Gå til innhold

Kommer boligprisene til å fortsatt stige?

Anbefalte innlegg

Gjest undrende doler
Skrevet

Vi bor på vestlandet og prisen på leilighet/hus har steget noe sinnsykt. Vi ønsker etterhvert egen bolig, men slik det er nå er det umulig. Er det håp? (For få år siden kunne man få et hus for 1,5 mill; nå ligger prisene på 2,5 og oppover.....)

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

11

• Hawkwind

9

• Prozak

7

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er noe som det er umulig å gi noe godt svar på - og avhenger veldig av en rekke ulike faktorer.

At prisene etterhvert vil synke må man regne med. Det har alltid tidligere skjedd i sykluser, og det er noe man også kan regne med vil skje igjen.

Men når det skjer, og hvor mye det vil synke (kanskje det denne gang bare vil være marginalt?) vet ingen.

Og uansett vil det så stige igjen til "nye høyder" - så fremt det ikke inntreffer noe helt ekstraordinært.

Skrevet

Det er lite som tilsier at prisene vil synke i nær fremtid; ihvertfall for eiendommer beliggende i sentrale strøk og i større byer.

Renta stiger noe nå riktignok; men ikke nok til at det vil ha innvirkning på urbaniseringstrenden.

Og arbeidsmarkedet er bra for tiden - liten ledighet og relativt stor optimisme.

Samtidig så bygges det mye her i landet for tiden; noe som kan medføre en stabilisering i boligprisene.

Personlig tror jeg det først vil skje en del spennende saker om en rundt 5 år.

Da vil avdragsfriheten på mange av de nybygde boligprosjektene utløpe; og de som har kjøpt seg inn der må begynne å betale renter.

Hvilket medfører dobling/tripling av de månedlige utgiftene for de som har valgt å kjøpe seg inn der.

Er nok redd for at en god del av de som har kjøpt seg inn i de prosjektene vil kunne få problemer da; ikke minst kombinert med den renteøkning man ser tendensene til nå.

Og om mange av de må selge seg ut, vil det kunne medføre en del interessante tendenser mht. boligpriser - især prisene på leiligheter...

Gjest undrende doler
Skrevet

Det er lite som tilsier at prisene vil synke i nær fremtid; ihvertfall for eiendommer beliggende i sentrale strøk og i større byer.

Renta stiger noe nå riktignok; men ikke nok til at det vil ha innvirkning på urbaniseringstrenden.

Og arbeidsmarkedet er bra for tiden - liten ledighet og relativt stor optimisme.

Samtidig så bygges det mye her i landet for tiden; noe som kan medføre en stabilisering i boligprisene.

Personlig tror jeg det først vil skje en del spennende saker om en rundt 5 år.

Da vil avdragsfriheten på mange av de nybygde boligprosjektene utløpe; og de som har kjøpt seg inn der må begynne å betale renter.

Hvilket medfører dobling/tripling av de månedlige utgiftene for de som har valgt å kjøpe seg inn der.

Er nok redd for at en god del av de som har kjøpt seg inn i de prosjektene vil kunne få problemer da; ikke minst kombinert med den renteøkning man ser tendensene til nå.

Og om mange av de må selge seg ut, vil det kunne medføre en del interessante tendenser mht. boligpriser - især prisene på leiligheter...

Jeg håper vi får råd til egen bolig (leilighet skulle jeg vært fornøyd med) om noen år. Tenk at dersom to omsorgsarbeidere bor sammen vil de ikke få lån pga for lav inntekt.... Det var bare et eksempel siden vi har andre stillinger, men lønnen er ikke blant de høyeste.

Skrevet

Jeg håper vi får råd til egen bolig (leilighet skulle jeg vært fornøyd med) om noen år. Tenk at dersom to omsorgsarbeidere bor sammen vil de ikke få lån pga for lav inntekt.... Det var bare et eksempel siden vi har andre stillinger, men lønnen er ikke blant de høyeste.

Prisene er helt horrible i mer sentrale strøk, ja. Noe som overrasker meg, er at det finnes så tilsynelatende mange som er født med sølvskje i munnen, og som har foreldre som enten kjøper bolig til dem, eller spytter inn en halv million slik at de får kjøpt. Mens vi som ikke er bortskjemte drittunger, og ikke har rike foreldre, har ikke sjangs til å få kjøpt noe som er i nærheten av levelig.

"........................................"

Gjest undrende doler
Skrevet

Prisene er helt horrible i mer sentrale strøk, ja. Noe som overrasker meg, er at det finnes så tilsynelatende mange som er født med sølvskje i munnen, og som har foreldre som enten kjøper bolig til dem, eller spytter inn en halv million slik at de får kjøpt. Mens vi som ikke er bortskjemte drittunger, og ikke har rike foreldre, har ikke sjangs til å få kjøpt noe som er i nærheten av levelig.

