Gå til innhold

Bør innvandrerforeldre få gratis eller billigere barnehageplass

Anbefalte innlegg

Gjest trådstarter
Skrevet

til sine barn enn foreldre til etnisk norske?

Hvis billigere eller gratis barnehager fører til bedre integrering i samfunnet, burde vi da forskjellsbehandle?

Hva tenker dere om dette?

Gjest min mening her
Skrevet

Jeg tenker at det da blir urettferdig. Vi har slettes ikke god råd men prioriterer barnehage. Jeg forstår at det da blir en del i integreringen, men må det virkelig bli gratis eller billigere for at de skal bruke barnehagen?

Gjest Anonym jeg...
Skrevet

Jeg tenker at det da blir urettferdig. Vi har slettes ikke god råd men prioriterer barnehage. Jeg forstår at det da blir en del i integreringen, men må det virkelig bli gratis eller billigere for at de skal bruke barnehagen?

Hvorfor i alle dager skal noen folkeslag få gratis og ikke andre??

Det blir å skape mer problemer!!

Skrevet

Vi gjør det alleredet da.

forskjellsbehandling. PÅ høyskolen i oslo har de alleredet laget kvotering for journaliststsudiet for minoritetsgrupper. urettferdig.

Skrevet

Det mente byrådet i Oslo i fjor.

De er desperate, både for kommunevalget, for migreringen mellom bydeler og for skolesituasjonen. Oslo er blitt en bærnesaus hvor ting skjærer/skiller seg noe grundig.

Skrevet

forskjellsbehandling. PÅ høyskolen i oslo har de alleredet laget kvotering for journaliststsudiet for minoritetsgrupper. urettferdig.

Håpet er vel at om innvandrerne av første og annen generasjon hjelpes bedre i vei, vil for eksempel A-ogB-gjengtendenser og annet motvirkes bedre enn nå.

For ingen kan nekte for at innvandrere har trøbbel på arbeidsmarkedet.

Gjest trådstarter
Skrevet

Tror vel at det blir enda mere problemer på sikt om ungene ikke lærer seg norsk før de begynner på skolen. Vi må bruke store summer på spesialundervisning. De hopper av skolen fordi de ikke forstår fagene. De får ikke jobb pga manglende skolegang. De blir kriminelle. Eller de havner på trygd.

Dette blir enda dyrere enn å skaffe dem billigere barnehageplass. Eller om de skulle få den gratis.

jeg liker heller ikke tanken på forskjellsbehandling. Men tanken på fremtidige utgifter synes jeg er mer bekymrende.

Skrevet

Jeg synes alle skal ha billig barnehage, nordmenn og innvandrere. Her fikk innvandrere gratis halvdag i egen barnehage året før de skulle begynne på skolen for å være sikker på at de kunne norsk. Det var faktisk kjempebra fordi da kunne ungene snakke norsk når de begynte på skolen.

Men det ble det slutt på for noen år siden :o(

Skrevet

Hva med gratis 50% plass i barnehage året før de starter skolen. Og at barnehagen da har sterkt fokus på norsken til barna.

Skrevet

Hva med gratis 50% plass i barnehage året før de starter skolen. Og at barnehagen da har sterkt fokus på norsken til barna.

Sånn var det jo for noen få år siden men så stoppet de jo med det.

Gjest trådstarter
Skrevet

De har etter det jeg vet også kvoter for nordlandstudenter og samer.

+ at gutter som søker til veterinærstudier får ekstrapoeng fordi de er menn.

Så forskjellsbehandling gjøres overalt.

Skrevet

Sånn var det jo for noen få år siden men så stoppet de jo med det.

Det ble for dyrt?

Men som trådstarter sier, langtidsutgiftene er mange ganger større...

Uff, politikere er så utrolig dumme!!!

Skrevet

Det ble for dyrt?

Men som trådstarter sier, langtidsutgiftene er mange ganger større...

Uff, politikere er så utrolig dumme!!!

Helt enig, mye bedre at ungene kan norsk når de begynner på skolen. De lærer det aldri på skoler med 2/3 innvandrerelever.

Skrevet

Selvfølgelig burde de ikke det.

Men kontantstøtten burde fjernes umiddelbart, for den er hovedårsaken til at det er så få innvandrerbarn i barnehagene - og derfor til stor hinder for integreringen.

I tillegg burde antallet barnehageplasser bli sterkt øket, og prisen justert ned - for alle.

Skrevet

Nye lokale undersøkelser viser at minoritetselever ikke lærer norsk i barnehagene når minoritetsandelen er høy. Jo høyere minoritetsndelen er, jo mindre norsk lærer de. Barnehage er altså langt fra løsningen. Og problemet øker bratt.

F eks i et område med bare 20% minoritetsandel snakker bare halvparten av minoritetsungene norsk, dvs de som begynner i 1. klasse. Problemet er antagelig fordoblet på 3 år. Dvs minoritetselever i snitt i Oslo snakker dårligere norsk. Da mener jeg unger som faller under minstekravet i en norsktest for 6-åringer utviklet av UIO. I flere tester falt en av 10 minoritetsunger helt utenfor testens rammer, og ny test måtte lages for funksjonelle analfabeter.

Det fins foreløpig ingen forskning som støtter teorien om at 6-årige barn født i Norge og med fartstid i barnehage snakker bedre norsk enn andre minoritetselever som ikke er født i Norge og uten tid i barnehage.

Det fins nesten ikke forskere som vil ha sitt navn på rapporter og forskning om dette. Ikke forskning på minoriteter i det hele tatt, og absolutt ikke på rapportr og forskning på migrering mellom bydeler i Oslo og dettes virkninger.

Skulle noe sånt dukke opp, er jeg lutter øre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...