Gå til innhold

Innekatt?

Anbefalte innlegg

Gjest KattKatt
Skrevet

Kan alle katteraser være innekatter, om de er det fra de er små?

Ønsker meg en Sibirkatt. Ville en slik ha trivdes i en 80 kv. stor leilighet midt i Oslo?

Skrevet

Leiligheten høres helt streit ut, arealmessig.

Ja, det er i utgangspunktet ingen forskjell på raser og evt. ikke-raser når det gjelder inne eller ute. Bortsett fra at noen få raser ikke egner seg som utekatter p.g.a tynn pels o.l., selvfølgelig.

En sibirkatt vil du neppe ha ute (ihvertfall ikke uten oppsyn), da den koster så mye at den ville være attraktiv å stjele for noen som kjenner til rasen.

"......................................."

Gjest KattKatt
Skrevet

Ja, det er i utgangspunktet ingen forskjell på raser og evt. ikke-raser når det gjelder inne eller ute. Bortsett fra at noen få raser ikke egner seg som utekatter p.g.a tynn pels o.l., selvfølgelig.

En sibirkatt vil du neppe ha ute (ihvertfall ikke uten oppsyn), da den koster så mye at den ville være attraktiv å stjele for noen som kjenner til rasen.

Oi, koster de myye? Tenkte på den fordi det er enkelte katteraser jeg reagerer på, mens andre reagerer jeg ikke på i det hele tatt. Vet du sånn ca. hva de koster?

Takk for svar på de øvrige tingene, forresten. :)

Skrevet

Oi, koster de myye? Tenkte på den fordi det er enkelte katteraser jeg reagerer på, mens andre reagerer jeg ikke på i det hele tatt. Vet du sånn ca. hva de koster?

Takk for svar på de øvrige tingene, forresten. :)

Hvis jeg ikke tar feil, så ligger de på rundt 8000,-. Altså, litt dyrere enn en gjennomsnittlig rasekatt, fordi det ikke er så mange av dem. For noen år tilbake kostet de glatt 20-25.000,- :-)

".........................................."

Gjest KattKatt
Skrevet

Hvis jeg ikke tar feil, så ligger de på rundt 8000,-. Altså, litt dyrere enn en gjennomsnittlig rasekatt, fordi det ikke er så mange av dem. For noen år tilbake kostet de glatt 20-25.000,- :-)

".........................................."

Oops.. Får finne et billigere alternativ da. :)

Skrevet

Oops.. Får finne et billigere alternativ da. :)

Ganske vanlig pris. 7000,- er en vanlig pris på mange katteraser, akkurat som at det er en helt standard valpepris på hunder. Men hvis man ikke har tenkt å drive med katter på en måte som "krever" rasekatt, så er det en bedre gjerning å hente en hjemløs en hos dyrebeskyttelsen :-)

"......................................"

Skrevet

Ganske vanlig pris. 7000,- er en vanlig pris på mange katteraser, akkurat som at det er en helt standard valpepris på hunder. Men hvis man ikke har tenkt å drive med katter på en måte som "krever" rasekatt, så er det en bedre gjerning å hente en hjemløs en hos dyrebeskyttelsen :-)

"......................................"

- og det samme kan vel forøvrig sies om hunder! ;-)

Skrevet

- og det samme kan vel forøvrig sies om hunder! ;-)

Selvfølgelig. Men jeg har inntrykk av at det er et større fokus på raserenhet for hunder, selv om de ikke brukes til show/konkurranser etc.

"........................................"

Skrevet

det finnes katteraser som ikke egner seg for inneliv i det hele tatt. jeg aner ikke om dette gjelder den du ønsker deg, men sjekk med noen kattebøker (med rasebeskrivelser) før du investerer.

Skrevet

det finnes katteraser som ikke egner seg for inneliv i det hele tatt. jeg aner ikke om dette gjelder den du ønsker deg, men sjekk med noen kattebøker (med rasebeskrivelser) før du investerer.

Hvilken katterase kan ikke være inne, og hvorfor?

Kattebøker er skrevet av kattefolk.

Kokebøker er skrevet av kokker.

Slankebøker skrives av....

Skrevet

Hvilken katterase kan ikke være inne, og hvorfor?

Kattebøker er skrevet av kattefolk.

Kokebøker er skrevet av kokker.

Slankebøker skrives av....

jeg har en liten bok som er fra cappelens serie kjæledyrbøker. der står det litt om hva de enkelte rasene krever. jeg finner ikke noe om den du nevnte.... på mange av dem står det f.eks. ideel innekatt. kontra frihetselskende katt som trenger mye plass.

