Gå til innhold

Kommer boligprisene til å fortsatt stige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prisene er helt horrible i mer sentrale strøk, ja. Noe som overrasker meg, er at det finnes så tilsynelatende mange som er født med sølvskje i munnen, og som har foreldre som enten kjøper bolig til dem, eller spytter inn en halv million slik at de får kjøpt. Mens vi som ikke er bortskjemte drittunger, og ikke har rike foreldre, har ikke sjangs til å få kjøpt noe som er i nærheten av levelig.

"........................................"

Det finnes andre måter å gjøre det på: Etter en intens innsats klarte jeg i fjor vår å få låne ca 1,5 mill til en leilighet som ikke var særlig fin. Er enslig forsørger med gjennomsnittlig inntekt, studielån etc. Nå har jeg pusset opp, bygget ut og styrt på, og leiligheten er nå priset til vca 700 000 mer enn jeg gav for den. Leiligheten er min inngangsbillett på boligmarkedet.

Man må innse at man ikke får drømmeboligen/enebolig i første omgang.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

11

• Hawkwind

9

• Prozak

7

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"leieutgiftene er på tilsvarende nivå som eieutgiftene de fleste steder... "

Høyere, mye høyere. Har sett at mange her inne betaler mer i leie for f.eks. en 2-roms enn det jeg betaler tilsammen i husleie og lån på min 4-roms.

Men har du husket å regne med hva egenkapitalen din koster deg?

Skrevet

Bolig er ikke lenger noe bra investeringsobjekt.

Det toget har gått.

Ikke hør for mye på de som har store boliglån. De vil gjerne ha deg med når det går på dunken med hele markedet, så har de noen å gråte på skulder'n til.

Men skal du ikke flytte, og hvis arbeidsmarkedet holder, så klarer du deg nok. Trøst deg med at når prisene går ned, så går de ned på de fleste andre eiendommer også, så når du selger billig og skal flytte, så kan du kjøpe billig der du skal flytte til også.

Men å sitte med et kjempelån og null hus er det mange som kan fortelle deg om.

Med stor egenkapital er det din formue som går til h..., og du kan ikke inngå gjeldsordning og slette gjelda etter 5 år.

Gjest undrende doler
Skrevet

Bolig er ikke lenger noe bra investeringsobjekt.

Det toget har gått.

Ikke hør for mye på de som har store boliglån. De vil gjerne ha deg med når det går på dunken med hele markedet, så har de noen å gråte på skulder'n til.

Men skal du ikke flytte, og hvis arbeidsmarkedet holder, så klarer du deg nok. Trøst deg med at når prisene går ned, så går de ned på de fleste andre eiendommer også, så når du selger billig og skal flytte, så kan du kjøpe billig der du skal flytte til også.

Men å sitte med et kjempelån og null hus er det mange som kan fortelle deg om.

Med stor egenkapital er det din formue som går til h..., og du kan ikke inngå gjeldsordning og slette gjelda etter 5 år.

Vi eier ingenting nå men leier.

Skrevet

Du sammenlikner ikke oslo og trondheim priser nå?

Man får en toroms for ca. halvannen mill. i oslo. D.v.s ca. 8000,- i mnd, hvis jeg ikke bommer helt. Det er omtrent det man betaler for å leie. Selv leier jeg for langt, langt under eiekostnader (hvis boligen hadde vært kjøpt i dag) - men det er fordi den leieprisen hadde vært umulig å betale.

".........................................."

Neida, jeg snakker om leiepriser i Trondheim vs. eiepriser i Trondheim. :o) Jeg betaler ca. 5500,- tilsammen i husleie og lån for min 4-roms, mange betaler mye mer enn det i leie for 2-romser her også.

Skrevet

Men har du husket å regne med hva egenkapitalen din koster deg?

Hva mener du med det? At jeg har lavere lån fordi jeg var så heldig å ha en del egenkapital? Joda, det er sant.

Skrevet

Vi eier ingenting nå men leier.

