Gå til innhold

Er alle så trangsynte?

Anbefalte innlegg

Gjest No brain-no pain-
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk få tro på det de vil,uten frekke kommentarer?

Og å være gal er jo tydeligvis noe som er bare til å le av,tydeligvis vet dere ikke hva gal er,vet dere hva rett er?

Siden dere er så fantastiske,og vet alt,ihvertfall alt om alt som ikke eksisterer...kan dere da fortelle meg hva rett er?

Det er jo rett å være frekk sant,det er rett å gjøre narr av galne folk,det er rett å påstå ditt og datt...uten å vite hva man snakker om..rett?

Fortell meg om rett,deres meninger om hva som er rett...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er rett er retten til å kunne tro som man vil og forkynne det om man ønsker - så fremt man ikke gjør det på en måte som plager andre.

Det som også er rett er retten til å si hva man mener om andres tro - så fremt man gjør det på en måte som ikke plager andre.

Hva som måtte plage andre er den vanskelige delen av dette. Og da bør man sette grensen ved at man ikke påtvinger andre meninger som de klart har gitt uttrykk for at de ikke ønsker å høre.

Men har man en tro, og informerer andre om den - så må man også forvente at andre har meninger om det, og de må også få lov til å uttrykke det.

Gjest No brain-no pain-
Skrevet

Det som er rett er retten til å kunne tro som man vil og forkynne det om man ønsker - så fremt man ikke gjør det på en måte som plager andre.

Det som også er rett er retten til å si hva man mener om andres tro - så fremt man gjør det på en måte som ikke plager andre.

Hva som måtte plage andre er den vanskelige delen av dette. Og da bør man sette grensen ved at man ikke påtvinger andre meninger som de klart har gitt uttrykk for at de ikke ønsker å høre.

Men har man en tro, og informerer andre om den - så må man også forvente at andre har meninger om det, og de må også få lov til å uttrykke det.

Selvfølgelig,alle har meninger om alt,men enkelte er respektsløse...

Det er lett å lese/se,og de har "det morro" på andres bekostning,det er ikke å respektere,hvorfor ikke la folk være som de er?

Skrevet

Selvfølgelig,alle har meninger om alt,men enkelte er respektsløse...

Det er lett å lese/se,og de har "det morro" på andres bekostning,det er ikke å respektere,hvorfor ikke la folk være som de er?

Fordi de verste religionsforakterne er de som selv tror de er guder :)

Gjest No brain-no pain-
Skrevet

Fordi de verste religionsforakterne er de som selv tror de er guder :)

Det er nok bare en myte,kjære deg...en veldig gammel en,men det er min mening.

Skrevet

Det er nok bare en myte,kjære deg...en veldig gammel en,men det er min mening.

Det kan da vel ikke være noen myte -jeg fant det på helt selv - nå.

Jeg mener at de som sier at det IKKE FINNES er de dumme her, for vi mennesker kan IKKE VITE hverken det ene eller det andre.

Skrevet

Jeg mener at de som sier at det IKKE FINNES er de dumme her, for vi mennesker kan IKKE VITE hverken det ene eller det andre.

De som sier DET FINNES er vel like "dumme", siden de heller ikke kan vite - men bare tro:-)

Skrevet

De som sier DET FINNES er vel like "dumme", siden de heller ikke kan vite - men bare tro:-)

enig i det :)

Skrevet

enig i det :)

Spørs om du sier "jeg TROR ikke det finnes". I såfall stiller man 100% likt med de som tror. Hvis man derimot fremmer påstanden "det finnes ikke", så er man egentlig bare dum, og mange andre ting er blir sagt i tråden her.

Jeg fatter egentlig ikke hvordan enkelte mennesker kan være så gjennomført kjedelige at de ikke _lurer_ på, eller filosoferer over, noen ting? De bare forholder seg til det de vet, og så fornekter de alt annet. Tragisk, egentlig, og så uinteressant at det er rent imponerende.

Jeg har kjent et par personer som var av typen som aldri leste bøker, aldri så film annet enn visuellt underholdende ting, og heller ikke hadde noe forhold til musikk. Du kan tro dette var interessante mennesker å snakke med, når det ikke gjalt den siste jordfeilbryteren fra Klökner Möller...:-) Folk som er helt uten et sjelsliv...*urgh*

"........................................."

