Gå til innhold

Kommer boligprisene til å fortsatt stige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja. For det første, så er jeg for gammel til å begynne med små drittboliger, for så å bygge meg opp. Jeg har andre krav og behov enn da jeg var 20.

For det andre, så ville det neppe være særlig smart å satse på noe slikt nå, noe som nødvendigvis vil ta noen år, når det snakkes mer og mer om farene for bolig"krakk" eller merkbar nedgang i prisene. Morsomt å kjøpe noe dritt, bruke 3 år på å pusse det opp, og så oppdage at du får 200.000 mindre enn du ga for det.

"........................................"

For det første er min løsning et meget godt alternativ (evt eneste løsning) for folk som ikke er "bortskjemte drittunger, og ikke har rike foreldre". Man HAR en sjans til å komme seg inn på boligmarkedet på denne måten.

For det andre snakker vel de fleste eksperter om en evt nedkjøling av boligmarkedet, dvs at prisene vil slutte å stige så fryktelig, men neppe om noe "krakk" som på 80-tallet. I sentrale strøk er bolig fremdeles en god investering.

Videoannonse
Annonse
  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

11

• Hawkwind

9

• Prozak

7

• Lillemus

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hvis du skulle kjøpe et hus til 2,5 mill, leie ut og få inntekter og kostnader til å flukte over f eks 30-40 år, altså en langsiktig nullpunktomsetning, måtte du ha minst 15 tusen kr/mnd.

Hvis du hadde satt like mye i et aksjefond og fått 10% avkastning, og brukt det som mål for kapitalinntekt/kostnad, måtte du hatt 5 tusen til.

Sett fra en økonoms ståsted, så koster det teoretisk 20 tusen i mnd å bo der.

Men vi andre regner ikke med alle kostnader når vi beregner slikt. Vi glemmer gjerne både det ene og det andre av kostnader og tenker gjerne veldig kortsiktig, da blir vi mye lykkeligere :-)

Kommer en del an på huset det der da.

Samt hvilke løsningsmodeller man velger i forhold til vedlikehold av bygningen.

Men om man regner inn egeninnsatsen med timekostnad, så kan nok regnestykket ditt være grei skuring da ;-)

Skrevet

For det første er min løsning et meget godt alternativ (evt eneste løsning) for folk som ikke er "bortskjemte drittunger, og ikke har rike foreldre". Man HAR en sjans til å komme seg inn på boligmarkedet på denne måten.

For det andre snakker vel de fleste eksperter om en evt nedkjøling av boligmarkedet, dvs at prisene vil slutte å stige så fryktelig, men neppe om noe "krakk" som på 80-tallet. I sentrale strøk er bolig fremdeles en god investering.

Ekspertene strides, og jeg er ingen ekspert på det området, og skal selvfølgelig ikke si at den ene har rett og at den andre tar feil.

Forøvrig så betaler jeg heller 1.5mill for en liten enebolig godt utenfor oslo, enn 1.5mill for en bedriten liten ungdomsleilighet på grünerløkka. Det har selvfølgelig også sammenheng med at jeg, etterhvert som jeg har blitt eldre, foretrekker å bo utenfor byen.

Skrevet

FLAKS er ordet.

Som å snakke om det toget du KUNNE ha rukket. Nytter lite å stå igjen på perrongen å se etter/ snakke om det toget som har gått, og hvor fint det hadde vært å vært med der.

Når krakket kommer, så kommer det til å gå ut over de svakeste, igjen og igjen blir det bevist at det er dyrt å være fattig.

Vi får nok ikke et så omfattende krakk på boligmarkedet som på slutten av åttitallet - med mindre AP-regjeringen igjen gjør genistreker a la devaluering.

Men det er et stort antall mennesker som om noen år vil få problemer.

De som kjøper nå (og har kjøpt siste året eller så), med 100% finansiering - mange av dem vil slite hardt med renteøkninger.

Alle de som har kjøpt leiligheter de siste årene med x antall års avdragsfrihet. Selv om de har lest prospektet og sett hva forventet utgift etter avdragsfrihetsperioden er, er det nok mange som ikke har satt seg inn i hva renteøkning vil medføre for dem.

