Gå til innhold

sløvt å være arbeidsledig?

Anbefalte innlegg

Gjest jeg spør hva dere mener
Skrevet

Enkelte mennesker mener at det finnes alltids en jobb, så å være arb.ledig det er bare latskap. Jeg har ikke så mye greie på det, men synes det høres litt rart ut. Jeg drev med jobbsøking en stund tilbake, og da var det jo opptil 100 søkere på en stilling. Ja, så hvor blir det av de 99 som ikke fikk jobben. Men nå spør jeg dere da, hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De ledige er på jobbsøkerkurs, og der produserer de enorme mengder e-post. Dagens elektroniske muligheter tidobler søkermassen.

Skill deg ut ved å sende et bilde med søknaden.

Hvis du ikke ser ut som en død ugle på bildet.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

De ledige er på jobbsøkerkurs, og der produserer de enorme mengder e-post. Dagens elektroniske muligheter tidobler søkermassen.

med andre ord:man bør være litt fotogen?

du har så gode uttrykk:)

Skrevet

Jeg søker ikke jobb, og ser ikke ut som ei burugle eller en død ugle. Men hva mener du egentlig? At alle som ikke ser ut som ugler bør klare å skaffe seg en jobb?

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

Jeg søker ikke jobb, og ser ikke ut som ei burugle eller en død ugle. Men hva mener du egentlig? At alle som ikke ser ut som ugler bør klare å skaffe seg en jobb?

han mente du kunne vedlegge bilde i søknaden såfremt du ikke så ut som en død ugle:)

Skrevet

han mente du kunne vedlegge bilde i søknaden såfremt du ikke så ut som en død ugle:)

greit, men det var ikke det jeg spurte om.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

det var vel ikke snakk om"bør klare å skaffe seg jobb"

han kom med et tips for å skille seg fra mengden i søkermassen.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

men dessverre ser flere og flere arb.givere på utseendet.det kan være et minus å være overvektig,alder,etc

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

jeg tror også at det er viktig at man "markedsfører"seg selv.dvs,finn ut hva denne arb.giveren trenger,og fremhev i søknaden dine kvaliteter som matcher arb.givers behov.

Skrevet

jeg tror også at det er viktig at man "markedsfører"seg selv.dvs,finn ut hva denne arb.giveren trenger,og fremhev i søknaden dine kvaliteter som matcher arb.givers behov.

mye gode tips til arbeidssøkere der ja. Men, er det slik at arbeidsledige er skyld i situasjonen? Pga dårlig søknad, stygt bilde eller overvekt?

Skrevet

mye gode tips til arbeidssøkere der ja. Men, er det slik at arbeidsledige er skyld i situasjonen? Pga dårlig søknad, stygt bilde eller overvekt?

Det er jo arbeidsgiverne som tenker snevert, arbeidssøkeren kan ikke for at arbeidgiveren vil ha vakre, vellykkede mennesker.

Gjest EnLitenKattepus
Skrevet

nei,jeg mener ikke at de arbeidsledige er skyld i situasjonen med at arbeidsgivere har større krav

Skrevet

I tider da det er 100 søkere til en jobb, kan ikke alle forvente å få jobb straks. Om man derimot går arbeidsledig i årevis i perioder med stramt arbeidsmarked (det begynner vel å bli det nå), kan det virke litt sløvt.

Hadde jeg vært arbeidsledig i dag, ville jeg via Aetat prøvd å bli utplassert i en bedrift. Da får man praksis, og kan bli ansatt selv om man normalt ikke var en søker arbeidsgiveren ville kaste så mange blikk på.

Gjest nasse nøffen
Skrevet

Jeg vet at her er det enkelt å få være ringevikar i barnehage/sykehjem, og det er også lett å få ekstravakter eller helgestilling på sykehjem. Så om du får en liten stilling er det enkelt å få ekstravakter. Slik gjorde jeg det!

Skrevet

Å være jobbsøker kan være vanvittig slitsomt, og tøffere enn en heltidsjobb til tider.

Skrevet

Det spørs jo litt hvor kresen man er. Man kan alltids få seg en jobb på Kiwi eller sykehjemmet er mitt inntrykk.. Men å få en jobb relatert til studier og som man vil ha er noe annet ;)

Gjest leser mange søknader (og intervjuer) flere ganger i året
Skrevet

Det er til en viss grad arbeidssøkerens "skyld" mener jeg da.

Skriver du en "tam"/masseprodusert søknad, som ikke skiller seg ut fra massen, eller som ikke beskriver deg spesielt godt som person, så HAR du mindre sjanse for å få jobben. Det er mange som ikke gidder å tilpasse søknaden til den jobben de søker på en gang.

Legger du ved et bilde, danner en seg bare et inntrykk i tillegg til søknaden, og man fester seg kanskje litt mer ved søknaden. Bilde har for øvrig ikke hatt noen avgjørende betydning for vår utplukking av intervjukandidater.

Skriver du en dårlig formulert søknad, gjerne ispedd masse skrivefeil, og linjer som "jeg har vel aldri hatt noe ønske om å jobbe med eldre (feks), men tenkte å ta et friår fra skolen/trenger en jobb..." så sier det seg selv at man ikke stiller sååå sterkt.. Alle ønsker jo motiverte medarbeidere!

Det viktigste er uansett intervjuet. Det hjelper ikke hvor god søknad du har, dersom du ikke klarer å reflektere/formidle hvem du ER! Hvis intervjuer(e) sitter igjen uten et inntrykk av deg, så går du jo i "minusbunken". For en aktuell kandidat skal skille seg ut positivt fra mengden.

Vi har alltid en mal vi følger, med en del spørsmål vi vil ha svar på i intervjuet. Det er ganske vanlig. Når søkeren da sitter og sier "ja/nei/vet ikke/tror ikke det/det vil nok gå greit tror jeg......" osv, så blir det for tungt. Greit nok, mange er nervøse, og det tar en selvsagt høyde for. Men...

Vi vil nemlig ha folk med glimt i øyet, mot i brøstet og vett i pannen. Eller no sånt. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Det man mener er vel at man i dag alltid kan finne seg _noe_ å gjøre, selv om man ikke finner drømmejobben. Mens man søker etter drømmejobben kan man ta seg ekstrajobb på bensinstasjon, kjosk, i barnehage eller som vaskehjelp. Ergo er man ikkearbeidsledig selv om man søker job. I dårligere tider er det ikke så lett å få slike ekstrajobber som nå.

Gjest hva med de som kommer med slike utsagn
Skrevet

Har man jobben i et firma som gikk konkurs og dermed ble arbeidsledig, er man sløv ? Har man vært syk i mer enn ett år og dermed mistet jobben, er man sløv ?

Dersom man ikke vet sikkert årsaken til at en person er arbeidsledig, og kommer med slike utsagn, sier det med om denne personens problem, enn den arbeidsledige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...