Hvor mye koster det å bo i et hus til 2,5 mill mener du?

Inkl kapitalkostnader, vedlikehold over 30 år, div investeringer og avskrivninger.

Gjest undrende doler
Skrevet

Hvor mye koster det å bo i et hus til 2,5 mill mener du?

Inkl kapitalkostnader, vedlikehold over 30 år, div investeringer og avskrivninger.

Det aner jeg ikke. Jeg heller mest mot å kjøpe en leilighet om noen år (vi er fire stk i familien).

Skrevet

Hva mener du med det? At jeg har lavere lån fordi jeg var så heldig å ha en del egenkapital? Joda, det er sant.

Ja, og at den egenkapitalen kunne du brukt til noe som gav deg en inntekt hvis du istedenfor hadde leid en bolig.

Dermed er det en del av kostnadene dine ved å bo. Kapitalkostnad. Lett å glemme.

Gjest Elextra
Skrevet

Selvsagt må du regne med det. Bor man i gjeldfri, selveid, leilighet og kun betaler fellesutgifter (som ofte feilaktig kalles husleie) bor man selvfølgelig langt billigere enn de som betaler leie til en annen i tillegg. Samme effekt blir det om man delvis har betalt ned kjøpesummen.

Hadde du f.eks. 1 mill. selv, ville du kunne fått nesten 30.000 i renter i året (minus skatt) i banken. Ergo må dette beløpet legges til i regnestykket ditt (altså 2500 i mnd.).

Men antakelig bor du fortsatt ganske rimelig :-).

Skrevet

Det aner jeg ikke. Jeg heller mest mot å kjøpe en leilighet om noen år (vi er fire stk i familien).

Hvis du skulle kjøpe et hus til 2,5 mill, leie ut og få inntekter og kostnader til å flukte over f eks 30-40 år, altså en langsiktig nullpunktomsetning, måtte du ha minst 15 tusen kr/mnd.

Hvis du hadde satt like mye i et aksjefond og fått 10% avkastning, og brukt det som mål for kapitalinntekt/kostnad, måtte du hatt 5 tusen til.

Sett fra en økonoms ståsted, så koster det teoretisk 20 tusen i mnd å bo der.

Men vi andre regner ikke med alle kostnader når vi beregner slikt. Vi glemmer gjerne både det ene og det andre av kostnader og tenker gjerne veldig kortsiktig, da blir vi mye lykkeligere :-)

Skrevet

Ja, og at den egenkapitalen kunne du brukt til noe som gav deg en inntekt hvis du istedenfor hadde leid en bolig.

Dermed er det en del av kostnadene dine ved å bo. Kapitalkostnad. Lett å glemme.

Gledesdreper!

:)

Skrevet

Skal vi tro denne karen, trenger dere ikke vente så lenge:

http://www.nettavisen.no/eiendom/article722387.ece

(Men han har tatt feil flere ganger før.)

For samfunnet er det katastrofe. Jeg tenker med gru på 1998-92. Satt og så på at folk "råtna på rot", de satt og gråt sine salte tårer på eiendomsmeglerkontorer over hele landet. Borettslag gikk konkurs.

Skrevet

Selvsagt må du regne med det. Bor man i gjeldfri, selveid, leilighet og kun betaler fellesutgifter (som ofte feilaktig kalles husleie) bor man selvfølgelig langt billigere enn de som betaler leie til en annen i tillegg. Samme effekt blir det om man delvis har betalt ned kjøpesummen.

Hadde du f.eks. 1 mill. selv, ville du kunne fått nesten 30.000 i renter i året (minus skatt) i banken. Ergo må dette beløpet legges til i regnestykket ditt (altså 2500 i mnd.).

Men antakelig bor du fortsatt ganske rimelig :-).

Med 2500,- oppå det jeg alt betaler hadde jeg betalt 8000,- i mnd i boutgifter og da fremdeles til meg selv og bodd mye romsligere enn de som betaler det samme for å leie en liten leilighet.

