Bergen27 Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 Jeg har har en vond kul øverst på halsen, under øret - regner med at det er en hoven lymfekjertel. Har ikke merket den før nylig, så regner med at den ikke har vært vond lenge. Hvor lang tid tar det vanligvis før den forsvinner? I tillegg har jeg slitt med svimmelhet og kløe i noen måneder som har forverret seg. Nå kan svimmelheten komme selv om jeg ligger helt i ro, og vare lenge (timesvis). Iblant får jeg også mer intense svimmelhets-anfall når jeg står, der jeg føler at er på nippet til å besvime. Alt går rundt, jeg griper og holder hardt fast i noe som holder meg oppe/støtter (som en bordkant)fokuserer på ikke å falle. Klarer ikke holde øynene åpne, og kjennes ut som er på nippet til å besvime. Er vant til å kunne bli svimmel når reiser meg opp, men dette er jo helt vanlig og går fort over, mens dette er overveldende og på det verste kan vare i opptil ti minutter. Når det gjelder kløen, er også den ganske intens (må klø og klø selv om prøver å unngå det), men har ingen voldsomme utslett el.l. Kommer nå over hele kroppen - men oftest på armene, hendene/fingrene, leggene, ryggen, halsen og i ansiktet. Det har blitt ganske plagsomt. Noe jeg kan gjøre for å dempe dette? Takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243400-svimmelhet-kl%C3%B8e-og-vond-kjertel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Lymfekjertler SKAL hovne når du har hatt en forkjølelse eller hals-in feksjon; forsvarsceller dannes i lymfeknutene. Vanligvis forsvinner hevelsen i kjertelen gradvis i løpet av 1-2 uker.Dersom svimmelheten er av krusell-type, den kommer i anfall, og i tillegg utløses av bestemte hodestillinger, kan det være såkalt "krystall-syke", eller tidligere kalt "virus på balansenerven". Endel ysioterapeuter kan den såkalte "Epleys manøver" som tar ca. 4 minutter, og kan være kurerende. Men kanskje du skal be om en helsesjekk hos fastlegen din. Det finnes mange typer svimmelhet; les litt om de ulike typene her i doktoronline. Blodtrykk, endel blodprøver og en orienterende nevrologisk sjekk bør gjøres, og dersom legen ikke er sikker på årsak, taes noen ganger bilde av hodet/hjernen. Kløen KAN være en form for elveblest/urticaria. Det kan være aktuelt med allergiprøver, samt å utelukke kroniske infeksjoner eller annen irritasjonstilstand i kroppen. Antihistaminer hjelper dersom det er elveblest; du får slike reseptfritt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243400-svimmelhet-kl%C3%B8e-og-vond-kjertel/#findComment-1893326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.