Gå til innhold

tordenvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det myte at man må dra ut kontaktene etc og at det er farlig å se på tv når det torner.

Jeg vil se fahrenheit som kommer på nrk nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kjære fikk ødelagt en dataskjerm a det var lynnedslag i nærheten og en eller annen trafo (???) gikk i stykker. Etter det kobler han alltid fra tv og sånt når han reiser bort + når det tordner.

Skrevet

Du kan ødelegge elektriske apparater hvis det tordner og lynet slår ned. Fører til for høy spenning, som ødelegger elektronikken.

Kjenner folk som har fått ødelagt både pc og tv under tordenvær.

Skrevet

Lyden går med ca. 340 meter pr.sekund, hvis du tar tiden så vet du omtrent hvor langt unna tordenværet er.

Ta tiden fra det lyner til du hører torden. Er det f.eks 10 sekunder så er tordenværet ca. 3,5 km unna deg og da er det ingen umiddel fare, men kommer du ned på det halve bør du ta ut kontaktene.

Skrevet

Det hele baserer seg på flaks.

Har du nok uflaks, så hjelper det ikke hva du gjør.

Du kan bare redusere skadevirkningene. Sett TVen og alt elekronisk nedi kjellern, eller legg det i bilen.

Kommer lynet nær nok, så hjelper ingenting, da blir det mørkt i nesten alle apparater.

Skrevet

Det hele baserer seg på flaks.

Har du nok uflaks, så hjelper det ikke hva du gjør.

Du kan bare redusere skadevirkningene. Sett TVen og alt elekronisk nedi kjellern, eller legg det i bilen.

Kommer lynet nær nok, så hjelper ingenting, da blir det mørkt i nesten alle apparater.

Jeg er klar over det der, at elektriske apparater kan ta kvelden selv om man har tatt ut kontakten. Men når tv-en veier rundt 100 kg, så er det jo lite fristende å begynne å flytte på den "annenhver" dag.

Dekkes ikke slike skader av forsikringa, forresten?

Skrevet

Jeg er klar over det der, at elektriske apparater kan ta kvelden selv om man har tatt ut kontakten. Men når tv-en veier rundt 100 kg, så er det jo lite fristende å begynne å flytte på den "annenhver" dag.

Dæven, du har stor/tung tv :-)

"........................................"

Skrevet

Dæven, du har stor/tung tv :-)

"........................................"

Jepp. Den er strengt tatt samboer'n sin, type sony som visstnok var noe av det beste på markedet for noen år siden. Ikke spør meg:) Tung som bare helvete i hvert fall.

Skrevet

Jepp. Den er strengt tatt samboer'n sin, type sony som visstnok var noe av det beste på markedet for noen år siden. Ikke spør meg:) Tung som bare helvete i hvert fall.

Men ikke 100 kg. Ikke faen :-)

Maks 30-40.

".........................................."

Skrevet

Men ikke 100 kg. Ikke faen :-)

Maks 30-40.

Jeg gir meg, sjekka det nå, og den veier 64 kg. Men det er nok for meg:)

Skrevet

Jeg gir meg, sjekka det nå, og den veier 64 kg. Men det er nok for meg:)

Ok, det er faktisk veldig tungt :-)

"........................................."

Skrevet

Ok, det er faktisk veldig tungt :-)

"........................................."

I hvert fall for en stakkars liten pike som meg;)

Skrevet

Jo, det dekkes, men når alder og egenandel er kalkulert med av selskapet, så blir det fort null.

Det beste du kan gjøre er å nappe ut antenne, strøm og andre kabler på all finelektronikk og håpe på det beste.

Skrevet

Slå opp på grovvern, mellomvern og finvern for overspenning.

Skrevet

I hvert fall for en stakkars liten pike som meg;)

Jeg kjenner ingen _stakkars_ små piker, så jeg nekter å tro at du er en :-)

Skrevet

For ørten år siden slo lynet ned sikkert 1 km fra der vi bode, og både TV og trådløs telefon gikk fløyten. (Vi var ikke hjemme, og begge var plugget i).

Men videoapparatet som var koblet til tv'en greide seg!!

Det var riktignok en meget gammel TV, så det kan nok ha fremskyndet "døden". Telefonen var derimot nokså ny.

Det ble dekket av forsikring, men man trakk fra for alder + egenadnel (heldigvis bare en, ettersom det regnet som samme forsinkringstilfelle som dekket begge tingene). Det var ikke store greiene vi fikk utbetalt, men alle monner drar....

For en uke siden el slikt var det tordenvær, og lynet slo ned veldig nære - hørte det smalt omtrent i samme sekund som vi så lynet. Jeg hadde ikke rukket å trekke ut noen apparater, men alt "overlevde".

Så jeg tror på flaks/uflaks-teorien, men at man kan øke sjansen for "flaks" dersom man trekker ut kontakter osv.

Skrevet

Jeg kjenner ingen _stakkars_ små piker, så jeg nekter å tro at du er en :-)

Hehe, det er ikke noe synd på meg, nei, det har du helt rett i. Jeg pleier å lande på beina:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...