Skrevet

Ekspertene strides, og jeg er ingen ekspert på det området, og skal selvfølgelig ikke si at den ene har rett og at den andre tar feil.

Forøvrig så betaler jeg heller 1.5mill for en liten enebolig godt utenfor oslo, enn 1.5mill for en bedriten liten ungdomsleilighet på grünerløkka. Det har selvfølgelig også sammenheng med at jeg, etterhvert som jeg har blitt eldre, foretrekker å bo utenfor byen.

Det finnes andre sentrale strøk i Norge enn Oslo/Østlandet. I byen der jeg bor må du _veldig_ langt utpå landet før prisene begynner å syne noe særlig. Og der finnes det ikke kollektivtrafikk. Det du evt måtte spare på bolig tas igjen i transport.

Skrevet

Kommer en del an på huset det der da.

Samt hvilke løsningsmodeller man velger i forhold til vedlikehold av bygningen.

Men om man regner inn egeninnsatsen med timekostnad, så kan nok regnestykket ditt være grei skuring da ;-)

Det er mange variabler, men teorien burde stemme.

Skrevet

Vi får nok ikke et så omfattende krakk på boligmarkedet som på slutten av åttitallet - med mindre AP-regjeringen igjen gjør genistreker a la devaluering.

Men det er et stort antall mennesker som om noen år vil få problemer.

De som kjøper nå (og har kjøpt siste året eller så), med 100% finansiering - mange av dem vil slite hardt med renteøkninger.

Alle de som har kjøpt leiligheter de siste årene med x antall års avdragsfrihet. Selv om de har lest prospektet og sett hva forventet utgift etter avdragsfrihetsperioden er, er det nok mange som ikke har satt seg inn i hva renteøkning vil medføre for dem.

Jeg satt midt i smørøyet og så på alle som gikk til tvangsauksjon, de måtte gå fra huset og beholdt gjelda.

Skrevet

Jeg satt midt i smørøyet og så på alle som gikk til tvangsauksjon, de måtte gå fra huset og beholdt gjelda.

Jo takk - foreldrene mine var så heldige at de kjøpte rett før det smalt, og skulle selge gammelt hus rett etter at det smalt.

Har preget familien noe den greia der.

Skrevet

Jo takk - foreldrene mine var så heldige at de kjøpte rett før det smalt, og skulle selge gammelt hus rett etter at det smalt.

Har preget familien noe den greia der.

Jeg hadde fått drømmejobben foran over 200 søkere, og var midt i smørøyet, da datt bunnen ut av markedet og de sa opp en tredel av de ansatte. Der i blant meg.

Skrevet

Selvsagt må du regne med det. Bor man i gjeldfri, selveid, leilighet og kun betaler fellesutgifter (som ofte feilaktig kalles husleie) bor man selvfølgelig langt billigere enn de som betaler leie til en annen i tillegg. Samme effekt blir det om man delvis har betalt ned kjøpesummen.

Hadde du f.eks. 1 mill. selv, ville du kunne fått nesten 30.000 i renter i året (minus skatt) i banken. Ergo må dette beløpet legges til i regnestykket ditt (altså 2500 i mnd.).

Men antakelig bor du fortsatt ganske rimelig :-).

"Hadde du f.eks. 1 mill. selv, ville du kunne fått nesten 30.000 i renter i året (minus skatt) i banken. Ergo må dette beløpet legges til i regnestykket ditt (altså 2500 i mnd.).

Men antakelig bor du fortsatt ganske rimelig"

Hvis du ser det i f t avkastning på aksjefond i det siste, så er det et litt annet regnestykke.

Odin hadde nesten 24% av kastning siste år.

Så hvis du teoretisk hadde kanskje 1 mill hos Odin, så er kapitalkost/innt = 240 tusen kr pr år.

Da er det dyrt å bo, i teorien.

Skrevet

"I sentrale strøk er bolig fremdeles en god investering."

For en på 50 år som går inn nå, vil nok bare glede arvingene sine. Tilbringe sine beste år med å nedbetale gjeld og renter i stedet for å nyte livet. Akkurat når h*n er ferdig å betale, så blir h*n syk. Levd på eksistensminimum i 20 år til ingen nytte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...