Mayra Skrevet 28. august 2006 Del Skrevet 28. august 2006 I fjor vår var jeg plaget av uregelmessige hjerteslag. Særlig når jeg skulle slappe av, for eksempel legge meg om kvelden, var det svært ubehagelig. Ingen stikking, ikke vondt, men det føltes som om hjertet hoppet over slag, for så å slå ekstra hardt etterpå. Det var ingen form for anfall, jeg kjente det nesten hele tiden, og altså særlig når jeg ikke var i bevegelse. Det ble tatt blodprøver, som ikke viste noe uvanlig, og blodtrykket var også normalt. Fastlegen min mente dette var ufarlig arytmi, som visstnok er noe mange har. I løpet av sommeren forsvant symptomene så godt som helt. I vår i år kom plagene tilbake igjen, nå mye sterkere. Jeg fikk ikke sove om kvelden, og våknet av de urolige hjerteslagene om natten. Lå jeg på venstre side, kjente jeg hjerteslagene slå mot madrassen. Nå var plagene konstante, uansett om jeg var i bevegelse eller ikke. I etterkant av disse ekstra kraftige slagene, kjente jeg pulsen/blodet hamre i hals/ansikt. Jeg var hos lege igjen, som lyttet på meg og kjente på pulsen. Jeg hadde da svært uregelmessig puls/hjerteslag, og dessuten hvilepuls på over hundre. Ble sendt til 24-timers EKG-registering, men fikk time først 4 måneder etter at jeg hadde vært hos legen. Dette var midt i sommerferien, og plagene var nå bare 10 % av det de var i mars. Jeg merket at hjertet var noe urytmisk også i løpet av dette døgnet, men plagene kunne ikke lenger sammenlignes med situasjonen tidlig i vår. I papirene står det: Pasienten er henvist pga rask puls. Hun har hatt uregelmessig puls og er henvist til 24-timers EKG-registrering som er tatt og som viser sinusrytme med normal frekvensvariasjon. Ingen tegn til bradykardi, arytmi eller pauser. Korte perioder av få sekunders varighet med sinustachykardi opptil 160/minutt. Enkelte ventrikulære supraventrikulære esktrasystoler. Vurdering: Sinusrytme. Enkelte ventrikulære supraventrikulære ekstrasystoler. Ingen tegn til arytmi. Hva står det egentlig her? Jeg er selvfølgelig glad for at man på grunnlag av resultatene kan konkludere ”ingen forandringer som trenger behandling”, men jeg lurer jo fortsatt hvorfor jeg har disse plagene. EKG-registreringen ble foretatt da plagene var minimale, og jeg spør meg hva resultatet hadde blitt om registreringen hadde blitt gjort i mars. ”Ingen arytmi” – hva er det da jeg kjenner? Tilstanden min i juli var ”ufarlig”, men hva om man multipliserte disse ekstrasystolene, hva nå de er, med 20, ville det vært like uproblematisk? Jeg er på ingen måte plaget av angst eller andre psykiske problemer. Er i full jobb og har to små barn, kan nok i perioder være stresset og bekymret. Er 1.67 cm høy og veier ca. 60 kilo. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243428-hvis-ikke-arytmi-hva-da/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayra Skrevet 28. august 2006 Forfatter Del Skrevet 28. august 2006 ...og jeg er 37 år, glemte jeg å skrive. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243428-hvis-ikke-arytmi-hva-da/#findComment-1890732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest collett Skrevet 6. september 2006 Del Skrevet 6. september 2006 Ekstrasystoler er ekstraslag. Alle har en del ekstraslag, men ikke alle merker dem. Helt ufarlig. Du hadde korte perioder medrask puls. Så lenge det bare varer noen sekunder er det ikke noe å bry seg med. Slike anfall kan vare i flere timer, og da er det mer aktuelt å behandle det. Synes du skal slappe av, jeg. Du er grundig undersøkt. Hvis du får en periode igjen hvor du er mye plaget kan du jo be om å få registrere det? Det bør være mulig å komme raskere i gang med registrering nå når du er "inne i systemet". Når man har et litt urolig hjerte er det dessverre sånn at mange av oss blir ekstra observant på hjertets aktivitet. Det er lett for at man ubevisst kjenner etter hvordan hjertet jobber. Dermed forsterkes symptomene. Prøv å slappe av, så vil du sannsynligvis etterhvert bli mindre affektert av ditt litt urolige hjerte! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243428-hvis-ikke-arytmi-hva-da/#findComment-1903858 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 12. september 2006 Del Skrevet 12. september 2006 Svar til Mayra. Beskrivelsen av din 24-timers registrering betyr at hjerterytmen i løpet av det registrerte døgnet var tilnærmet normal. Vi har alle en og annen ekstrasystole (ekstraslag) i løpet av et normalt døgn, noen av oss har mange, uten at det betyr at hjertet er sykt. Ekstraslag kan oppstå på forskjellig grunnlag, f.eks. ved nervøs påvirkning, hormonelt, mekanisk (svelging av f.eks. kaldt vann, etc., store måltider). Din beskrivelse av dine plager (periodiske) er så godt som klippet ut av læreboken for ekstrasystoli. Hvis du imidlertid har anfallsvise løp av uprovosert rask hjerteaksjon opp til 160 kan man imidlertid lure litt, og det er ved an 24-timers registrering ikke helt enkelt ¨å være skråsikker på hva slags rytme som da foreligger. Hvis det er et problem, bør du diskutere det med din lege igjen. Det at ekstraslagene beskrives som supraventrikulære eller ventrikulære betyr at noen slag har et smalt, andre et bredt kompleks i EKG. Det er ofte en feiltolkning å slutte seg til hvor de kommer fra likevel. Det kune være av interesse å få registrert din hjerteaktivitet et døgn du var mye plaget. Hvis det kommer en slik periode igjen, bør du kunne gjøre det uten særlig ventetid. De fleste (de aller fleste) personer som har plager av den karakter du beskriver er imidlertid hjertefriske. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/243428-hvis-ikke-arytmi-hva-da/#findComment-1914291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.