Gå til innhold

Uførepensjon pga depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

I forbindelse med en adopsjon som jeg ikke klarte å takle, fikk jeg en depresjon. Jeg ble sykmeldt i februar for over 3 år siden. Jeg gikk først sykmeldt i et år, før jeg gikk over på medisinsk attføring og fikk deretter tidsbegrenset uførepensjon i inntil 3 år.

Jeg har forsøkt meg litt tilbake i jobb, men klarer ikke å takle dette. det har ikke noe med jobben i seg selv å gjøre, men hvordan jeg har det til daglig. Jeg sliter voldsomt i perioder og har også hatt selvmordstanker. Jeg lurer nå på om jeg i det hele tatt vil klare å gå tilbake til jobb i det hele tatt. jeg ville så gjerne fått det til, for jobben har betydd mye for meg.

Mitt spørsmål vil være:

Når jeg allerede har fått en tidsbegrenset uførepensjon, vil en da også kunne få en varig uførepensjon når situasjonen ikke har endret seg siden jeg fikk den stønaden jeg har i dag?

Jeg er jo ung, bare 38 år, men depresjonen har vart nå i snart fire år, og jeg har i denne perioden ikke blitt bedre. MIn psykiater sier jeg at det kan hende jeg blir bedre, men at jeg blir helt bra, kan han ikke si noe om.

Jeg har gått fast til psykiater i 3 år, og tar fast medisiner.

Hilsen Anne

Videoannonse
Annonse
Advokat Thomas Myran
Skrevet

Det er reellt sett 3 muligheter når de tilståtte 3 år er gått, og de avhenger av din tilstand:

1. Er du bedre, og under aktiv behandling med utsikt til snarlig bedring: rehabiliteringpenger

2. Har du fremdeles varig nedsatt arbeidsevne med minst 50%, men det kan heller ikke utelukkes bedring i overskuelig fremtid: ny periode med tidsbegrenset uførestønad

3. Det er klart dokumentert at din arbeidsevne mest sannsynlig er varig reduset med minst 50%: uførepensjon

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...