Gå til innhold

Ømme, hovne lymfeknuter i armhulene

Anbefalte innlegg

brass1365381015

Hei.De siste 4 månedene har jeg vært plaget med at det har dukket opp ømme, små kuler under armene. Det blir rødt og hovent når de dukker opp, men selve kulene er små og harde. Det gjør vondt når jeg klemmer på dem. Det varierer hvor dypt de sitter. Først trodde jeg det dreide seg om kviser, men de har ingen åpning på huden. Kulene dukker opp under begge armene, og de øker i hyppighet. De siste jeg har hatt har nesten avløst hverandre. Kulene varer i 4 - 7 dager.

Etter jeg oppdaget dette første gang, fikk jeg en voldsom bakteriell infeksjon i ene foten, pga et sår mellom to tær. Her starta jeg opp med Apocillin-behandling, men måtte avbryte kuren etter 3 døgn, da jeg fikk en kraftig allergisk reaksjon.Dette var selvfølgelig i samråd med lege, og det ble vurdert at jeg ikke trengte annen behandling da betennelsen var avtagende.Kan det være en sammenheng her?Ellers kan jeg nevne at jeg har lett for å få likfingre, -spesielt i de to ytterste ledd. Fingrene blir hvite og følelsesløse. Et par ganger har jeg også opplevd at blodkar har sprukket, så jeg har vært øm og blå i ytterste fingerledd. Dette har jeg merket om morgenen, så det har antagelig skjedd i løpet av natta.Hva kan dette skyldes, og kan det ha en sammenheng?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/243441-%C3%B8mme-hovne-lymfeknuter-i-armhulene/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Ømme kuler, kombinert med rød misfarging er som oftest resultat av infeksjon, vanligvis bakteriell infeksjon. Fokus for infeksjonen sitter gjerne i område som lymfesystemet drenerer til disse lymfeknytene. Under armen er det enten armen eventuelt brystområdet. Man kan selvfølgelig prøve med antibiotika, som du har gjort, men det er vanligvis nødvendig med lengre kurer enn det du har fått. Hvis du ikke tåler penicillin bør det brukes andre antibiotika. Det er en meget viktig hjelp om man kan påvise hvilke bakterier som er skyldige og hvilke antibiotika som kan brukes. Hvisa det ikke er mulig å bli kvitt på denne måten kan det være nødvendig med lokal kirurgi. Jeg må selvfølgelih ta forbehold om at det eventuelt kan være andre årsaker. Konklusjonen er at hvis ikke det går over med en skikkelig antibiotikakur bør dy få undersøkt nærmere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...