Gå til innhold

Angrefrist ved kjøp over internett og henting i butikk

Anbefalte innlegg

Gjest Tore foto toto
Skrevet

Skrev forleden dag dette innlegget som jeg fikk flere gode tilbakemeldinger på;

"Jeg kjøpte forleden en linse fra en nettbutikk, men den var langt større enn hva jeg hadde regnet med og kan ikke brukes til mitt formål. Linsen ble bestilt via nettet og hentet i en av bedriftens utsalgssteder.

Jeg mener å huske at man har 14 eller 30 dagers angrefrist(uten spesiell grunn til å heve kjøpet) ved kjøp over internett. Noen som vet om jeg kan heve kjøpet?"....

Jeg gikk i dag tilbake til utsalgsstedet for å heve kjøpet med tanke på angrefristen på 14 dager, men fikk beskjed om at jeg ikke kunne heve kjøpet da varen ble hentet og betalt i butikken. Skulle angrefristloven gjelde så måtte jeg ha hentet produktet som en servicepakke på posten. I min situasjon ble produktet bestilt over nettet, og hentet og betalt over disken "ved" forretningen(egen inngang på lageret merket "hentevarer") da det hastet med å få produktet før min ferie.

Jeg mener at angrefristloven gjelder i denne sitasjonen, mens forretningen mener det motsatte. Noen som kjenner loven godt nok til å gi meg et "riktig" svar?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ganske paralell problemstilling:

"Spørsmål:

I vår familie har vi fleire gongar tinga varer ved hjelp av Internett. I nokre tilfeller har vi angra på kjøpet sjølvom der ikkje er direkte feil og manglar ved varene. Vi lurer difor på om der finst angrefrist ved slike kjøp?

Svar:

Angrerettlova gjelder for handel på internett. Angrefristen gjeld frå den dag du mottok vara og 14 dagar framover. Ved slike kjøp pliktar seljar å legge ved vara opplysningar om angrefristen og angrefristskjema. Unnlet seljar å legge ved angrefristskjema vert angrefristen utvida inntil 3 månader. Dersom det ikkje er opplyst om angrerett vert angrefristen utvida til 1. år. Ved kjøp på Internett gjeld elles dei same reglar som ved postordrekjøp, dvs. kjøpar pliktar å betale returporto."

http://forbrukerportalen.no/faq/1023117791.09

At du fikk mulighet til å hente ut varen på et hentelager forandrer ikke det faktum at du bestilte over nettet, i en norsk nettbutikk, og at det derfor er angrefristloven som gjelder.

Her er det mer om rettigheter ved netthandel:

http://forbrukerportalen.no/rettighetsartikkel/1144413202.53

Skrevet

Når du får se varen, og mulighet til å kontrollere den før du betaler, så gjelder ikke angrefrist.

Jeg mener at det faktum at du fikk den over disk skal være avgjørende.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...