Skrevet

Spørs om du sier "jeg TROR ikke det finnes". I såfall stiller man 100% likt med de som tror. Hvis man derimot fremmer påstanden "det finnes ikke", så er man egentlig bare dum, og mange andre ting er blir sagt i tråden her.

Jeg fatter egentlig ikke hvordan enkelte mennesker kan være så gjennomført kjedelige at de ikke _lurer_ på, eller filosoferer over, noen ting? De bare forholder seg til det de vet, og så fornekter de alt annet. Tragisk, egentlig, og så uinteressant at det er rent imponerende.

Jeg har kjent et par personer som var av typen som aldri leste bøker, aldri så film annet enn visuellt underholdende ting, og heller ikke hadde noe forhold til musikk. Du kan tro dette var interessante mennesker å snakke med, når det ikke gjalt den siste jordfeilbryteren fra Klökner Möller...:-) Folk som er helt uten et sjelsliv...*urgh*

Jeg skilte meg fra en sånn - han var "ferdig med å lese bøker", han .)

Skrevet

Jeg skilte meg fra en sånn - han var "ferdig med å lese bøker", han .)

*LOL*

"................................."

Gjest No brain-no pain-
Skrevet

Enig,klokt sakt!

Gjest No brain-no pain-
Skrevet

Da får vi være enige om at alle er like "dumme" da :)

Skrevet

Nemlig! Den største kunnskapen du kan ha, er å vite at du ikke vet...

Skrevet

Da får vi være enige om at alle er like "dumme" da :)

Eller litt for påståelige? :-)

Gjest No brain-no pain-
Skrevet

Eller litt for påståelige? :-)

Menge som er det ja..

Skrevet

Jeg syns du drar det litt langt, Prozak, når du sidestiller det å ikke tro på diverse magi og mystikk som 'ikke filosofisk, ikke undrende og kjedelige'.

Det er klart, når jeg var gutt tenkte jeg at det hadde jo vært gøy om det fantes munker i tibet som kunne levitere, men jeg holder det for svært lite sansynelig.

Tror du mennesker kan levitere ved å oppheve tyngdekraften ?

Skrevet

Jeg syns du drar det litt langt, Prozak, når du sidestiller det å ikke tro på diverse magi og mystikk som 'ikke filosofisk, ikke undrende og kjedelige'.

Det er klart, når jeg var gutt tenkte jeg at det hadde jo vært gøy om det fantes munker i tibet som kunne levitere, men jeg holder det for svært lite sansynelig.

Tror du mennesker kan levitere ved å oppheve tyngdekraften ?

Jeg synes _du_ drar det litt langt nå. Kan du forklare hvordan du kommer til den tolkningen at jeg sidestiller å ikke _tro_ med å være kjedelig? Jeg sidestiller fornektelse av alt man ikke kan forstå med å være kjedelig. Og det står jeg for for egen del.

"....................................,...."

Skrevet

Jeg synes _du_ drar det litt langt nå. Kan du forklare hvordan du kommer til den tolkningen at jeg sidestiller å ikke _tro_ med å være kjedelig? Jeg sidestiller fornektelse av alt man ikke kan forstå med å være kjedelig. Og det står jeg for for egen del.

Etter diverse innlegg sitter jeg igjen med intrykk av at du mener:

1) Man kan ikke vite om ting som gudommelighet, klarsynhet etc

2) Man kan velge å 'forkaste' det man ikke skjønner (i kontekstene dette har blitt skrevet virker det som referert til pkt 1)

3) Om man forkaster det man ikke skjønner, er man trangsynt og uinteresant.

Om det var forhastede slutninger trekker jeg hele utsagnet tilbake, men etter å ha tatt en titt til på et par av de andre innleggene her, er det slik jeg tolker det. Jeg skal dog ikke 'bestemme' hva du mente, så du kan ha ment noe annet.

Forøvrig ser jeg ikke helt at jeg skrev 'de som ikke tror er trangsynte', skal sjekke posten min en gang til etterpå. Det jeg mente å skrive var uansett 'det å forkaste (som i: ikke holde muligheten åpen for at det kan eksistere) er kjedelig.

Altså er det holdningen om å 'ikke holde åpent', ikke fravær av tro.

Skrevet

ok, jeg så på inlegget mitt, og det var skrevet feil. Korigering under.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...