Dette er hjemstedet mitt, men jeg ser at de som kjøper bolig nå er de som har godt med penger og gjerne får støtte fra familie. Jeg synes det er synd at vi ikke har råd til en leilighet en gang; prisen på en liten leilighet er nå over to millioner. Det er et tettsted nær en by, og tidligere ble det sett på som bondeland. Men nå ser flere at det er et flott sted å bo med mange tilbud, og det er i tillegg tett på en by der mange har arbeidssted.

Skrevet

Ja, det er trist at folk med vanlige inntekter ikke lenger har økonomisk mulighet til å kjøpe seg et vanlig bosted uten å måtte bo tildels svært usentralt.

Like trist er det at leiemarkedet har såpass høye priser at det er nesten umulig å leie en periode for å spare opp egenkapital; leieutgiftene er på tilsvarende nivå som eieutgiftene de fleste steder...

Skrevet

Ja, det er trist at folk med vanlige inntekter ikke lenger har økonomisk mulighet til å kjøpe seg et vanlig bosted uten å måtte bo tildels svært usentralt.

Like trist er det at leiemarkedet har såpass høye priser at det er nesten umulig å leie en periode for å spare opp egenkapital; leieutgiftene er på tilsvarende nivå som eieutgiftene de fleste steder...

"leieutgiftene er på tilsvarende nivå som eieutgiftene de fleste steder... "

Høyere, mye høyere. Har sett at mange her inne betaler mer i leie for f.eks. en 2-roms enn det jeg betaler tilsammen i husleie og lån på min 4-roms.

Skrevet

Høyere, mye høyere. Har sett at mange her inne betaler mer i leie for f.eks. en 2-roms enn det jeg betaler tilsammen i husleie og lån på min 4-roms.

Kommer nok litt an på hvor i landet man bor det der.

Men ja, kjenner til flere som har høyere leieutgifter enn vi har eieutgifter...

Gjest undrende doler
Skrevet

Kommer nok litt an på hvor i landet man bor det der.

Men ja, kjenner til flere som har høyere leieutgifter enn vi har eieutgifter...

Slik det er nå når vi betaler mye leie har vi ikke råd til å spare stort.

Skrevet

Slik det er nå når vi betaler mye leie har vi ikke råd til å spare stort.

Jepp.

Og slik burde det ikke være.

Skrevet

Løsningen for vår del var å kjøpe noe som ikke var levelig i utgangspunktet, og sakte men sikkert gjøre det levelig ;-)

Definitivt ingen luksus her i gården, men det er ihvertfall levelig nå; etter en 3 års tid.

Skrevet

Løsningen for vår del var å kjøpe noe som ikke var levelig i utgangspunktet, og sakte men sikkert gjøre det levelig ;-)

Definitivt ingen luksus her i gården, men det er ihvertfall levelig nå; etter en 3 års tid.

Jeg tenker egentlig på størrelse. F.eks 55 kvm. er ikke levelig for to personer - i min verden.

"............................................"

Skrevet

Jeg tenker egentlig på størrelse. F.eks 55 kvm. er ikke levelig for to personer - i min verden.

55 kvadrat er levelig for to i min verden.

Har levd på mindre, faktisk.

Skrevet

Du er for bortskjemt ;o)

Alle må starte et sted vet du :o) Jeg betalte også tre ganger årslønna mi for 55 kvm i Groruddalen første gangen jeg kjøpte.

Skrevet

Det er levelig i min verden også, og jeg har også levd på mindre.

Skrevet

Du er for bortskjemt ;o)

Alle må starte et sted vet du :o) Jeg betalte også tre ganger årslønna mi for 55 kvm i Groruddalen første gangen jeg kjøpte.

Uhm, nei. Jeg er overhodet ikke bortskjemt. Jeg har bodd på alt fra 12 til 80 kvm. Jeg er imidlertid for gammel til å bo på hybel i byen, synes jeg. Men jeg er ikke interessert i å betale det samme for 50kvm i byen som for 100 et godt stykke utenfor.

To personer, som har et liv som innebærer litt annet enn å dra på jobb og så komme hjem og se på tv, lever trangt i en liten to-roms. Kontor på soverommet? Stua? No thanks.

"..................................."

Skrevet

Betale halvannen million for å ikke ha annet enn kjøkken, soverom og stue? No thanks. To personer skal ha kontor/arb.plass på hver sin side av sengen, da? Hver sin lyst.

Og jeg har bodd på mye mindre, jeg også. Når jeg var yngre.

"......................................."

Skrevet

Du sammenlikner ikke oslo og trondheim priser nå?

Man får en toroms for ca. halvannen mill. i oslo. D.v.s ca. 8000,- i mnd, hvis jeg ikke bommer helt. Det er omtrent det man betaler for å leie. Selv leier jeg for langt, langt under eiekostnader (hvis boligen hadde vært kjøpt i dag) - men det er fordi den leieprisen hadde vært umulig å betale.

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...