Gjest Elextra
Skrevet

Med 2500,- oppå det jeg alt betaler hadde jeg betalt 8000,- i mnd i boutgifter og da fremdeles til meg selv og bodd mye romsligere enn de som betaler det samme for å leie en liten leilighet.

Ja, ikke skjønner jeg hvordan folk som bor alene, med normale inntekter, klarer boligutgifter på 8-10.000 i måneden, som jeg kjenner til.

Skrevet

Ja, ikke skjønner jeg hvordan folk som bor alene, med normale inntekter, klarer boligutgifter på 8-10.000 i måneden, som jeg kjenner til.

Jeg har på sett og vis vært svinheldig som de siste årene har hatt 900.000,- å skyte inn som egenkapital! Arv, utbytte fra salg av AS + egenkapital etter "utkjøping" fra felles bolig etter bruddet.

Skrevet

Uhm, nei. Jeg er overhodet ikke bortskjemt. Jeg har bodd på alt fra 12 til 80 kvm. Jeg er imidlertid for gammel til å bo på hybel i byen, synes jeg. Men jeg er ikke interessert i å betale det samme for 50kvm i byen som for 100 et godt stykke utenfor.

To personer, som har et liv som innebærer litt annet enn å dra på jobb og så komme hjem og se på tv, lever trangt i en liten to-roms. Kontor på soverommet? Stua? No thanks.

"..................................."

Kontor, hva er det? Jeg har sliti ræva av meg for å ha nok barnerom og har nå for første gang nok, nemlig ett.

Helt ærlig, skulle jeg kjøpt i dag hadde jeg kjøpt utenfor byen. Aldri i livet om jeg hadde kjøpt en 80 kvm for tre millioner fordi den var i byen. Men nå er ikke jeg av de mest pengesterke heller og heller ikke så opptatt av status.

Men praktisk er det å bo i byen, kort avstand til de fleste steder.

Skrevet

For samfunnet er det katastrofe. Jeg tenker med gru på 1998-92. Satt og så på at folk "råtna på rot", de satt og gråt sine salte tårer på eiendomsmeglerkontorer over hele landet. Borettslag gikk konkurs.

Vi handla (solgte og kjøpte) tidlig i 94.

Fikk over takst (og mer enn vi hadde gitt) for det vi solgte - og kjøpte til spottpris!

Snakk om flaks!

Skrevet

Vi handla (solgte og kjøpte) tidlig i 94.

Fikk over takst (og mer enn vi hadde gitt) for det vi solgte - og kjøpte til spottpris!

Snakk om flaks!

FLAKS er ordet.

Som å snakke om det toget du KUNNE ha rukket. Nytter lite å stå igjen på perrongen å se etter/ snakke om det toget som har gått, og hvor fint det hadde vært å vært med der.

Når krakket kommer, så kommer det til å gå ut over de svakeste, igjen og igjen blir det bevist at det er dyrt å være fattig.

Skrevet

Det finnes andre måter å gjøre det på: Etter en intens innsats klarte jeg i fjor vår å få låne ca 1,5 mill til en leilighet som ikke var særlig fin. Er enslig forsørger med gjennomsnittlig inntekt, studielån etc. Nå har jeg pusset opp, bygget ut og styrt på, og leiligheten er nå priset til vca 700 000 mer enn jeg gav for den. Leiligheten er min inngangsbillett på boligmarkedet.

Man må innse at man ikke får drømmeboligen/enebolig i første omgang.

Tja. For det første, så er jeg for gammel til å begynne med små drittboliger, for så å bygge meg opp. Jeg har andre krav og behov enn da jeg var 20.

For det andre, så ville det neppe være særlig smart å satse på noe slikt nå, noe som nødvendigvis vil ta noen år, når det snakkes mer og mer om farene for bolig"krakk" eller merkbar nedgang i prisene. Morsomt å kjøpe noe dritt, bruke 3 år på å pusse det opp, og så oppdage at du får 200.000 mindre enn du ga for det.

"........................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...