Gå til innhold

Kunne han ikke tatt en drosje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

nei men hør'a - om det står en og piper i telefonen at noen er litt syk, og har litt vondt muligens el. hva vet vel jeg hva de sier - så har vel de som rekvirerer ambulanse en tolkningsutfordring. Jeg sier ikke at de ikke gjør feil - noe de gjør - men jeg skjønner ikke at folk gir seg.

Folk er forskjellige. Så enkelt kan akkurat det forklares.

Noen mennesker har fx en overdreven respekt for autoriteter, vil ikke være til bry osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det burde jo være slik at flere mennesketyper kunne komme igjennom til alarmsentralens personale, ikke bare de som vet eksakt hvordan man skal ordlegge seg.

Noen er engstelige og forsiktige, andre overdriver og lager stort drama for ingenting.

Så joda, jeg skjønner at det er en tøff jobb å besvare den typen telefoner, men det burde jo være mulig å få dette litt bedre til. Og som du sier, det burde være slik at man heller sender en ambulanse for mye enn for lite. Det er jo bokstavlig talt liv og helse det står om. Feilvurderinger kan føre til at folk dør, eller "bare" får varig redusert helse, eller en følelsesmessig påkjenning som en unødig ekstra belastning på toppen av plagene med sin sykdom.

"det burde være slik at man heller sender en ambulanse for mye enn for lite"

Det har du rett i. Men har de ikke flere ambulanser er det ikke flere å sende...

Skrevet

Neida, men jeg så bare den episoden foran meg når jeg leste det, vi er gode venner vi altså, jeg og sviger, men vi er uenige om veldig mye.

Og da vi plutselig ble enige, ante vi ikke helt hvor vi skulle gjøre av oss :o)

Det er det man kaller et "Zen moment" heh-heh :-)

"........................................"

Skrevet

Folk er forskjellige. Så enkelt kan akkurat det forklares.

Noen mennesker har fx en overdreven respekt for autoriteter, vil ikke være til bry osv.

Jeg vet - er sånn selv :)

men den gang jeg ringte etter ambulanse så kom de jo med kontrollspørsmål slik at DE også var sikker på at jeg trengte ambulanse. De må jo læres opp bedre da - de som tar de telefonene.

Jeg er helt enig i at det er for jævlig....men likevel, det jeg ville sette fokus på var at ikke folk var mer desperate selv - mulig det stod litt rart i artikkelen - men han var ute for å låne seg bil etc. og tenkte han ikke engang på drosje? - det stod om liv, altså - uansett om det satt en tulling på 113.

jeg hadde STJÆLT en bil om nødvendig.!

Skrevet

Jeg vet - er sånn selv :)

men den gang jeg ringte etter ambulanse så kom de jo med kontrollspørsmål slik at DE også var sikker på at jeg trengte ambulanse. De må jo læres opp bedre da - de som tar de telefonene.

Jeg er helt enig i at det er for jævlig....men likevel, det jeg ville sette fokus på var at ikke folk var mer desperate selv - mulig det stod litt rart i artikkelen - men han var ute for å låne seg bil etc. og tenkte han ikke engang på drosje? - det stod om liv, altså - uansett om det satt en tulling på 113.

jeg hadde STJÆLT en bil om nødvendig.!

Joda, men det er jo faktisk ikke slik at folk sjøl alltid vet om det står om livet, eller om man "bare" har veldig vondt...?

Og ja, det med opplæring av de som besvarer slike telefoner er jo det jeg også poengterte, de må vite hvilke kontrollspørsmål de skal stille, og også kunne litt om hvordan forsøke å berolige folk som er hysteriske.

Gjest Aviaana
Skrevet

Kanskje er det slik at mennesker som er i sjokk ikke alltid tenker logisk eller rasjonelt?. Kanskje mannen tenkte at det ville ta altfor lang tid å få drosje, eller at de ikke hadde penger til det? Vet jo ikke om de kjente til systemet i Sverige eller det stedet de bodde i heller.

Selv om de på nødsentralen velger å tolke situasjonen slik at det ikke er behov for ambulanse, så bør de likevel gi råd om hvordan de bør gå frem for å komme til legevakt, feks dette med å ta en taxi, få noen til å kjøre etc. Det er ikke alt man tenker på når man er midt opp i dramaet selv.

Skrevet

Han viste vel ikke at hun lå for døden? Sikkert litt vanskelig å forklare en drosjesjåfør om at det er krise om det ikke vises fysiske skader....

Aner ikke jeg!!

Tragisk hendelse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...