Gå til innhold

Kunne han ikke tatt en drosje?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om de var blakke så hadde sikkert naboen et par hundrelapper å låne dem!

Skrevet

Burde ikke fokus heller være på at det både i Norge og tydeligvis Sverige er for vanskelig å få ambulanse i en del tilfeller der det er nødvendig?

Det har vært flere saker i media om dette, og jeg kjenner flere (som ikke har vært i media), som viser at det er urimelig vanskelig å få ambulanse til å komme i en del tilfeller.

Tragisk er det uansett, og joda, man kunne sikkert tatt en taxi. Men hvorfor fungerer ikke helsevesenets tjenester?

Skrevet

Burde ikke fokus heller være på at det både i Norge og tydeligvis Sverige er for vanskelig å få ambulanse i en del tilfeller der det er nødvendig?

Det har vært flere saker i media om dette, og jeg kjenner flere (som ikke har vært i media), som viser at det er urimelig vanskelig å få ambulanse til å komme i en del tilfeller.

Tragisk er det uansett, og joda, man kunne sikkert tatt en taxi. Men hvorfor fungerer ikke helsevesenets tjenester?

De hadde helt klart sendt ambulanse om de skjønte hva som stod på - saken er at vanlige folk ikke "vil være til bry" og håper det beste etc. - og derfor tror jeg ikke at alvoret kommer frem til de som sitter og skal vurdere. Jeg tror at den som skriker høyest og lager mest drama får ambulanse. Jeg nekter å tro at noen kvier seg for å sende ambulanse når det er nødvendig.

Skrevet

De hadde helt klart sendt ambulanse om de skjønte hva som stod på - saken er at vanlige folk ikke "vil være til bry" og håper det beste etc. - og derfor tror jeg ikke at alvoret kommer frem til de som sitter og skal vurdere. Jeg tror at den som skriker høyest og lager mest drama får ambulanse. Jeg nekter å tro at noen kvier seg for å sende ambulanse når det er nødvendig.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/11/30/355110.html

Skrevet

Om de var blakke så hadde sikkert naboen et par hundrelapper å låne dem!

Jeg tror han i sin fortvilelse nå må legge skylden et sted -det er helt naturlig det også.

Skrevet

....jeg tror likevel at jeg hadde satt himmel og jord i bevegelse og hamret på hos naboer etc og fått hjelp til å få henne ut i en eller annen bil og kjørt. Så fikk jeg ta ambulansetjenesten etterpå.

Selvsagt.

Men det BURDE ikke være slik at man må skrike så høyt for å få nødvendig hjelp.

Bestefaren min holdt på å stryke med, fordi bestemoren min ikke er av typen som skriker høyest. Hun kunne imidlertid fortelle hvilke smerter og plager han hadde.

Dette var på kvelden, og beskjeden var bare å kontakte fastlege neste morgen. Da de endelig kom seg dit (ble kjørt av noen i familien), så ble ambulanse rekvirert med en gang, og han fikk vite at det bare var flaks at det hadde gått bra. Han ble liggende på sykehus i en uke, og ble i tillegg engstelig for å være hjemme etter dette, fordi han nå ikke er trygg på at han får nødvendig hjelp når han trenger det. Og dette er en mann som alltid har klart seg godt i alle år, stått på og klart seg selv.

Her er en annen sak

http://tinyurl.com/oudau - og det finnes selvsagt utallig andre.

Skrevet

Jeg tror han i sin fortvilelse nå må legge skylden et sted -det er helt naturlig det også.

Nå må du jaggu gi deg, da. Du flytter altså fokuset vekk fra at helsevesenet ikke gjør jobben sin, til vedkommende som det gjelder? Kanskje disse var spesiellt tafatte mennesker? Er det en god nok grunn til at de ikke skal få den hjelpen ALLE borgere i landet har lovfestet krav på?

".........................................."

Gjest Shira12
Skrevet

Huff, den saken var ille!

Man må kunne prate for seg i slike tilfeller.

Jeg måtte få ambulanse til min bestemor en gang, jeg er vant med og snakke med leger (jeg ringte legevakten jeg da) og vet hva jeg skal si, gir de fakta saklig og greitt, og ber om ambulanse.

Jeg fikk med en gang, men jeg vet at de andre gangene hun har blitt akutt dårlig, har ikke bestefaren min greidd og skaffe, de avviser han.

Så min frykt er at jeg en gang selv blir dårlig, med mitt kompliserte sykdomsbilde, så er jeg redd ikke blir tatt på alvor, om jeg ikke selv klarer og ringe.

De får sikkert mange tlf, og må sile litt, men en skulle tro det var bedre og sende en for mye, enn en for lite...

Skrevet

Huff, den saken var ille!

Man må kunne prate for seg i slike tilfeller.

