke _helt _ å klore.

Skrevet

De kan få såre og vonde poter hvis klørne er for lange. Kattens klør skal kunne trekkes helt tilbake slik at de ikke er nær bakken når den går. Når du kan høre klørne klikke mot gulvet er det altså på høy tid med en klipp.

Du kan se gjennom kloa hvor langt ut nervebanen går og klipper så nær denne som du tør.

Skrevet

Vi fikk en kattunge i sommer, du kan glede deg! Jeg har ikke hatt katt før, men er glad i dyr og vant til hund. Katt er bare så utrolig koselig, og maken til enkelt og selvstendig dyr tror jeg du skal lete lenge etter! Går på doen når den er inne, går ute når den får anledning.

Jeg skaffet kattebok ("Alt om katten"), kattedo, reisebur, børster, ormekur, seng, klore- og klatrestativ og leker.

Erfaringen er: Reiseburet blir snart for lite, må skaffe et større. Lekene er ikke så interessante, mer gøy med kongler, kosedyrene til ungene, papirballer, fluer m.m. Klorestativet blir ikke klort på. Senga var ubrukt frem til jeg satte den på yndlingsplassen.

Kjøp et bra tørrfor beregnet for katthunger (Royal Canin, Hill eller tilsv.) Godbiter (tørrfisk e.l) er kjekt for å lære den å komme når du roper. Det er også gøy for katten hvis du gjemmer godbiter, så kan den lete seg frem til dem.

Jeg kjøpte også et halsbånd med refleks og "selvutløser". Jeg har rett og slett glemt å bruke det, så denne tråden minnet meg på det!

Skrevet

Han vil nok klore mindre, mest sannsynlig. Og så gjør han mindre skade. Men han slutter selvfølgelig ikke _helt _ å klore.

Kloremerker på dørkarmer/møbler er koselige minner ;-) I mitt hjem.

Gjest Princess Peach
Skrevet

Tull? Bra utsagn.

Eller mener du fatisk at du kan _se_ en microchip? Hvis du ikke har røntgensyn, hvordan ser du da for sikkert at katten har et hjem?

Microchip har kun én funksjon: For at dyrebeskyttelsen e.l. kan se hvem som eier den hvis de får den inn. (Hvis de sjekker for chip.) Og så for deg og røntgensynet ditt, selvfølgelig.

Nei, men man kan SE en øretatovering, så halsbånd er ikke den eneste måten å skjønne at en katt ikke er løskatt på. Du er så utrolig bastant noen ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...