Skrevet

Jeg hadde mine rasekatter ute. Jeg forsikret dem sånn i tilfelle noe skjedde med dem. Det jeg fryktet mest var at de skulle bli påkjørt.

Jeg hadde ikke hjerte til å holde dem inne når instinktene sa til dem at de ville ut :)

Skrevet

jeg har en liten bok som er fra cappelens serie kjæledyrbøker. der står det litt om hva de enkelte rasene krever. jeg finner ikke noe om den du nevnte.... på mange av dem står det f.eks. ideel innekatt. kontra frihetselskende katt som trenger mye plass.

Alle dyr vil ut.

Men det er litt underlig når noen påstår at hvis katten klorer i stykker møbler så er det kun fordi katten vil ut. Hvordan vet de det?

Selvsagt er det enklest å hive ut katta, enn å finne ut hvorfor den egentlig klorer.

Men egentlig er først og fremst mennsket som vil ha katten. Uten katten hadde det ikke spilt noen rolle om den ville være ute eller inne.

Jeg syns grunnsynet bør være om folk MÅ ha katt, og om de har rett til å ha katt. Og har de rett til å ha den ute? Har katten rett til å være ute? Har naboene rett til å få være i fred på sin egen eiendom uten å få andres katter rekende rundt der?

Skrevet

Alle dyr vil ut.

Men det er litt underlig når noen påstår at hvis katten klorer i stykker møbler så er det kun fordi katten vil ut. Hvordan vet de det?

Selvsagt er det enklest å hive ut katta, enn å finne ut hvorfor den egentlig klorer.

Men egentlig er først og fremst mennsket som vil ha katten. Uten katten hadde det ikke spilt noen rolle om den ville være ute eller inne.

Jeg syns grunnsynet bør være om folk MÅ ha katt, og om de har rett til å ha katt. Og har de rett til å ha den ute? Har katten rett til å være ute? Har naboene rett til å få være i fred på sin egen eiendom uten å få andres katter rekende rundt der?

om man ikke vil ha dyr inn på egen eiendom kan man bygge seg en mur. jeg skjønner at folk blir sinte når fugler driter på billakken, og at katter tisser i beddene, men det er faktisk lettere å holde kattene enn fuglene unna eiendommen din.

Skrevet

om man ikke vil ha dyr inn på egen eiendom kan man bygge seg en mur. jeg skjønner at folk blir sinte når fugler driter på billakken, og at katter tisser i beddene, men det er faktisk lettere å holde kattene enn fuglene unna eiendommen din.

Murer er stygt. Og det øker innbruddsfaren. Dessuten er det ikke sikkert naboen vil ha mur. Eller bygningsetaten for den saks skyld.

Jeg syns da heller katteeiere kan bygge mur rundt sin eiendom, da blir det færre murer.

Skrevet

Murer er stygt. Og det øker innbruddsfaren. Dessuten er det ikke sikkert naboen vil ha mur. Eller bygningsetaten for den saks skyld.

Jeg syns da heller katteeiere kan bygge mur rundt sin eiendom, da blir det færre murer.

da går du på dyrebutikken og spør etter katteperler. det gjør piffen som usynlig anti-katte mur.

Skrevet

da går du på dyrebutikken og spør etter katteperler. det gjør piffen som usynlig anti-katte mur.

Har du prøvd dem?

De virker ikke.

Gjest Løvinne71
Skrevet

Jeg er i prinsippet litt imot innekatter.

Fordi katter i utgangspunktet er selvstendige rovdyr som har behov for å jakte,streife og utforske sine omgivelser. Og ikke minst møte artsfrender den kan forholde seg til.

Om leligheten er stor eller liten, er egenlig uvesentlig i så måte. Da den uansett ikke kan by på det naturlig miljøet eller plassen en katt trenger for "å leve som en katt..."

Når det er sagt, så finnes det selvfølgelig raser som takler innetilværelsen bedre enn andre.

Enkelte rasekatter er avlet til å være mere dorske og trege, og har derfor ikke lenger så mye jakt-innstinkt.

(f.eks, Persere og Ragdoll)

Men husk at innekatter ofte har lettere for å kjede seg, og legge seg til uvaner som kloring på møbler, og tissing innendørs.

Mange katter jamrer seg også mye, og kan vandre hvileløse og frustrerte rundt i leiligheten.

Skrevet

Har du prøvd dem?

De virker ikke.

jeg vet ikke hvilke du har kjøpt , men de søstra mi kjøpte fungerte som de skulle.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...