Jeg måtte få ambulanse til min bestemor en gang, jeg er vant med og snakke med leger (jeg ringte legevakten jeg da) og vet hva jeg skal si, gir de fakta saklig og greitt, og ber om ambulanse.

Jeg fikk med en gang, men jeg vet at de andre gangene hun har blitt akutt dårlig, har ikke bestefaren min greidd og skaffe, de avviser han.

Så min frykt er at jeg en gang selv blir dårlig, med mitt kompliserte sykdomsbilde, så er jeg redd ikke blir tatt på alvor, om jeg ikke selv klarer og ringe.

De får sikkert mange tlf, og må sile litt, men en skulle tro det var bedre og sende en for mye, enn en for lite...

Det burde jo være slik at flere mennesketyper kunne komme igjennom til alarmsentralens personale, ikke bare de som vet eksakt hvordan man skal ordlegge seg.

Noen er engstelige og forsiktige, andre overdriver og lager stort drama for ingenting.

Så joda, jeg skjønner at det er en tøff jobb å besvare den typen telefoner, men det burde jo være mulig å få dette litt bedre til. Og som du sier, det burde være slik at man heller sender en ambulanse for mye enn for lite. Det er jo bokstavlig talt liv og helse det står om. Feilvurderinger kan føre til at folk dør, eller "bare" får varig redusert helse, eller en følelsesmessig påkjenning som en unødig ekstra belastning på toppen av plagene med sin sykdom.

Skrevet

Nå må du jaggu gi deg, da. Du flytter altså fokuset vekk fra at helsevesenet ikke gjør jobben sin, til vedkommende som det gjelder? Kanskje disse var spesiellt tafatte mennesker? Er det en god nok grunn til at de ikke skal få den hjelpen ALLE borgere i landet har lovfestet krav på?

Ikke verst, vi er dønn enige... :)

Gjest Shira12
Skrevet

Det burde jo være slik at flere mennesketyper kunne komme igjennom til alarmsentralens personale, ikke bare de som vet eksakt hvordan man skal ordlegge seg.

Noen er engstelige og forsiktige, andre overdriver og lager stort drama for ingenting.

Så joda, jeg skjønner at det er en tøff jobb å besvare den typen telefoner, men det burde jo være mulig å få dette litt bedre til. Og som du sier, det burde være slik at man heller sender en ambulanse for mye enn for lite. Det er jo bokstavlig talt liv og helse det står om. Feilvurderinger kan føre til at folk dør, eller "bare" får varig redusert helse, eller en følelsesmessig påkjenning som en unødig ekstra belastning på toppen av plagene med sin sykdom.

Enig med deg, alle må kunne få ringe om de er redd noen er syke.

Jeg har brukt år på prating med leger til og bli slik jeg er i dag, og det unner jeg ingen :o)

Men de svarene som de gav i den artikkelen du linket til, er jo bare grusomme, og slik bør man slå hardt ned på!

Ungdommer blir faktisk syke de også!

Jeg ringte legen nygravid og knappe 18 år selv, med intense smerter, og fikk beskjed om og legge meg...

Det hele endte godt, min faste lege sendte meg på sykehus, og det var nyrestein jeg hadde, men de fryktet jo svangerskap utenfor livmoren.

Så de bør ta rutinene sine opp, og få bort de som ikke kan svare skikkelig.

Ellers vet jeg ikke hva som kan gjøres, men frekke svar burde det i allefall være nulltoleranse for.

Skrevet

Uff, sånt no kan vi ikke ha noe av.

*Tenke*....din Outlook-tøs!

"........................................"

Skrevet

Uff, sånt no kan vi ikke ha noe av.

*Tenke*....din Outlook-tøs!

"........................................"

LOL

Gjest Shira12
Skrevet

Det blir akkurat som den ene gangen jeg og svigerfar var enige. Plutselig ble det helt stille....Oj, vi var enige jo.. ;-)

Skrevet

Det blir akkurat som den ene gangen jeg og svigerfar var enige. Plutselig ble det helt stille....Oj, vi var enige jo.. ;-)

Nå er jo egentlig ikke Gemini og jeg så veldig uenig særlig ofte, da :-)

"........................................."

Skrevet

nei men hør'a - om det står en og piper i telefonen at noen er litt syk, og har litt vondt muligens el. hva vet vel jeg hva de sier - så har vel de som rekvirerer ambulanse en tolkningsutfordring. Jeg sier ikke at de ikke gjør feil - noe de gjør - men jeg skjønner ikke at folk gir seg.

Gjest Shira12
Skrevet

Nå er jo egentlig ikke Gemini og jeg så veldig uenig særlig ofte, da :-)

"........................................."

Neida, men jeg så bare den episoden foran meg når jeg leste det, vi er gode venner vi altså, jeg og sviger, men vi er uenige om veldig mye.

Og da vi plutselig ble enige, ante vi ikke helt hvor vi skulle gjøre av oss :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...